אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
גלעד זילברברג: "ישראל לא מעודדת תעשייה מקומית. לכן אין פה תחרות" צילום: רונן אקרמן

גלעד זילברברג: "ישראל לא מעודדת תעשייה מקומית. לכן אין פה תחרות"

הבעלים של מאיר בייגל משיק מפעל חדש באור עקיבא ב־10 מיליון שקל, ומותח ביקורת על הרשתות הגדולות ש"חושבות לטווח קצר" ועל הרגולטור: "פתיחת השוק ליבוא היא פופוליזם מטורף"

12.07.2011, 09:35 | אורנה יפת

"אם היתה בישראל תעשייה של יזמים צעירים, המשק הישראלי היה יותר תחרותי, פחות ריכוזי, וזה היה מוריד מהמחיר הסופי לצרכן" - כך אומר גלעד זילברברג, הבעלים של מפעל מאיר בייגל ומי שמשמש גם בתפקיד יו"ר הוועדה למפעלים קטנים ובינוניים בהתאחדות התעשיינים.

זילברברג חונך בימים אלה את המפעל החדש שהקים באור עקיבא בהשקעה של 10 מיליון שקל, לאחר תהליך שיקום ארוך והעתקתו מהמיקום הישן ברמת שרון. במקביל, המפעל משיק כעת את קו המוצרים הוותיק באריזות עם לוגו ועיצוב חדש.

זילברברג מודה כי מחירי המזון בישראל יקרים, אבל מסביר כי עלויות הייצור בישראל גבוהות מפני שמייצרים בהיקפים קטנים, ביחס לחו"ל, ולא עובדים בשבת. בנוסף, עלות המסים לתעשייה גבוהה בכל קנה מידה. "בעולם, עסקים לא משלמים ארנונה", הוא אומר, "בישראל הארנונה היא 0.9% מהמחזור; בסוף זה מגיע למחיר הסופי לצרכן". הוא תמה על כך שהמע"מ על מוצר מזון בסיסי זהה למע"מ על מכוניות או על מוצרי חשמל: "עובדה שבכל העולם המע"מ על מזון שונה מהמע"מ על יתר המוצרים".

זילברברג רכש את המפעל מידי המייסדים ב־2001, ומאז הוא נאבק לא מעט - בכוחות השוק, בעלויות הייצור ובבירוקרטיה, שלדבריו מקשה מאוד על עסקים קטנים. "זה איום ונורא להיות יזם קטן שמקים מפעל בישראל", הוא אומר. "מעבר לעובדה שפעם התמודדת מול אסם ותלמה והיום זה מול תאגידים גדולים, נסטלה ויוניליוור, הרגולטור והבירוקרטיה מקשים מאוד".

לדבריו, אנשים תמהים על בחירתו לפעול בתעשייה, ולא בהייטק. "היום אין יזמים צעירים. יש קורלציה משמעותית בין הפער החברתי במדינה לבין התעשייה: במדינות ששמרו על תעשייה מקומית, הפער החברתי נמוך בהרבה. ומה קורה בישראל? פופוליזם מטורף לפתוח את השוק ליבוא. במה זה ישנה את המצב? אז הגופים הגדולים יתחילו לייבא, כי להם יש יכולת".

המפעל מייצר כיום את מוצרי הבייגלה של המותג הפרטי של שופרסל. בעבר ייצר גם עבור קלאבמרקט שקרסה ועבור רבוע כחול. "בעבר הרשתות עודדו את הספקים הקטנים, נתנו להם יותר שטחי מדף", הוא אומר. "כיום זה לא קורה. יש פה חשיבה לטווח קצר".

זילברברג רכש מפעל שמייצר מוצרים בקטגוריה ששנים רבות לא הראתה צמיחה. עם זאת, מתחילת השנה עברה הקטגוריה מהפך, עם השקת "שטוחים" של אסם, שהקפיצה את השוק מ־107 מיליון שקל ל־180 מיליון; בפער הכספי זכתה בעיקר קבוצת אסם. לפי סטור נקסט, במונחים כמותיים מחזיק מאיר בייגל (כולל המותג הפרטי של שופרסל) 20% מהשוק, בעוד אסם ויוניליוור מחזיקות כל אחת 40%.

תגיות