אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
באילת צריכים סופר-טנקרים, לא סופר-טוקרים

באילת צריכים סופר-טנקרים, לא סופר-טוקרים

החלטה להקים שדה תעופה בינלאומי באילת היא מעט מדי, מאוחר מדי

24.07.2011, 16:37 | יוסי פישר

ממשלת ישראל אישרה היום (א') החלטה בדבר הקמתו של שדה תעופה בינלאומי לעיר אילת שימוקם בתמנע. השדה צפוי להיות פעיל בעוד ארבע שנים. להזכירכם, פרויקט נתב"ג 2000 שכשמו היה אמור להתחיל לפעול לקראת אירועי שנת 2000 נפתח באיחור "קל" של קרוב לארבע שנים. בהתחשב בכך, אל תחזיקו אצבעות לשדה התעופה בתמנע.

השאלה האמיתית שצריכה להשאל בקול רם היא האם שדה תעופה בינלאומי לעיר אילת יחזיר אותה למעמד של עיר תיירות בינלאומית. התשובה לכך היא לא. לאילת אין כיום תשתית תיירותית ראויה המתאימה למאה העשרים ואחת ויכולה להתחרות בעקבה המתפתחת או בחופי סיני.

למעלה מ-20% ממלאי חדרי המלון של ישראל מרוכז כיום בעיר הדרומית ותשתיותה קורסות. שדה התעופה המשרת את העיר ממוקם בלבה ומוגדר כלא יותר ממנחת בכל מדינה מערבית אחרת. בין הבעיות מהן אילת סובלת ניתן למנות אגני חימצון ובריכות תעשייתיות לגידול אצות בעורף בתי המלון, בעיית פליטים גדולה ההופכת את החיים של תושבי העיר לקשים מיום ליום, נמל ימי מקרטע, מערכת ביוב מיושנת שמידי שנה הופכת לבעייתית יותר ויותר ומזהמת את הים, וכל זאת מבלי שהתייחסנו לבעיות בתשתיות התיירות הישירות.

דו"ח מבקר המדינה שפורסם במאי האחרון העלה ביקורת נוקבת על טיפולן של ממשלות ישראל לדורותיהן בעיר אילת."'נוצר קיפאון בפיתוח התיירותי באילת", נכתב בדו"ח. לעומת זאת, ציין הדו"ח כי המצב בעקבה ובסיני שונה לחלוטין. בעוד ירדן ומצרים מעודדות השקעות בעקבה וחופי סיני באמצעות פטור ממיסים, תמריצים והקלות בהליכי רישוי, בישראל המצב הפוך. הטבות המס שניתנו בעבר לאילת הצטמצמו.

החוף באילת. רק 2.8 ק"מ לרחצה מתוך 11.3 ק"מ של חוף, צילום: shutterstock החוף באילת. רק 2.8 ק"מ לרחצה מתוך 11.3 ק"מ של חוף | צילום: shutterstock החוף באילת. רק 2.8 ק"מ לרחצה מתוך 11.3 ק"מ של חוף, צילום: shutterstock

המבקר ציין בין השאר העדר השקעה באטרקציות תיירות, העדר השקעה בתשתיות תחבורתיות וחוסר פיתוח של חופים. מתוך רצועת חוף של 11.3 ק"מ פעילים בעיר רק 2.8 ק"מ כחופי רחצה והלגונה המזרחית תקועה עמוק בבוץ, תרתי משמע. בדו"ח נכתב כי "בשל הקצב האיטי של תחלופת המים, הפכו מימיה עכורים ובתחתיתה הצטברה בוצה שחורה".

עוד ציין המבקר שבמשרד התיירות סברו כי ראוי ורצוי שמשרד ראש הממשלה ירכז את הטיפול בעיר אילת, בטענה כי "האתגרים העומדים בפני העיר הם לאומיים וחוצי משרדים, וכדי לבצע פעילות כוללת ומקיפה באילת יש לרכז את מכלול הסמכויות מהמשרדים השונים בידי גוף אחד".

לסיכום הפרק על אילת מטיל המבקר את האחריות על משרד התיירות ועל משרד ראש הממשלה. "בעיותיה המורכבות של אילת, ריחוקה הגיאוגרפי, הישענותה הכמעט בלעדית על תעשיית התיירות והתחרות האזורית הגוברת, מחייבים את משרד התיירות ואת משרד ראש הממשלה לטפל במגוון הסוגיות הדורשות פתרון כדי לעצור את דעיכת העיר", נכתב.

