אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הסוף של בורדרס: רשת הספרים שלא ידעה לקרוא את המהפכה הדיגיטלית צילום: בלומברג

הסוף של בורדרס: רשת הספרים שלא ידעה לקרוא את המהפכה הדיגיטלית

נפילתה של רשת הענק, שבה עבדו 11 אלף איש, נובעת מפספוס משווע של שתי התפתחויות טכנולוגיות - המסחר המקוון והקוראים הדיגיטליים. בארנס&נובל, מנקודת מוצא דומה, דווקא הצליחה לרכוב על השינויים

24.07.2011, 16:50 | עומר כביר
הידיעה על סגירת רשת חנויות הספרים הענקית בורדרז בשבוע שעבר לא הפתיעה אף-אחד. החברה בעלת 400 הסניפים הודיעה על פשיטת רגל לפני כחצי שנה, והתקשתה למצוא משקיע שינסה להזרים דם חדש לחברה הכושלת. והאמת? כל מי שעקב מקרוב אחרי מהלכי החברה בשנים האחרונות יכול היה כבר לשער שסופה לא רחוק.

בהודעה שבה בישרה על סגירתה הצפויה תלתה בורדרס את האשם בנפילתה בגורמים כמו עליית קוראי הספרים הדיגיטליים והמשבר הכלכלי. אבל האשם העיקרי תלוי בחברה עצמה, ובהתנהלותה האסטרטגית המוטעת לכל אורך העידן הדיגיטלי. התנהלות זו היא הסיבה ש-11 אלף עובדי החברה צריכים עכשיו למצוא עבודה חדשה.

בורדרס הוקמה ב-1971, וצמחה במהירות במהלך שני העשורים שבהם היה ביקוש לחנויות ספרים ענקיות - כמה קומות, עשרות אלפי כותרים. הקמת אמזון ב-1994 והפופולריות שצברה החנות המקוונת בתוך זמן קצר היו צריכים לאותת לבורדרס שהמשחק עומד להשתנות משמעותית.

שלטים המודיעים על סגירת בורדרס. החמיצה כל הזדמנות אפשרית, צילום: בלומברג שלטים המודיעים על סגירת בורדרס. החמיצה כל הזדמנות אפשרית | צילום: בלומברג שלטים המודיעים על סגירת בורדרס. החמיצה כל הזדמנות אפשרית, צילום: בלומברג

בשעה שבארנס&נובל, המתחרה הגדולה, הקימה אתר מכירות מקוון שלוש שנים אחרי אמזון, בורדרס בחרה להרחיב את הפעילות בעולם האמיתי דווקא, ובשנות ה-90 החלה להציע מוצרים דוגמת דיסקים ודי-וי-די. לא החלטה חכמה במיוחד, בהתחשב בכך שהיו אלו המוצרים הראשונים שנפגעו ממהפכת הרשת.

החברה גם הפעילה אתר מכירות מקוון, אולם בגלל הפסדים החליטה בתחילת העשור שעבר לחתום על ברית עם אמזון, ומבקרים ב-borders.com הופנו לאתר של מי שהפכה למתחרה מרכזית נוספת. דווקא בשנים שבהן רשם המסחר האלקטרוני צמיחה מרשימה והפך לעסק מכניס במיוחד, החליטה בורדרס להתמקד בחנויות שלה בעולם האמיתי. רק לפני כשלוש שנים החליטה החברה לשוב ולהיכנס, באיחור רב ומתוך עמדת נחיתות גדולה, לשוק המקוון בכוחות עצמה.

תגובה מהוססת לקינדל

עליית קוראי הספרים הדיגיטליים, ובפרט הצלחת הקינדל שהושק ב-2007, היו ההזדמנות האחרונה של בורדרס לשמוע את צלצול ההשכמה, אבל גם אותה היא פספסה: בשעה שבארנס&נובל נכנסה לעולם הספרים הדיגיטליים בכל הכוח, גם אם בעיכוב קל, והשיקה את הנוק והנוק קולור, התגובה של בורדרס היתה מהוססת מאוד.

תחילה מכרה החברה את הקוראים של סוני, בלי להציע חנות ספרים דיגיטליים משלה. ב-2009 הכריזה בורדרס על שיתוף פעולה עם יצרנית הקוראים הדיגיטליים הקנדית קובו, שבמסגרתו ישווקו המכשירים בסניפי בורדרס והרוכשים יוכלו לקנות כותרים בחנות הספרים הדיגיטליים של רשת חנויות הספרים.

היה זה מעט מדי ומאוחר מדי: דגם הקובו הראשון היה רחוק מלהרשים, והקידום בחנויות הפיסיות היה כמעט בלתי-מורגש. באותו זמן ממש קידם את פני המבקרים בחנויות בארנס&נובל אזור תצוגה רחב ידיים, שהציג את הנוק ואת יכולותיו.

נראה שעד הרגע האחרון, בורדרס התקשתה להבין את חשיבות המהפכה המקוונת: עד השנה שעברה החברה עוד הפעילה ארבע חנויות ענק בסן-פרנסיסקו, הבירה הלא-רשמית של עמק הסיליקון, שלוש מהן ברדיוס של 2.5 קילומטר. אלה לא הקוראים הדיגיטליים שהרגו את בורדרס, זו היתה הרשת עצמה, שהמשיכה להמר על סוס שמת אי-שם באמצע שנות ה-90 של המאה הקודמת.

תגיות

5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

5.
חבל חבל חבל על חנויות מדהימות שניסגרות
רשת חנויות מדהימה עם מגוון ספרים שבועונים עיתונים וירחונים שאין לו תקדים אפילו לשבת בחנות לעיין בספרים היה הנאה צרופה שלא קיימת בארץ איך רשת כזו נופלת? לא ניראה לי שהבעיה היא ספרים דיגיטלים זה עדיין לא משתוה לבילוי בחנות ספרים ברמה כזו. הספרות הדיגיטלית לעולם לא תשתווה לסריקה של מדפי ספרים מודפסים שחושפת את הקורא למגוון שאפילו לא ידע עליו. והדיפדוף בספר חדש לעולם לא ישתוה לדיפדוף דיגיטלי.
אזרחית  |  25.07.11
4.
עצוב מאוד
איזה עונג זה היה להיכנס לחנות ספרים ענקית, בזו שהסניף הכי גדול של "סטימצקי" בארץ נראה כמו השירותים שלה. עשרות אלפי ספרים שאפשר לעיין בהם שעות בלי שאף אחד יציק לך. כחובב מדע בדיוני, היה מדהים לראות את המדפים העמוסים בכל טוב, כאשר בארץ בד"כ מקדישים למדע הבדיוני כמה מדפים עלובים... באמת עצוב.
רן  |  25.07.11
3.
עצוב
חנויות בורדרס היו נעימות, עם אינטרנט בחינם, קפה ופינה מהנה לילדים. אכן אפשר היה לבלות שם שעות ולעיין בספרים. הם לא פספסו את העידן הדיגיטלי אלא פשוט האמינו שלהתמקד בספרים מהסוג הישן עדיין יכול להיות עסק רווחי. הם גם טעו בכך שהיו להם יותר מדי סניפים. אילו התמקדו בסניפים הרווחיים שלהם יכלו כנראה לשרוד עוד כמה שנים. למה רק עוד כמה שנים? כי ממש עוד מעט יפסיקו להדפיס ספרים. ברנס אנד נובל גם תיסגר. אפל ואמזון יבלעו את כולם.
אחד , ניו-יורק  |  25.07.11