אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חציון בענף הפרסום: לפ"מ זינקה לעשירייה הראשונה בזכות הקמפיינים למשרדים הממשלתיים

חציון בענף הפרסום: לפ"מ זינקה לעשירייה הראשונה בזכות הקמפיינים למשרדים הממשלתיים

תנובה ואסם חותכות תקציבי פרסום עוד לפני "מחאת הקוטג"; אדלר חומסקי מצמצם פער מול מקאן אריקסון

13.07.2011, 11:40 | שלי פריצקר

בסיכום המחצית הראשונה של השנה יש יציבות בהיקף ההוצאות על פרסום, ההיקף הכולל על הפרסום (בסיכום תתי ענפים) עמד על 1.18 מיליארד שקל לעומת 1.12 מיליארד שקל במחצית המקבילה ב-2010. כך עולה מנתוני דו"ח יפעת בקרת פרסום.

הגידול חסר התקדים הוא בהיקף הפרסום על חשבון משלם המיסים – המשרדים הממשלתיים. הקטגוריה דילגה מהמקום ה-14 במחצית הראשונה של 2010 למקום הרביעי השנה עם גידול של כמעט 100% מ-37.7 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2010 לפעילות בהיקף 74 מיליון שקל. זאת בעיקר הודות להוצאה בהיקף 12.5 מיליון שקל על קמפיין המשרד לאיכות הסביבה בכיכובו של הפרזנטור טל פרידמן. הודות לפרסום המאסיבי לפ"מ נהנית מגידול של 57% ומתמקמת בעשירייה הראשונה של משרדי הפרסום לאחר שסיימה את 2010 במקום 12.

טל פרידמן בצילומי הקמפיין, צילום: חגי לפלר טל פרידמן בצילומי הקמפיין | צילום: חגי לפלר טל פרידמן בצילומי הקמפיין, צילום: חגי לפלר

במאבק בין משרדי הפרסום הגדולים אדלר מצמצם את הפער מול מקאן שממשיך להוביל את הדירוג, היקף הפעילות הכולל עומד על פער של 28% בין המשרדים בחציון הראשון של השנה לעומת פער של כ-48% במחצית הראשונה של 2010.

מקאן חווה ירידה של 7% בהיקף הפעילות בעיקר בגלל צמצום הפרסום של לקוחותיו הגדולים כמו תנובה, קו אופ הרבוע הכחול ואסם. אדלר לעומת זאת צמח ב-7% הודות לגידול בתקציבי בנק הפועלים, בלעדיות על פלאפון (שנפרדה השנה מבאומן בר ריבנאי) וגידול ניכר בתקציב מפעל הפיס (תקציב שהוא חולק עם גיתם BBDO אבל מפעל הפיס עשה איתו את מהלך חגיגות 60 שנה להיווסדו). אדלר הוא גם היחיד בחמישייה הפותחת שהגדיל פעילות בקרב החמישייה הראשונה.

בבאומן בר ריבנאי חלה ירידה של 8% בהיקף הפעילות, לאחר שבחציון הראשון של 2010 צמח ב-30%. שלמור אשר בונה מחדש את שדרת הניהול, והמייסדים זזו לכסא היו"רים, ירד ב-9%. השנה נפרד המשרד סופית מפרטנר.

גליקמן נטלר סמסונוב וראובני פרידן הם המשרדים הפרטיים שביצעו את הצמיחה הגדולה ביותר בעשירייה הראשונה, שניהם גדלו ב-13% בהיקף הפעילות. גליקמן זכה השנה בתקציבים גדולים כמו 9 מיליון, פסגות ו-012 סמייל אך השניים האחרונים טרם מתבטאים בפעילות המשרד. ראובני נהנה החציון מתחילת העבודה עם מי עדן.

מחוץ לעשירייה הראשונה דרורי שלומי מציג את שיעור הגידול הגבוה ביותר (49%) ומתמקם במקום ה-11, חלק מזה הודות לקמפיין ההשקה הגדול של ספקית הגז נובל אנרג'י. ובכלל כמעט כל המשרדים הקטנים והבינוניים בעשירייה השנייה מציגים צמיחה בהיקף הפעילות. זרמון גולדמן שסיים את 2010 במקום ה-10 יורד למקום ה-13 בדירוג המחצית.

ענקיות המזון חותכות בהיקף דו ספרתי

רשתות השיווק ממשיכות להוביל את ההוצאה על פרסום במשק עם כי לא חל גידול בהיקף ההוצאה ונותר יציב על 193 מיליון שקל בדומה למחצית הראשונה של 2010. מובילות הקטגוריה הן סופר פארם, שופרסל וקו אופ הרבוע הכחול, כאשר שופר סל משקיעה 40% יותר מקו אופ (מגה) המתחרה.

חברות המזון חתכו בהיקף הפרסום עוד לפני "חרם הקוטג'" שהחל באמצע יוני. בדירוג עשרת המפרסמים הגדולים במשק הישראלי, שטראוס עדיין שומרת על המקום הראשון והיקף הפעילות שלה גדל ב-32% מ-55.8 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2010 ל-73.8 מיליון שקל השנה, זאת בעיקר הודות להכללת תקציב הפרסום של תמי 4 בקבוצה. ענקיות המזון אסם ותנובה חתכו את היקף הפרסום ב-18% ו-22% בהתאמה. תנובה השיקה בחציון הראשון 2010 קו מוצרים חדש והשנה צמצמה היקפים. אסם שהיתה במחצית הראשונה של 2010 במקום השלישי ירדה למקום ה-5 ותנובה ירדה מהמקום ה-5 למקום ה-8. החברה המרכזית למשקאות שאחראית גם למותג טרה חתכה את היקף הפרסום ב-10% אך עדיין נמצאת במקום החמישי בדומה לשנה שעברה.

ענף הסלולר ממשיך בצמצום היקפים, אם כי סלקום חזרה לטבלת 20 המפרסמים הגדולים לאחר שהגדילה היקף פרסום ב-19% ולמרות שעשתה במחצית הראשונה של 2011 הפסקה מטלוויזיה למשך חודש בעקבות מאבקה בצפייה הנדחית, שיטת מדידת רייטינג חדשה שהחלה בינואר והביאה לעליית מחירים. אורנג' יצאה מטבלת ה-20 המפרסמים הגדולים.

קטגוריית הביגוד ירדה משמעותית ב-32% בעיקר עקב קיטון חד בהוצאות הפרסום של פוקס וקסטרו שלדברי נתי יעקובי, מנכ"ל יפעת בקרת פרסום "נערכו במחצית המקבילה ב-2010 לכניסת השחקניות הבינלאומיות לשוק המקומי – גאפ ו-H&M - והשנה הורידו הילוך".

תגיות