אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חללית הכסף: כשמשחק רשת בלי גבולות פוגש את המציאות צילום מסך: Eve Online

חללית הכסף: כשמשחק רשת בלי גבולות פוגש את המציאות

זוגות מתגרשים מנהלים מאבקים על ספינות חלל, חברים בוגדים זה בזה, ושחקנים חותכים את כבל האינטרנט של המתחרים. משחק הרשת EVE Online, שחוגג עכשיו 8 שנים, מוחק את הגבול שבין העולם הווירטואלי והאמיתי, והחברה המפתחת דווקא מעודדת את הכאוס

13.07.2011, 15:43 | הראל עילם

מעשי שוחד, גניבות, גירושים, קריסות בנקים, ריגול תעשייתי ותרמיות. לא, זהו לא סרט דוקומנטרי על חייו של ברנרד מאדוף. הוא אפילו לא מתרחש על פני כדור הארץ. במקום זאת, הוא מתרחש מאחורי הקלעים, בגלקסיה הווירטואלית של EVE Online - משחק רשת המוני מבית החברה האיסלנדית CCP, שמשך אליו כבר יותר מ-360 אלף שחקנים.

לאחרונה חגגה החברה את השנה השמינית להשקת המשחק, שנחשב לאחד הוותיקים ביותר ברשת. הז'אנר שאליו הוא משתייך, המכונה Massive Multiplayer Online Role Playing Game, מושך מאות מיליוני שחקנים היוצרים לעצמם דמות וירטואלית ומשחקים בעולם אלטרנטיבי. המשחק הפופולרי והמוכר ביותר בתחום הוא World of Warcraft, שהצליח למשוך למעלה מ-13 מיליון שחקנים משלמים.

יש כיום מאות משחקי רשת, אבל גם מביניהם נחשב EVE Online למשחק יוצא דופן. הוא עדיין שומר על אותו מודל כלכלי מאז השקתו, ומדווח בקביעות על עלייה בכמות השחקנים. המשחק לא כולל דרקונים, אלפים או אורקים. במקום זאת, השחקנים מגלמים סוחרי חלל בעתיד המאוד רחוק, ואת המשחק הם מבלים בתוך ספינת חלל, כמעט בלי לפגוש אנשים אחרים, אלא רק כוכבים, פלנטות ותחנות חלל ענקיות.

המשחק אינו כולל סיפור מרכזי או תוכן. במקום זאת, המפתחת יצרה גלקסיה המורכבת מאלפי מערכות שמש, מעין "ארגז חול" שבו ניתן לעשות כמעט הכל. אתם יכולים להיות כורים, חוקרים, סוחרים, לוחמים, פיראטים, מגלי ארצות ופועלים - או לבחור באחד מתוך עשרות תפקידים אחרים. כמעט כל פרט במשחק עוצב, תוכנן, נבנה, נמכר ונקנה על ידי אחד מהשחקנים, ורוב האימפריות, החברות והארגונים הורכבו ונבנו על ידי שיתופי פעולה בין שחקנים.

המשחק לא ידידותי לשחקנים חדשים. מבקרים רבים קראו לו "טבלאות אקסל בחלל" בגלל הגישה שלו - להציף את השחקנים במידע על סחורות ומניות. למרות, או אולי בגלל זה, הצליח EVE לפתח קהילה נאמנה וסגורה של שחקנים אדוקים המבלים מדי יום שעות מול המסך ומבצעים כמעט 2 מיליארד פעולות פיננסיות מדי יממה. החברה מעסיקה כיום דוקטורים לכלכלה, שמטרתם לתחזק את המודל הפיננסי של המשחק. אלה גם מנהלים את הבנק הפדרלי של EVE, הקובע בין השאר את מחירי מוצרי הבסיס, וכן את קצב האינפלציה והריבית.

חלליות ב-EVE Online. המבקרים טוענים שמדובר ב"טבלאות אקסל בחלל", מה שלא מנע יצירת קהילה אדוקה של שחקנים חלליות ב-EVE Online. המבקרים טוענים שמדובר ב"טבלאות אקסל בחלל", מה שלא מנע יצירת קהילה אדוקה של שחקנים חלליות ב-EVE Online. המבקרים טוענים שמדובר ב"טבלאות אקסל בחלל", מה שלא מנע יצירת קהילה אדוקה של שחקנים

משחק שתומך בעברייני מס

 

בעולם של EVE אין כל פיקוח, משטרה או משטר. שחקנים יכולים לרמות, לגנוב ולשחד, והחברה אף מעודדת את זה, כדי לתמוך באווירה צמאת הדם של המשחק. נד קוקר, דובר החברה, כבר אמר כי "עולמות חשוכים ואכזריים הם הרקע המושלם לבחון התנהגות אנושית. זהו חלק מהחיפוש עבור משחקיות אמיתית שבאמת נוגעת בשחקן". בהתאם לכך, במקרה ששחקן נהרג במהלך המשחק הוא נענש קשות. במקרה כזה לא תיפסלו זמנית או תחזרו לנקודת ההתחלה עם כל הנכסים שלכם, כפי שקורה במשחקים אחרים, אלא תאבדו את כל הרכוש שצברתם.

