אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
סער: "כל מי שמדבר על התגמול הדיפרנציאלי בתקשורת לא יודע על מה הוא מדבר" צילום: תומריקו

סער: "כל מי שמדבר על התגמול הדיפרנציאלי בתקשורת לא יודע על מה הוא מדבר"

שר החינוך נאם במהלך כנס במכון מופת בו ניתן תדריך מסודר אודות פרטי רפורמת "עוז לתמורה"; סער: "נצטרךף להגדיר מה היא דמות המורה הטוב, דבר שלא תמיד ניתן להערכה כמותית"

14.07.2011, 13:51 | ליאור בן דוד

מאות מורים ומנהלים מתכנסים בשעה זו במכון מופת על מנת לקבל סוף סוף תדריך מסודר אודות פרטי רפורמת "עוז לתמורה" בבתי הספר התיכוניים. ההסכם, שעדיין לא נחתם, צפוי להביא למהפך בתרבות הניהולית בבתי הספר, בין השאר באמצעות סעיפים שנויים במחלוקת כגון תגמול דיפרנציאלי למורים ומענקי הצטיינות שיחולקו על פי מודל הערכה שימדוד את עבודת המורים.

במהלך הכנסה נאם שר החינוך, גדעון סער, ואמר כי הצדדים נמצאים "בישורת אחרונה של המשא ומתן על המסמך המשפטי. מטבע הדברים זה תמיד קשה אבל זה יסתיים מאוד בקרוב. אז מלוא הנקודות יהיו ברורות. ברמה הכללית - זו רפורמה שהיתה צריכה להגיע מזמן. זה היה מאמץ גדול ומפרך שדרש נחישות ואמונה והרבה עבודה קשה. מעבר להסכמים, למה שיהיה כתוב בניירות, בסופו של דבר הרפורמה תיפול ותקום על היישום בשטח - והיישום הוא תלוי ניהול".

שר החינוך המשיך והסביר כי "אותם בתי ספר שנכנסים כדוגמא לרפורמה באופן מלא יסמנו את הכיוון. צריך לעשות מאמץ גדול כי לוחות הזמנים הם קצרים, בכל ההיבטים. יש לכם (למורים - לב"ד) תפקיד מפתח ביכולת לנצל את המשאבים שהמדינה משקיעה במהלך הזה, התוצאות צריכות להיות לא פחות מיצירת תרבות ארגונית חדשה - מבנה יום עבודה אחר, מדידה, תגמול דיפרנציאלי. כל הנושאים האלה הם קומות מעליהן אפשר לבנות עוד קומות מבחינת העשייה החינוכית הפדגוגית שאתם אמונים עליה".

סער אף אמר כי הוא אינו מאלה שמאמינים כי "כל החוכמה בנושא החינוך מרוכזת במשרד החינוך בירושלים". בתגובה על הביקורות שעלו על נושא התגמול הדיפרנציאלי ענה כי "כל מי שמדבר על הנושא בכלי התקשורת לא יודע על מה הוא מדבר, כי מודל ההערכה עדיין לא גובש. הוא לא יהיה רק סביב סוגיית ההישגים הלימודיים - הוא יהיה רב מימדי, אבל קודם כל נצטרך להגדיר לעצמנו מה היא דמות המורה הטוב. הדבר ניתן להערכה לא תמיד על דרך של סרגלים כמותיים, אבל כמו כל דבר הוא ניתן להערכה. את ההערכה יבצעו המנהלים. התפיסה לפיה עובד מצוין ועובד פחות טוב צריכים לקבל את אותו תגמול, היא לא נכונה בשום תחום וגם לא בחינוך. את כל הדברים נעשה באחריות, בשכל ובשיקול דעת, מתוך תפיסה של הפרופסיה לטווח ארוך".

רפורמה בחינוך (אילוסטרציה), צילום: אלעד גרשגורן רפורמה בחינוך (אילוסטרציה) | צילום: אלעד גרשגורן רפורמה בחינוך (אילוסטרציה), צילום: אלעד גרשגורן

יו"ר ארגון המורים, רן ארז, דיבר גם הוא על התגמול הדיפרנציאלי ואמר כי "עוד לפני 10 שנים הגענו למסקנה שצריך לשנות במערכת החינוך פרדיגמות. כדי לשנות את מה שקורה במערכת החינוך צריך לשנות את זווית ההסתכלות. שינוי הרגלי עבודה ודפוסי חשיבה הם דברים קשים. 63 שנה, מאז קום המדינה, המורה צריך להזדקן כדי להתקדם בוותק. צריך להכניס כאן משהו אחר כדי למנוע שחיקה - ליצור מוטיבציה ולתגמל אחרת. ברור שכל דבר חדש הוא די מפחיד. ניסינו את השינוי בחמישה בתי ספר במשך שלוש שנים בהצלחה רבה".

ניר רייס, סגן הממונה על התקציבים באוצר, נאם אף הוא בכנס ואמר כי הרפורמה היא "שינוי שידרוש אומץ ומנהיגות כדי ליישם אותו בשטח. ברור שלא היה הרבה זמן להערך ליישום הרפורמה, אך זה לא אומר שצריך לוותר. הרפורמה כוללת הגדרה חדשה של שבוע העבודה, חלוקה חדשה של שעות העבודה, ופיקוח על מה נעשה בשעות העבודה האלה. אנחנו נמשיך ללוות את היישום של הרפורמה במטרה לתת פתרונות לדברים החדשים שיעלו".

תגיות