אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
השורה התחתונה - הצצה לתמ"ג דרך עגלת הקניות צילום: shutterstock

השורה התחתונה - הצצה לתמ"ג דרך עגלת הקניות

קיים מתאם כמעט מושלם בין צמיחת התמ"ג הישראלי למדד ערך המכירות, המשקף את הפדיון של רשתות המזון

10.07.2011, 07:39 | ארז מור

ענף המזון בישראל מתאפיין בצמיחה אטית של כ־2% בשנה, והשקעה בו מהווה חשיפה למאפייני השוק ולכלכלת ישראל. זאת, מאחר שהענף פחות חשוף ליצוא ולכלכלה העולמית. למעשה, פני הענף הן כפניה של הכלכלה הישראלית: קיים מתאם של 0.95 בין מדד ערך המכירות — המשקף את הפדיון של רשתות המזון — לתמ"ג הישראלי.

לפי חברת המחקר סטורנקסט, פורמט חנויות המזון המוזלות (Heavy Discount) התחזק ב־2010 לנתח שוק של 29.3% לעומת 24% בלבד ב־2008 (במונחי מכר כספי של מזון ומשקאות). מאחר שפורמט זה מאופיין במחירי מכירה נמוכים במיוחד, היינו מצפים לראות ירידה במדד ערך המכירות.

למרות זאת, אנו רואים המשך עלייה במדד שאותו ניתן להסביר, בין השאר, על ידי התחזקות מקבילה של פורמט חנויות הנוחות היקרות יותר לצד עליות מחירים ושיפור במצב הכלכלה בישראל. נציין כי דווקא פורמט חנויות הנוחות, אשר מאופיין במחירי מכירה גבוהים יחסית, רשם בשנים 2008–2010 צמיחה של כ־40% בנתח השוק (במונחי מכר כספי, לפי סטורנקסט).

לפיכך, אנו מעריכים כי גם ברבעונים הבאים, בהתאם לתחזית בנק ישראל החוזה צמיחה של 5.2% במשק ב־2011, נהיה עדים לעלייה במדד ערך מכירות המזון במקביל להתחזקות התמ"ג.

הכותב הוא ממחלקת המחקר של בית ההשקעות אי.בי.אי

תגיות