זה עולם מסוכן, ושום מקום לא בטוח - גם לא הכספת הווירטואלית שלכם. לפני כחמש שנים הצליח אחד ממנהלי הבנקים הווירטואליים להשתלט על הבנק, שהוקם על ידי שחקנים אחרים. הוא מכר את כל הנכסים תמורת סכום של טריליוני ISK, המטבע הווירטואלי של EVE. באותה תקופה, סכום זה היה שקול ל-170 אלף דולר אמיתיים לגמרי שאותם שילשל לכיסו.

לפני כשנה הצליח שחקן אחר לשחזר את תוכנית המרמה של מאדוף. במשך כשלוש שנים הוא עמל על הקמת חברה מסחרית, הכוללת נכסים, בסיסים וספינות בכל רחבי הגלקסיה. הוא צירף משקיעים וחברים ונתן להם מושב בדירקטוריון. אבל אז הוא נקלע לקשיים בתשלום המשכנתה על ביתו - בעולם האמיתי.

השחקן שכנע את הדירקטוריון להנפיק מניות, שהיו באופן זמני בידיו. בתוך כמה דקות הוא הצליח להדיח את הדירקטוריון, להשתלט על כל הנכסים ולמכור אותם עבור סכום של יותר מ-45 אלף דולר. השחקן, הידוע כ-Bad Bobby, לא התנצל על כך ואמר שהוא הקים את החברה במטרה המוצהרת לעשות זאת. בעוד שבעולם האמיתי עברייני מס עומדים למשפט, Bad Bobby דווקא זכה לשבחים מצד מפתחת המשחק.

במקרה אחר עסקה קבוצת שחקנים בריגול תעשייתי. שתי חברות היו יריבות במשך שנים ונלחמו על גבי מספר מערכות שמש חשובות במיוחד. לבסוף, מספר שחקנים יצרו דמויות חדשות לחלוטין והסתננו לחברה המתחרה כחברים חדשים. במשך יותר משנה הם רכשו את אמון המנהלים ואז, בצעד מתוכנן היטב, השמידו את כל הבסיסים הצבאיים וספינות החלל של אויביהם, וגנבו את השליטה בחברה, יחד עם נכסים בשווי 17 אלף דולר.

"אני מתגרש, ואשתי רוצה את הספינה"

 

בתקנון המשחק אוסרת החברה על שחקנים לשכור או לקנות כסף וירטואלי. CCP מאפשרת לשחקנים "להזריק" כסף לתוך עולם המשחק על ידי רכישת פלקס, מעין סחורה וירטואלית שאותה ניתן למכור בשווק המקוון או לנצל כתחליף לדמי המנוי החודשיים של המשחק.

אבל גם פלקס הוא סחורה לכל דבר. לפני מספר חודשים נודע על שחקן אחד שהדליף את פרטי המשלוח של חברו לקבוצת פיראטים. הקבוצה תקפה את ספינת הסחר של החבר השני, שסחבה באותה שעה 74 פלקס מתחנת בית אחת לאחרת, והשחקן איבד ברגע אחד 1,300 דולר. במהלך 2010 נפרץ אתר הפועל בניגוד לתקנון המשחק ומתמחה במכירת כסף וירטואלי, ומסד נתוני העסקאות שלו פורסם. הנתונים חשפו כי באותה שנה הרוויחו אנשיו לא פחות מ-330 אלף דולר ממכירת פלקס.

שני העולמות, הווירטואלי והאמיתי, נפגשים כל הזמן. הרשת מלאה בסיפורים על חברים שהפסיקו לדבר זה עם זה בגלל תקרית כלשהי ב-EVE, או זוגות המתגרשים ומודאגים מכך שהם ייאלצו לחלק גם את נכסיהם הווירטואליים. אחד השחקנים ביקש עצה דחופה בפורומים של EVE ושאל "אשתי רוצה את הספינה שלי בגירושים, מה אני עושה?". דיון אחר בפורום עסק בחוליה של שחקנים שנשלחה לחתוך את כבלי האינטרנט והחשמל של יריביה בעולם האמיתי, רק כדי לשתק אותם בעולם הווירטואלי.

כבר אפשר לצאת מהחללית

 

אבל לא כל הצדדים במשחק הם כה אכזריים וצמאי דם. החברה מנהלת גם ארגוני צדקה שבהם שחקנים יכולים לתרום פלקס, ובין היתר ארגנה מסעות צדקה לטובת האיטי ויפן, וגייסה יותר מ-160 אלף דולר מהשחקנים. בכלל, חברת CCP מעודדת את הקשר בין העולמות, המנותקים לכאורה, וכבר הקימה רשת חברתית לשחקנים, הכוללת גם קבוצת היכרויות רומנטיות פעילה לגברים ולנשים חובבי משחקים.

