אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

הרכבת לא תיסגר: השר כץ הציג את התוכנית החדשה לשיפור הבטיחות

שר התחבורה: "רכבת בטוחה ואמינה היא התשובה לבעיות הדיור בגוש דן". ייקחו לפחות שנתיים עד להטמעת התוכנית. יו"ר ועד עובדי הרכבת התייחסה לנושא הפרטת תחזוקת הקרונות: "לא ניתן יד למיקור חוץ"

04.08.2011, 12:54 | יסמין גיל

"רכבת בטוחה ואמינה היא התשובה לבעיות הדיור בגוש דן. היא מאפשרת מעבר או הישארות מגורים בפריפריה, תוך חיבור יום יומי למרכז", כך אמר היום (ה') שר התחבורה ישראל כץ, בעת הצגת תוכנית לשיפור הבטיחות ברכבת ישראל עליה הוסכם עם ההסתדרות ועם ועד העובדים.

"כולנו שליחים של הציבור וצריכים לפעול למענו בכל דבר. דווקא בתקופה הזאת חשוב להדגיש זאת", אמר השר, "לפעמים אומרים 'איך נגור מחוץ לתל אביב ונעבוד בתל אביב?'. הנה הדרך. ברגע שתתאפשר רכבת בטוחה, אמינה ויעילה, ניתן יהיה להרחיב את אזורי הביקוש של המתגוררים ואת אזורי ההשקעה של היזמים".

לא סוגרים את הרכבת: עובדי הרכבת וההנהלה הגיעו להסכמות על תוכנית הבטיחות במסגרת ההסכם הנרקם בין הצדדים, משרד התחבורה יקים רשות שתפקח על הרכבת. בין היתר תפקח הרשות על עבודת הנהגים ליאור גוטמן, 4 תגובותלכתבה המלאה
לפני כחודש וחצי אמר השר כי אם עד ה-17 באוגוסט לא יאשר דירקטוריון הרכבת את התוכנית שהגיש משרד התחבורה לפני מספר חודשים, תושבת פעילות הרכבת. "אני יודע שהאולטימטום שנתתי אז היה חריג והתכוונתי לכל מילה", אמר השר, "אבל מעכשיו מתחיל תהליך. אני מבשר כאן לאזרחי מדינת ישראל שהם יקבלו רכבת ברמת שירות ובטיחות טובה יותר, ככל שיעבור הזמן".

"לפני כארבעה חודשים הטלתי על הנהלת הרכבת לגבש תוכנית לשינוי נהלי התחזוקה וההפעלה, על רקע התאונות והתקלות שאירעו בשנה האחרונה", אמר השר, "הודעתי כי אם לא יוצגו שינויים, תיסגר הרכבת עד להודעה חדשה. הוריתי במקביל למנכ"ל המשרד, דן הראל, להכין תוכנית אלטרנטיבית להסעת הנוסעים. הודעתי כי אין באפשרותי להתפשר על בטיחות הנוסעים. כעת סיכמנו, גיבשנו ונחתם הסכם שיבטיח הובלת תוכנית בטיחות ברכבת".

"יצא שאני וועד עובדי הרכבת היינו משני צדי המתרס. אבל אלו לא שני צדי מתרס, אלא אותו מקום", המשיך השר בהתייחסו לחילוקי הדעות בין הצדדים בחודשים האחרונים, בעיקר מתוך חשש של העובדים ממהלכים כמו הפרטת מערך תחזוקת הקרונות שנמצא כיום בסמכות הרכבת, "עובדי הרכבת רובם ככולם עובדים מסורים, אבל נושא הבטיחות במובנו הרחב לא היה מוטמע. אני שמח שבעבודה משותפת של כל הצדדים מצאנו את הדרך הנכונה להבטיח שהרכבת באמת תהיה גוף בטוח, יעיל ושתוכל להכיל את כל ההתרחבות הצפויה בעתיד".

נהגי הרכבת יעברו בדיקות תקופתיות

מנכ"ל המשרד, דן הראל, הציג את עיקרי התוכנית: "דרך רבה לפנינו, אבל יש לנו תוכנית אחת כוללת שאנחנו יודעים איך אנחנו רוצים ליישם אותה", אמר, "העובדים תרמו מהניסיון והידע שלהם בתחום הרכבת והאזרחים שאותם אנחנו משרתים יקבלו רכבת יותר טובה".

שריפה ברכבת. "נתחיל לעבוד על פי תקנים בינלאומיים", צילום: שאול גולן שריפה ברכבת. "נתחיל לעבוד על פי תקנים בינלאומיים" | צילום: שאול גולן שריפה ברכבת. "נתחיל לעבוד על פי תקנים בינלאומיים", צילום: שאול גולן

התוכנית כוללת, בין היתר, הסדרת חקיקה ראשית בתחום הרכבת, לרבות הסדרת רישוי למקצועות רכבתיים, מתן סמכות חקירת משטרה והסדרת אחריות מנהל מסילות הברזל וסמכויותיו. "הנושא בתהליך חקיקה, אנחנו מתגלגלים קדימה עם הדבר הזה", אמר הראל, "השבוע גמרנו להעביר את חוק הרכבת הקלה, וכעת נתפנה לחוק הרכבת הכבדה".

