קרב המשקפיים הגדול: "יבואני האופטיקה גובים מהחנויות מחירי שחיטה"
אחרי שהגישה תביעה נגד היבואנית, פותחת אופטיקה הלפרין שוב ביבוא מקביל של משקפי השמש רייבאן. במקביל פנה מנכ"ל הרשת לשר התמ"ת וביקש ממנו לבדוק את התחרות בענף המשקפיים והאופטיקה. בהלפרין ובסופר־פארם, שאף היא מייבאת את רייבאן בעצמה, טוענים: היבואניות מונעות מאיתנו לשווק את מותגיהן במחיר מוזל
מתרחבות הפניות לשר התמ"ת בבקשה שיבדוק את התחרות והמחירים בשווקים נוספים מעבר לשוק המזון: יעקב הלפרין, מנכ"ל רשת אופטיקה הלפרין, פנה בכתב לשר שלום שמחון, בהצעה לבדוק באופן מיידי את ענף האופטיקה. הלפרין טוען כי חברות בינלאומיות מונעות ממנו להציע מחירים תחרותיים בשוק הישראלי.
"בתחום האופטיקה שולטות בשוק הישראלי מספר מצומצם של חברות עולמיות, שמוכרות את מוצריהן במחירים גבוהים לשוק הישראלי, וחוסמות בכוח כל ניסיון לתחרותיות בשוק", כתב הלפרין. לדבריו, הדברים חמורים במיוחד בתחום משקפי השמש, שבו ישנם הפרשים של 30% במחירים שגובה המשווקת העולמית ממשווקים בישראל, לעומת משווקים באירופה. אתמול הודיעה אופטיקה הלפרין על פתיחת יבוא מקביל של מותג משקפי השמש ריי באן, המיובא על ידי חברת לוקסאוטיקה שאיתה יש להלפרין סכסוך עסקי המתברר כעת בבית המשפט.
לדבריו של הלפרין מצטרף גם ניצן לביא, משנה למנכ"ל סופר־פארם, שמטיל חלק מהאשמה על חנויות המשקפיים: "חנויות האופטיקה פועלות במרווחים שאין להם אח ורע בקמעונאות", אמר לביא ל"כלכליסט". "גם יבואני מותגי המשקפיים שותפים בחגיגה, ואחראים לא פחות למחירים הגבוהים ששילמו הצרכנים. סופר־פארם הקימה את סופר־פארם אופטיק ב־2008, לאחר שזיהתה כי המרווחים בשוק זה גבוהים ביותר, וכי היא יכולה להביא בשורה אמיתית לצרכנים בתחום המחיר והשירות, ועדיין להרוויח".
"עכשיו זועקים את זעקת המזון, אבל אני אומר שזה לא רק במזון", אמר הלפרין ל"כלכליסט". "אני קונה בחו"ל תמיסה לעדשות ב־5 יורו, ומוכר ב־39 שקל. למה במקומות אחרים מוכרים ב־99 שקל? זה הרי מוצר מדף שאין עליו שירות מקצועי. זו חוצפה. צריך להרים מסך ולהגיד שהמחירים בתחום הם שחיטה.
"מה זה משקפיים? 10 או 13 גרם של מתכת או פלסטיק, שלוקחים עליו מחיר בלתי סביר בעליל. למה למכור משקפיים ב־1,000 או 1,500 שקל? בגלל שהחברות הבינלאומיות יודעות שאנחנו מעין מדינה מנותקת מאירופה, הם מוכרים לנו בין 30% ל־40% יותר יקר מאשר לחנויות באירופה. זו שחיטה".
"צריך לעשות סוף למונופול"
במקביל, לפני כמה ימים הגיש הלפרין תביעה של 12.7 מיליון שקל נגד חברת לוקסאוטיקה העולמית ונציגתה בישראל, לוקסאוטיקה אופטיקס. בתביעה טוען הלפרין שהחברה, בעלת המותג הפופולרי ריי באן, מונעת ממנו אפשרות למכור את המותג בישראל במחיר מוזל לצרכן.
על פי התביעה, במסגרת מלחמת המחירים הקשה בתחום מוצרי האופטיקה בישראל, מכרה רשת הלפרין גם את מותגי לוקסאוטיקה במחירים נמוכים - אלא שלוקסאוטיקה, לטענת הרשת, לא אהבה את המחירים הנמוכים, ו"החלה בפעולות אגרסיביות במיוחד כדי למנוע מהתובעת למכור את מוצריה במחירים כה נמוכים, תוך ניסיון להכתיב באופן בלתי חוקי בעליל את מחירי השוק של המוצרים בישראל", לשון כתב התביעה.