בגידות, הונאות - אבל גם פעילויות צדקה, צילום מסך: Eve Online בגידות, הונאות - אבל גם פעילויות צדקה | צילום מסך: Eve Online בגידות, הונאות - אבל גם פעילויות צדקה, צילום מסך: Eve Online

אחת לכמה חודשים החברה גם מארגנת הצבעות דמוקרטיות שבהן שחקנים נבחרים ל"מועצה העליונה", המייעצת לחברה כיצד לפתח את המשחק ומייצגת את קהילת השחקנים. חברי המועצה נוסעים לאיסלנד על חשבון החברה ולמועצה יש מעמד של חטיבה נפרדת בחברה. בשבועות האחרונים המועצה היתה עסוקה מאוד לקראת השקה של חבילת ההרחבה החדשה ביותר של המשחק, Incarna.

ההרחבה מציעה משהו חדש לחלוטין בעולם של EVE – השחקנים, שעד כה היו "לכודים" בספינות החלל שלהם, יכולים סוף סוף לטייל בתוך תחנות החלל. בעתיד הרחוק יותר הם גם יוכלו לפגוש שם שחקנים אחרים, להקים חנויות, פאבים ובתי עסק. בקרוב החברה גם מתכוונת להשיק משחק פעולה בשם Dust 514, שבו השחקנים יגלמו נחתי חלל המשחקים על הפלנטות ביקום של EVE. שני המשחקים יתקשרו ביניהם וייצרו עולם עשיר יותר. המעבר יהפוך את EVE לנגיש יותר לשחקנים חדשים - ולממכר אפילו יותר.

הכלכלן הראשי של המשחק ל"כלכליסט": העולם האמיתי הולך בכיווננו

ד"ר אייג'ולפאר גדמנסון הצטרף ב-2007 לשורות חברת CCP, שמפתחת את המשחק, בתפקיד כלכלן ראשי. בראיון ל"כלכליסט" הוא מספר ששמע על EVE Online לראשונה בהרצאה מפי המפתח הראשי ונמשך אל המשחק בשל הריאליזם הקיצוני שלו והמודל הכלכלי המורכב. "אמרתי לעצמי שאני חייב לעשות את זה. אף כלכלן לא יכול אף פעם לקבל מידע כל כך מדויק על כל עסקה, ועל יסודות הכלכלה עצמה".

במשחקי רשת רבים יש אלמנטים של סחר שוק, אבל ב-EVE השחקנים מוכרים וקונים הכל - גם זמן ושירותים. השחקנים מבצעים כל פעולה, מבניית תחנות חלל ועד אספקת שירותי אבטחה, ביטוח ואף ריגול תעשייתי. שחקנים אחרים מתנהגים כדיפלומטים או שופטים, ונעים ברחבי הגלקסיה - כדי לשמור על חוק וסדר. כל הדברים הללו נוצרים ללא הדרכת מפתחת המשחק, אלא רק מכוח האינרציה החברתית.

גדמנסון מגדיר את תפקידו בעולם כמפקח. "החלטות אישיות הן הבסיס של כל כלכלה, והעבודה שלי היא להבטיח שזה נשאר ככה". הוא מנטר את אספקת הכסף, רמת האינפלציה וחומרי הגלם כדי להבטיח שהעולם יישאר פתוח ככל שאפשר. "EVE יכול ללמד אותנו שגיוון הוא גורם חשוב בכל קהילה", אומר גדמנסון. "אנחנו צריכים להיות סבלניים כלפי תרבויות ותפיסות עולם אחרות. מהבחינה הזאת, אין הבדל בין EVE לבין כדור הארץ: בשני העולמות אנשים צריכים ללמוד לחיות יחד כדי לשרוד".

למרות הדמיון לכדור הארץ, ישנו אספקט אחד שבו שונה מאוד המשחק הווירטואלי מזה האמיתי: האוכלוסייה של EVE מורכבת כמעט כולה מגברים - רק 4% משחקני EVE הם נשים, לעומת יותר מ-30% מהשחקנים הפעילים ב-World of Warcraft.

גדמנסון רואה במשחק ניסוי כלכלי-חברתי, מיקרו-קוסמוס של העולם שלנו. "EVE מחקה יקום שבו אין חוקים על סחר בין אזורים ומדינות, ואין מגבלה על המעבר החופשי של סחורות, כוח אדם וכסף. יש רק מטבע גלובלי אחד, עם בנק מרכזי אחד שתחתיו מתבצעות כל העסקאות. יש חוקרים שאומרים שהעולם האמיתי הולך לכיוון הזה - כל מי שחושב כך צריך ללמוד את EVE".

תגיות