אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מי מהמורים מפחד מתגמול על הישגים?

מי מהמורים מפחד מתגמול על הישגים?

במקום לחשוש משכר דיפרנציאלי, על כל מורה להאמין ביכולותיו ולהתרגל להיות מתוגמל על פי ביצועיו

08.07.2011, 08:08 | שרון גול

לאחר שנים של מאבקים, חילופי שרים וראשי ממשלה הגיע ארגון המורים העל יסודיים להסכם על רפורמה כוללת בחינוך העל יסודי, "עוז לתמורה".

אכן מדובר בשילוב של זמנים וכוונות שהתחברו להסכם בו קיבלו ראש הממשלה, שרי האוצר והחינוך את התוכנית של ארגון המורים כבר לפני עשור ותכליתה לקדם את מערכת החינוך בישראל.

אני מבקש לחדד את הסעיף המדבר על תגמול מורים מצטיינים - שכר דיפרנציאלי. מדובר במענקים חד פעמיים שיינתנו ל 50% מהמורים, על פי קריטריונים שיקבעו על ידי הראמ"ה (הראשות הארצית למדידה והערכה).

זוהי למעשה משכורת 13 שתינתן בסוף כל שנה למחצית מהמורים, ולכן מדובר בהזדמנות  לתגמל את המורים על עבודה סיזיפית, שוחקת שעד היום הניבה "רק" סיפוק, הערכה ומכתבי תודה.

באשר לרפורמה בכללותה, אין בה כל שינוי ואין כל פגיעה בשום תנאי מתנאי העבודה שהושגו ועוגנו בהסכמים קיבוציים לאורך השנים. ישנה תוספת שכר גבוהה באופן חסר תקדים, יש קידום בדרגה ויש תגמול כספי למורים מצטיינים, עד לגובה של 8,000 שקל. ובמקרה וראמ"ה לא תספיק לבנות כלי הערכה עד לתום שנת הלימודים תשע"ב ובשל כך לא ישולמו הבונוסים לאותה שנה, יקבלו כל המורים העובדים במסגרת הרפורמה מענק בסך 2,000 שקל, לא פחות חשובה היא התרומה להעלאת מעמד המורה.

ידוע לכל שרוב מוחלט של המורות והמורים משקיעים בחינוך ובהוראה לילות כימים, מעבר למתחייב על פי משרתם, ללא תגמול בעבור העבודה הנוספת ואין כל דרך להעריך את עבודתם וכמובן אין אפשרות לתגמל אותם.

במערכת ישנם תפקידים שתחומי האחריות שלהם כל כך רחבים, ומנגד התגמול עבורם כל כך קטן, עד שמורים לא מוכנים לקחת על עצמם את אותם תפקידים.

דוגמה לכך הוא נושא הטיולים השנתיים. רק מורות ומורים מכירים את ה"תענוג" של יציאה לטיול שנתי, ל-4-3 ימים (24 שעות ביממה), עם אחריות כבדה ואין סופית. במשך אותם ימים המורים ישנים במקרה הטוב 6 שעות. התגמול - בטל בשישים! כל הפרמטרים הללו יכנסו לתבנית הרפורמה ויילקחו בחשבון, תרתי משמע.

הגיע הזמן שבישראל יבינו שהאנשים החשובים ביותר במערכת החינוך הם המורים והמנהלים בבתי הספר. הם אלה הנושאים בכל האחריות למעשה החינוכי ולכן יש להרחיב את הסמכויות שלהם ולקדם את מעמדם, הן של המורים והן של המנהלים.

לכן, במקום לחשוש משכר דיפרנציאלי, על כל מורה להאמין ביכולותיו ולקבל את התבנית כמנוף להצלחה ולשיפור מקצועי.

