אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
BDI: רשתות המזון והיצרנים נהנים מרווחיות חריגה ביחס למקובל בעולם צילום: צביקה טישלר

BDI: רשתות המזון והיצרנים נהנים מרווחיות חריגה ביחס למקובל בעולם

מנכ"ל חברת המחקר: רמת הרווח הגולמי של היצרניות והיבואניות הישראליות גבוה בכ-2-3 אחוזים לעומת היצרניות האירופאיות. בנוסף, רמת הרווח הגולמי של רשתות השיווק הישראליות גבוה ב-1-2 אחוזים מרשתות השיווק באירופה

01.08.2011, 13:12 | גיל קליאן

חברת המחקר BDI מצטרפת אל קלחת חברות המחקר והנתונים המופצים בשבועות האחרונים על שוק המזון הישראלי. גם במחקר של BDI הגיעו למסקנה כי מחירי המזון עלו מאז 2005 בשיעור גבוה יותר מבמדינות אירופה, אך החידוש של BDI הוא האשמת רשתות השיווק ויצרני המזון ברווחיות חריגה ביחס למקובל בעולם.

לדברי אייל ינאי, מנכ"ל BDI, "על פי המחקר שערכנו, רמת הרווח הגולמי של היצרניות והיבואניות הישראליות גבוה בכ-2-3 אחוזים לעומת היצרניות האירופאיות ואילו הרווח הגולמי של רשתות השיווק הישראליות גבוה ב-1-2 אחוזים יותר מרשתות השיווק באירופה".

ינאי טוען עוד, כי רווחי המדינה, היצרניות ורשתות השיווק באים בעיקר מעליית מחירים שלא קשורה למחירי חומרי הגלם. לדבריו, "עלות חומרי הגלם של היצרניות באירופה זהה לעלות חומרי הגלם של יצרניות מישראל. נובע מכך, שעליית המחירים הדראסטית בשנים האחרונות בענף המזון בישראל אינה מותאמת לעליית מחירי חומרי הגלם, וזה מתבטא בעליית מדד המחירים הנמוך יחסית של מדינות אירופה שעומד על 20% (משנת 2005 ועד עכשיו) לעומת 31% אחוזים בישראל (משנת 2005 ועד עכשיו)".

בכל הקשור לתרומתה של המדינה לעליית מחירי המזון טוענים ב-BDI כי "מניתוח נתוני ההגנה המכסית על מוצרי מזון וחקלאות בישראל ובאיחוד האירופי עולה כי בישראל קיימת הגנה מכסית גבוהה יחסית לאיחוד האירופי בעיקר במוצרי חלב, דגים ומוצרי דגים, פירות וירקות ומוצרים מבע"ח. לעומת זאת, באיחוד האירופי ההגנה המכסית גבוהה יותר בדגנים, סוכר וממתקים, משקאות וקפה ותה".

עוד הקבלה מעניינת עשו ב-BDI בין הגידול בשטחי המסחר לעלייה בהכנסות הקמעונאים. במחקר נכתב כי "בשנת 2010 שטחי הסניפים ברשתות שיווק המזון המובילות הסתכמו בכ-1,333,525 מ"ר, גידול של כ- 5% ביחס לשנת 2009. בנוסף מוערך כי, מספר הסניפים בסוף שנת 2010 עמד על כ- 782 סניפים, גידול של כ- 5% ביחס לשנה הקודמת. בנוסף מוערך כי, השטח הממוצע לסניף בשנת 2010 הסתכם בכ- 1,710 מ"ר, בדומה לנתון שהתקבל בשנה הקודמת.

"מניתוח הנתונים והשינויים שחלו בין סך שטחי הסניפים לבין סך ההוצאה לצריכה פרטית על מזון, משקאות וטבק, עולה כי, לאורך השנים המוצגות חל גידול בהיקף שטחי הסניפים של הרשתות המובילות, במקביל לגידול בסך ההוצאה לצריכה פרטית על מזון, משקאות וטבק. בשנת 2009 שיעור הגידול בהוצאה לצריכה פרטית על מזון, משקאות וטבק עמד על כ- 4% בלבד, ובהתאם, שיעור הגידול בסך שטחי הסניפים בשנת 2010 עמד על כ- 5%. לאור הגידול הניכר בהוצאה לצריכה פרטית על מזון, משקאות וטבק בשנת 2010, ובהתחשב במספר הסניפים המתוכננים להיפתח בשנת 2011, צפוי כי גם בשנת 2011 ירשם גידול בסך שטחי הסניפים".

תגיות