עוד כוללת התוכנית שינוי בתהליכי הגיוס וההכשרה של העובדים, "נבצע גיוס, מיון והכשרה בבית ספר של הרכבת", המשיך הראל, "תהליכי הכשרה יהיו טובים יותר, כולל באמצעות סימולטורים. אנחנו מתחילים לעבוד על פי תקנים בינלאומיים. כמו בכל מקצוע שיש לו נגיעה בטיחותית, גם עובדי הרכבת יעברו בדיקות תקופתיות, בדיוק כמו שעושים עם נהגי אוטובוס ובעלי מקצועות אחרים. בנוסף, אגף פיקוח תפעולי יתוגבר ויופעל כשיושלם איושו. מבחינת מערכות ניהול מתקדמות, אנו מתכוונים לבחון מערכת שליטה מתקדמת יותר לרכבת. נתקין אמצעים טכנולוגיים מקדמי בטיחות כמו מצלמות בתאי הנהג, ג'י פי אסים וכל דבר שישפר את הבטיחות".

לא יפוטרו עובדים

המנכ"ל הראל ציין כי לא יפוטרו עובדים קיימים כתוצאה מיישום הליכי הרישוי וההסמכה החדשים: "נוודא שאף עובד קיים לא יפוטר, גם אם לא יצליח לעבור את הליכי ההכשרה. ניתן הזדמנויות נוספות או שיבוצים בתפקידים אחרים, גם לבודדים שלא יצליחו לעמוד בהכשרה. לדעתי מדובר בתוכנית בטיחות שהלידה שלה לוותה בצירים לא קלים, אבל זאת תוכנית שמסתכלת רחב מאוד וכוללת גם שינויים רגולטוריים וגם טכנולוגיים. לממש אותה ייקח שנה עד שנתיים, אבל אני בטוח שהבטיחות של הרכבת תלך ותעלה ככל שהדברים ילכו ויתממשו".

יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, אבי ניסנקורן, אמר: "ההסכם הזה הוא לא הסכם על תוספות שכר. ההסתדרות וועד העובדים אמרו: אנחנו רוצים ללכת על בטיחות. חשוב לנו שציבור הנוסעים ייסע ברכבת וייהנה משירות יעיל ועמידה בלוחות זמנים, ויידע שרכבת ישראל בטוחה. ועד העובדים גילה פה אחריות ובגרות בתקופה לא קלה, תחת האשמות לא קלות. עובדים הם אלה שייסדו את הרכבת, כל הניסיון בידיהם, לא ניתן לפעול ללא עזרתם. שמנו בצד את כל המחלוקות, אנחנו רואים את החשיבות של העניין ורגישים לצורך של הציבור בנושא זה. כל אחד מעובדי הרכבת רוצה להיות גאה במקום עבודתו. אנחנו בהסתדרות מרגישים מחויבים להוביל מהלכים שיספקו שירות יותר טוב למעמד הביניים ולכלל הציבור. בד בד העובדים יהיו זכאים להגנה ולהתקדמות ביחד עם הרכבת שצפויה לעבור שינוי מסיבי".

המנכ"ל בפועל של הרכבת, ירון רביד, הוסיף: "מדובר בצעד מאוד חשוב מבחינת רכבת ישראל, שהבטיחות בראש סדר העדיפות שלה. התוכנית הזאת היא קפיצת מדרגה מבחינתנו ויכולת להפעיל רכבת על פי סטנדרטים של מדינות המערב. עקרונות התכנית אושרו השבוע בדירקטוריון".

אלא שנראה שמוקדם לשמוח: השר כץ אמר בסיום, כי נושא הפרטת תחזוקת הקרונות עדיין על הפרק, אותו נושא שעורר בעבר את תרעומת הוועד. על כך הגיבה יו"ר ועד עובדי הרכבת, גילה אדרעי: "הדעה שלנו בנושא נחרצת - מיקור חוץ רק יהרוס את התוכנית היפה הזאת. אנחנו נמצאים בשביל לתת שירות ולא יהיה מיקור חוץ. יש לנו את ההסתדרות לשם כך, וגם את הציבור שבמחאה הנוכחית שלו זועק נגד הפרטה, כי מבין את ההשפעות שלה".

תגיות

6 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

2.
על מה הוא מדבר ?
רכבת בטוחה ? אמינה ? זה יעזור לדיור ? אמינות ובטיחות זה א -ב של כל כלי תחבורה וזוהי פאשלה שהרכבת בכלל נמצאת במצב הזה. אבל מפה לומר שזה יעזור לדיור - מר כץ אתה טועה ומטעה !!! לא יעזור בית דין - רק רכבות יעילות של מטרו שירשתו את ככל גוש דן ואף מעבר בעלות נגישות לכל שכונה בכל עיר ייתן מענה אמיתי למצוקת הדיור. אין בעיה מחר בבוקר להוציא מכרז לכל חברות הרכבות בעולם ליצירת מטרו בכלל גוש דן עם חכירה ל 40 שנה. אין שר תחבורה עם ביצים לבוא ולעשות זאת כי יש גוזרי קופונים שנהנים מהמצב כפי שהוא
rubi  |  04.08.11
לכל התגובות