הכותב הוא מורה בתיכון "רביבים" בראשון לציון וחבר בארגון המורים בבתי הספר העל יסודיים

תגיות

11 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

11.
עדיין לא נקבעו הקריטריונים
לפיהם ייבחרו המורים . ארגון המורים לא ייתן יד למצב בו חדרי המורים יהפכו לזירת התגוששות . ראמ"ה תקבע את הקריטריונים לבחירת המורים יחד עם נציגים של הארגון ובכל מקרה ארגון המורים צריך לאשר אותם . הנהלת ארגון המורים ומועצת ארגון המורים קשובים לרחשי ליבם של המורים ומחפשת את הדרך הטובה ביותר למורה בשטח . בכל מקרה ציוני התלמידים לא יהוו קריטריון יחיד , לזה גם אני מתנגד !
שרון , ראשון לציון  |  13.07.11
10.
ומי ילמד את כיתות אומץ? ולמה שנחזיק תלמידים עם קשיים?
אני לא מפחד באופן אישי מתגמול לפי הישגים. פגשתי את המורים הערכיים שנאבקים נגד הסעיף הרע הזה ברפורמה, אף אחד מהם לא חושש ברמה האישית. אני מניח שמבחינת הישגים החבורה הזאת שמה בכיס הקטן את מרבית המורים, אבל המאבק אינו על עוד משכורת לכיס שלי. השאלה היא מוסרית, ערכית וחינוכית. אני אנסח את השאלה באופן הכי פשוט: האם אתה, שרון, מוכן ללמד כיתה חלשה (נניח, כיתת אומ"ץ) - בידיעה שאין לך סיכוי לקבל את התגמול הדיפרנציאלי ? ואם אתה לא, אז מי כן? הפראייר שילמד את החלשים, יעבוד קשה יותר ויזכה בסיפוק בעוס מי שהצליח ללמד תלמידים חזקים יקבל את הכסף? במילים אחרות, הסעיף הזה ברפורמה (שאני תומך בה, כפי שהיא מסתמנת) גורם לנו להעדיף את התחרות הפרועה על פני שוויון ההזדמנויות. במציאות שבה עדיף ללמד כיתה של אשכנזים מצפון תל אביב על פני כיתה של אתיופים מרחובות - אני לא רוצה להיות.
דוד גולנזר , ירושלים  |  13.07.11
9.
קשקוש בלבוש
מילים יפות כתבת, תגמול דיפרנציאלי, מורים מצטיינים. מתוך הכתבה נשמע שאתה עובד במפעל היי טק. במפעל היי טק העבודה היא בצוותים קטנים ומצומצמים, ושם ניתן לשדרג את השכר, את ההצלחה ולתגמל. בהיי טק אופיה של העבודה היא תחרותית, שם ניתן לתגמל. מה לעשות מערכת החינוך היא מערכת אחרת לחלוטין, עובדת בפרמטרים חברתיים. כאן, צריך לשאול מה זה מורה מצטיין? זה שדאג שהכיתה תעבוד באווירה טובה ומגובשת - המחנך, זה שהוביל את תלמידיו להצלחה בבחינות הבגרות - המורה המקצועי, זה שריכז ודאג שכל השכבה תעבור תהליך כלשהוא - רכז השכבה. מה זה מצטיין? מהניסיון רמא"ה פועלת בניגוד גמור להצטיינות בחינוך. רמא"ה היא רשות להערכה ומדידה, בהתאם לאופנה האחרונה , למדוד את התוצאה. כל רעיון הזה מקורו מהעולם העיסקי, ההיטקיסטי. במערכת החינוך יש מקום לתגמול של כל פועלי הייצור שהובילו לתוצאות. מי יקבע מהן התוצאות. בקיצור הדברים שנכתבו פה, בכתבה משקפים חוסר הבנה בסיסי של מערכת חינוך מהי, ובטח מערכת חינוך למצויינות. חבל על המילים שהושחתו לריק.
מיכאל , אשדוד  |  11.07.11
7.
תגובה לפולטין
לשוש פולטין את שוב כותבת הרבה בלי לומר כלום אני כתבתי על תוספת השכר למצטיינים ולא על הרפורמה בכללותה . ציינתי שכל ההסכמים שהושגו נשארו , לעומת הרפורמה אופל חדש . אולי באמת עשינו טעות כשלא בחרנו בך להנהלת הארגון . את בטח היית משיגה תוספת של 50 אחוז וגם מפחיתה לנו בשעות העבודה . אם עדיין לא ברור לך מי עומד מולנו , כדאי להתעורר !
שרון גול , ראשון לציון  |  09.07.11
לכל התגובות