אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
יאט"א: היה זיהום בפלטרים של פז, לא ברור מקורו צילום: יסמין גיל

יאט"א: היה זיהום בפלטרים של פז, לא ברור מקורו

כעשרה ימים לאחר שארגון התובלה האווירית הבינלאומי מצא כי מקור זיהום הדלק בנתב"ג לפני חודשיים היה בבית הזיקוק באשדוד, טוען דו"ח ביניים שניפק הארגון כי יש לבצע בדיקה נוספת להשלמת דו"ח סופי

17.07.2011, 12:46 | יסמין גיל

ארגון התובלה האווירית הבינלאומי (IATA) ממליץ בדו"ח סטטוס ראשוני שהעביר בימים אלה לגופי התעופה והדלק בארץ, בנושא משבר הדלק הסילוני (דס"ל) בנתב"ג בתחילת מאי - כי יש לבצע בדיקה גם בתוך בית הזיקוק באשדוד, להשלמת דו"ח סופי בעניין. זאת, כשבוע לאחר שטיוטת דו"ח של הארגון מצאה שפז אחראית למקור הזיהום, שנמצא בבית הזיקוק באשדוד שהחברה מפעילה. דו"ח הסטטוס מציין כי הדלק אכן היה מזוהם וכי מבנה החומרים של הזיהום היה חריג עבור מערכות דס"ל, אולם מסתייג מעניין המקור.

בדו"ח הסטטוס נכתב כי "חומר מזהם נמצא בפילטרים של כלי רכב של שתי החברות: פז תעופה ומרקורי תעופה (שתיהן ספקיות דס"ל בנתב"ג, י"ג)". עוד נכתב כי: "חומר מזהם נמצא במערכת הסינון הפנימית במאגרי פז, במערכת הסינון הפנימית והחיצונית בחוות המיכליות במסוף ביל"ו ובמערכת הסינון החיצונית בבית הזיקוק באשדוד. לא נמצא זיהום במערכת הסינון הפנימית של בית הזיקוק בחיפה".

דו"ח הסטטוס הראשוני אינו מסתייג ממצאי טיוטת הדו"ח שמצאו את חברת פז אחראית לזיהום, אולם מבקש כאמור, לערוך בדיקה נוספת באמצעות מומחים של משרד התשתיות, "כדי להשלים את התמונה". תוצאות הבדיקה יועברו ליאט"א להשלמת הדו"ח הסופי.

בסוף יוני הגיע לישראל, לשלושה ימים, צוות מקצועי מטעם פורום איכות הדלק ביאט"א, על מנת לבחון את דרכי תפעול והעברת הדס"ל באתרי התשתיות השונים. בין היתר נפגש הצוות עם גורמים בחברות פז ומרקורי, משרד התשתיות ורשות שדות התעופה. בין המלצות הצוות בדו"ח הסטטוס: ניקוי שרשרת אספקת הדלק "כדי להימנע מחשש של שאריות זיהום" והחלפת מסננים פנימיים לגרסה מעודכנת יותר בחברת פז.

הצוות של יאט"א תמך בהחלטה להשהות את תדלוק המטוסים בנתב"ג. עוד כתוב בדו"ח הסטטוס כי דרוש שיפור דחוף בכל הקשור לקבלת הודעות ישירות וברורות ממקור רשמי אחד, במשברי תעופה מסוג זה. הוא ציין כי יאט"א וארגון התובלה האווירית של אמריקה (ATA), יפתחו אתר אינטרנט גלובלי לנושאי דלק.

בתוך כך, דיווחה הבוקר (א') פז לבורסה כי: "בניגוד לטיוטת הדו"ח שהועברה להתייחסות החברה, דו"ח הסטטוס הראשוני אינו מכיל מסקנות באשר למקור האירוע. דו"ח הסטטוס מצביע על קיום ממצאים המעידים על כך שהיה זיהום בדס"ל, שנמצא גם על הפילטר ביציאה מבית הזיקוק באשדוד, שבבעלות חברת בת של החברה. צוות יאט"א ממליץ על מספר בדיקות, ובין היתר, על בדיקה באמצעות מומחים של התהליכים בבית הזיקוק באשדוד. בכל הנוגע לממצאי הבדיקות המתייחסים לפילטר ביציאה מבית הזיקוק באשדוד, בידי החברה ממצאי מעבדה הסותרים את האמור בדו"ח הסטטוס הראשוני של צוות יאט"א. להערכת החברה ולהבנתה, אין בדו"ח יאט"א כדי לקבוע את אחריות החברה או אחריות חברת הבת של החברה ואין בו כדי להשפיע על תוצאות החברה או תוצאות חברת הבת".

מחברת פז נמסר בתגובה: "בשונה מהטיוטה, דו"ח הביניים של יאט"א אינו קובע שהמקור בפז אשדוד. צוות יאט"א כלל לא ביקר או קיים פגישות עם אנשי פז אשדוד. ממצאי יאט"א אינם מבוססים על בדיקות מעבדה שביצע צוות יאט"א, ועומדים בסתירה לבדיקות מעבדה מוסמכת שיש בידי פז ונמסרו לוועדת הבדיקה של משרד התשתיות הלאומיות".

 

תגיות