הלפרין טוענת עוד כי החברה העולמית ניסתה להפוך אותה למשווקת בלעדית של מותגים שלה בישראל, אבל בהלפרין ויתרו על בלעדיות ופתחו ביבוא מקביל של משקפי ריי באן ופראדה מלוקסאוטיקה האיטלקית. לטענת הלפרין, בתגובה יצאו לוקסאוטיקה העולמית ונציגתה בארץ במסע פרסום נרחב, שלפיו מדובר במוצרים שאינם מקוריים, והמליצה ללקוחות "להימנע מרכישה כלשהי של מוצר כלשהו" באופטיקה הלפרין.
הלפרין טוענת עוד כי לאחר שסוכם על בלעדיות בשיווק משקפי ריי באן, החברה העולמית הפרה את ההסכמות - וכתוצאה, השקעותיה השיווקיות של הלפרין בהיקף 4 מיליון שקל, והמלאי שרכשה במיליוני שקלים נוספים, ירדו לטמיון. עם זאת, על פי התביעה הלפרין היה חייב ללוקסאוטיקה מעל 2 מיליון שקל על 30 אלף מסגרות ראייה שקיבל ממנה, והוא מציין בתביעה שהוא קיזז אותם מסכום התביעה שלו נגדה.
"לא נכנסתי לתביעות כתחביב", אמר הלפרין ל"כלכליסט". "הגשנו שתי תביעות, נגד לוקסאוטיקה ולוכסויז'ן, ורק אגרת בית המשפט של שתיהן עלתה לי מיליון שקל, אבל אני מוביל פה קו. אני מאמין בצדקתי שצריך לעשות סוף למונופול ששורר בחברות הגדולות".
מלוקסאוטיקה ישראל נמסר בתגובה: "לוקסאוטיקה אופטיקס בע"מ מאשרת קבלת כתב התביעה וכרגע למדה את הנושא. החברה אינה מנהלת את מאבקיה המשפטיים על דפי העיתון".
הלפרין אינו הקמעונאי היחיד שחושב שהמחירים של לוקסאוטיקה מוגזמים. רשת סופר־פארם נתקלה אף היא בסירוב של היבואנית הגדולה ביותר של מותגי משקפיים למכור לה את ריי באן, מותג הדגל שלה.
"לוקסאוטיקה מסרבת עד היום לספק מותגים ישירות לסופר־פארם אופטיק", אמר לביא ל"כלכליסט". "במרץ הכרזנו על 'מהפכת ריי באן', מותג הדגל של לוקסאוטיקה, שבמסגרתה פתחנו ביבוא מקביל. מאז אנחנו מוכרים אלפי משקפי שמש של ריי באן ב־499 שקל בלבד, ומסגרות ראייה של ריי באן ב־699 שקל בלבד".
להערכת לביא, המחירים בתחום משקפי השמש ירדו בשנים האחרונות ב־20%–50%. "מחירים שהיו נהוגים בסוף עונה פתחו את העונה", אמר. "אלו מחירים שנראו דמיוניים לפני שנים מעטות".
"גם במולטיפוקל המחירים מופרזים"
המלחמה בשוק האופטיקה מתמקדת בעיקר בשוק משקפי השמש, הנחשב רווחי במיוחד - אבל לא רק בו. הלפרין מצביע על מחירים מופרזים גם בנוגע לעדשות: "בתחום עדשות המולטיפוקל למשקפיים, לולא הרשת היתה סופגת את העלויות, הצרכן היה משלם מחיר גבוה פי ארבעה - בשל מחירים גבוהים שגובה היבואנית המרכזית מהחנויות", כתב לשר שמחון.
נזכיר כי אופטיקה הלפרין מצויה כעת במאבק משפטי נוסף - הפעם מול לוכסויז'ן, יבואנית עדשות המולטיפוקל צייס, שהאשימה כי הרשת מוכרת עדשות מזויפות של צייס. בתגובה הגישה הלפרין תביעה ב־10 מיליון שקל נגד לוכסויז'ן, בטענה לפגיעה במוניטין ולאובדן עסקאות עם אל על והמשביר לצרכן, שבעקבות פניית לוכסויז'ן, הפסיקו לשווק את עדשות המולטיפוקל של הלפרין.
בשיחה עם "כלכליסט" טען לביא כי כניסת סופר־פארם אופטיק לתחום עדשות המולטיפוקל הורידה את המחירים "בתחום שבו הנטל על הצרכן כבד ביותר", מ־4,000 שקל ל־2,000 שקל.
56 תגובות לכתיבת תגובה