נושא העיר אילת הועלה באין ספור מאמרי דעה וראיונות. הטיפול בעיר חייב להיות פרויקט לאומי רב שנתי ורב מערכתי ובאחריות משרד ראש הממשלה . הפתרון הנכון לדעתי הוא תכנון מהיר של אטרקציות תיירותיות בינלאומיות ברמה גבוהה, כאלו שיוכלו להתחרות במלונות הפזורים בחופי סיני ועקבה.

שוב חוזרים להקמת תשתית למרכז כנסים וירידים גדול וראוי, המשולב בתשתית הימורים ומרכזי קניות ובילוי. מקום יהיה - במקום שטח המנחת שיעבור לשדה התעופה בתמנע ויפנה שטח בלב העיר. בואו פשוט נעתיק אם אנחנו לא יכולים או מסוגלים להמציא. העתק והדבק - כל תלמיד בבית ספר יסודי יודע לעשות את זה.

הפרויקט שבנה שלדון אדלסון בסינגפור, מרינה ביי וויו, הפך בתוך כשנה להצלחה בקנה מידה עולמי שכבר נלמדת בבתי הספר המובילים בעולם למנהל עסקים. מדוע לא רותמים את הידע והניסיון של אנשים כמו סול קרזנר מדרום אפריקה, איל הימורים דוגמת סטיב ווין, או אפילו את אדלסון עצמו לטובת פיתוח אילת? האם יש למישהו ספק ברצונם של אלו לתרום?  אז בטח יהיו אלו שישר יקפצו ויצעקו "קשרי הון שלטון" -  אבל חייבים להוציא את העגלה מהבוץ.

מה שבטוח, באילת צריך יותר מ"סופר-טנקר" אחד ובטח לא ממשלות מברברות שרבות על הקרדיטים של מי יזם ומי דחף.

הכותב הוא נציג, בעלים וחבר מועצת המנהלים באי.די.בי. תיירות

תגיות

6 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

2.
חחח... הצחקתם אותי ועוד הרבה אילתים...
תקראו, תרשמו, תשמרו ובבא היום תזכרו שמישהו אמר את זה קודם! ראשית ברכות על ההחלטה להוציא את שדה התעופה מהעיר מכל אותן סיבות שכתבם עליהן כבר מיליון ואחת פעמים.... אבל לפני שמתחילים לשנות ולשפר יש נקות את העיר היקרה הזו מכל האנשים המושחתים ומכל המשחיתים האחרים. באילת כמו באילת שום דבר לא זז או משתנה אלא אם כן אתה מקורב... אתה חייב להיות מקורב למישהו שמקורב למישהו שישי לו השפעה על מישהו... וככל שחום השמש לוהט יותר כך ה"סרחון מראש הדג" חזק יותר... ויום אחד שדה התעופה הישן יפונה ואז כולנו נגלה כי עלויות הפינו של השדה הישן "כל כך" גבוהות שכל המתחם הזה יעבור לידיהם של "כרישי נדל"ן" הגוזרים קופונים בעיר הזאת... אילו היה למי לצעוק כאן בעיר הזאת "הצילו" היה נשמע כאן כל צעקה משפת ים סוף ועד לרמה... כאן מחלקים חופים למקורבים, כאן מעניקים אישורי בנייה למשחדים, כאן מעניקים אישורי אכלוס למי שיודע איך ל"רפד" את מי שצריך במחלקת ההנדסה. כאן מבטלים דוחות חניה למקורבים ל.... במחלקת החניה. יש כאן בכירים שלא משלמים מים כי הדירה/ הבית/ הוילה שלהם מחוברת לחשבון המים של העירייה. כאן לא משלמים חשמל כי יש כאן לא מעט כאלו שמחוברים למוני החשמל של עיריית אילת. כאן לא משלמים ארנונה ו/או מקבלים הנחות מפליגות ע"י מי שיכול לאפשר את זאת בקלות. ואני יכול להמשיך ולספר לכם עוד אלף ואחת עובדות אבל בעצם למי אכפת... העיר הזאת רקובה מנהיגיה (לא כולם) מושחתים... ונכון שיש כמה צדיקים בעיר הזאת ועוד כמה שאכפת להם מעתידה אבל אנחנו מיעוט ואין לנו כל השפעה... ואילת כבר איננה אילת של פעם... תושביה אחרים... הים כבר אינו אותו הים... והשמש גם חמה ויוקדת מתמיד... ורק עקבה הולכת וצומחת לנו מול העיניים הדומעות מכאב...
אילתי שאכפת לו , אילת  |  24.07.11
לכל התגובות