אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בענף האופטיקה מביעים חשש מהתחזקות לוקסאוטיקה צילום: אלון אשכנזי

בענף האופטיקה מביעים חשש מהתחזקות לוקסאוטיקה

מכירת רשת אירוקה לענקית האופטיקה העולמית לוקסאוטיקה, בסוף השבוע, הותירה את משווקי הענף בלחץ. משווק מוביל: "ענף האופטיקה יהיה גרוע יותר משוק החשמל. התחרות תקטן, המחירים יעלו, והצרכן יפסיד". לוקסאוטיקה: "לא נעלה מחירים"

08.08.2011, 09:29 | אורנה יפת

גורמים בענף האופטיקה חוששים כי מכירת רשת אירוקה לענקית האופטיקה לוקסאוטיקה תחזק את כוחה של החברה העולמית בשוק הישראלי.

בסוף השבוע הודיעה לוקסאוטיקה על חתימת הסכם לרכישת רשת אירוקה תמורת 20 מיליון יורו (כ־100 מיליון שקל). על פי הודעת החברה, העסקה כפופה לאישור הממונה על הגבלים עסקיים, וצפויה להיסגר עד סוף אוקטובר. אם תאושר העסקה, תיכנס לוקסאוטיקה לישראל באמצעות רשת משקפי השמש שבבעלותה, Sunglass Hut. לאחר הרכישה יימחק המותג אירוקה ושם הרשת יהפוך ל־Sunglass Hut. כיום מונה אירוקה כ־60 סניפים, ועל פי הרשת, מחזור המכירות שלה עומד על 150 מיליון שקל.

בענף הביעו אתמול חשש כי לוקסאוטיקה תקשה עוד יותר על חברות שמבצעות יבוא מקביל של משקפי שמש, ותנסה למנוע אותו כדי למזער פגיעה במותגי היוקרה שלה ולפקח על מחירם.

"ענף האופטיקה יהיה גרוע יותר משוק החשמל", אמר ל"כלכליסט" אחד המשווקים הגדולים בתחום. "זה ענף תחרותי. היבואנים הגדולים לא שולטים בתחום, ומי שמנהל את התחרות הם הקמעונאים. כתוצאה מהעסקה תהיה בקרה גדולה מאד של המחירים, והתחרות תיפגע משמעותית. מי שיפסיד יהיה הצרכן: אם יבואן מוכר רק בצינור השיווק שלו ולאחרים בצורה מבוקרת, אז התחרות תקטן והמחירים יעלו".

הגורם גילה כי לפני כמה חודשים פנתה אליו לוקסאוטיקה, והודיעה לו על ביטול ההנחות שקיבל עד היום על מותגי החברה. "היינו מקבלים הנחות של עשרות אחוזים, וכעת הם מבטלים את כולן. אני חוזה רעות מהעסקה הזו. זה לא נראה טוב. אנחנו בוחנים את צעדינו כרגע".

גורם נוסף בענף מביע תקווה כי רשות ההגבלים תפקח עין על העסקה, ולא תאפשר ללוקסאוטיקה לתת עדיפות לאירוקה על פני המתחרים. "הם יצטרכו להתנהל תחת זכוכית המגדלת של רשות ההגבלים, והשאלה היא עד כמה ייתנו עדיפות במותגים שלהם לאירוקה", אמר.

מייקל ואסתר וולף, בעלי אירוקה, צילום: עטא עוויסאת מייקל ואסתר וולף, בעלי אירוקה | צילום: עטא עוויסאת מייקל ואסתר וולף, בעלי אירוקה, צילום: עטא עוויסאת

 

"זו חברה מכובדת שלא באה לעשות בלגן"

שוק המשקפיים הולך ונשחק מבחינת הרווחיות. הרשתות מורידות את המחיר על משקפי השמש, ומאזנות את ההפסדים באמצעות רווחיות גבוהה יותר ממכירת משקפיים אופטיות. "לא סתם אירוקה היתה על המדף בשנים האחרונות", אומר גורם בענף. "לפני כמה שנים היא נכנסה לתחום האופטיקה, אבל הניסיון כשל".

מי שעשויה להיפגע מאוד מהתחרות עם לוקסאוטיקה תהיה רשת אופטיקנה, שהסניפים שלה, כמו סניפי אירוקה, ממוקמים בקניונים מובילים.

"לוקסאוטיקה תקבע תג מחיר למותגים שלה ותקשה על רשתות שירצו להוריד מחירים", אומר יעקב הלפרין, מנכ"ל אופטיקה הלפרין. "לי כרשת דיסקאונט זה טוב, כי אני אמשיך לעשות יבוא פרללי ולמכור ריי באן ב־398 שקל - אבל באופן כללי, המהלך הזה יעלה את המחירים בשוק".

מייקל וולף, בעלי אירוקה, אמר בתגובה: "אפשר להבין את הפחד של המתחרים, שיצטרכו להתמודד עם המגוון הרחב שתציע לוקסאוטיקה לצרכן - אבל זו חברה מכובדת שלא באה לעשות בלגן ואכפת לה מהשוק הסיטונאי. הם מוכרים יותר מ־200 אלף משקפיים לאופטיקאים. עיקר הביזנס שלהם הוא לסוחרים פרטיים בעולם, ולא רק במכירות הרשת שלהם. הם לא יוותרו כל כך מהר על השוק הזה.

"אני חושב שהם ימשיכו לתמוך בסוחרים, והרשת תהווה קרש קפיצה לקידום המותגים שלהם. מה שיימכר באירוקה זה אחוז קטן מאוד מהשוק. בסופו של דבר יימכרו באירוקה רק 10% משוק שבו נמכרים 3 מיליון זוגות משקפיים בשנה.

ברקע: קרבות משפטיים

בשנים האחרונות הפכו משקפי השמש ל"חיתולים" של ענף האופטיקה: התחרות בין הרשתות, ובעיקר כניסתה של רשת סופר־פארם לתחום המשקפיים ב־2008, עם תת הרשת סופר־פארם אופטיק, הגבירה את מלחמת המחירים - ועם השנים המחירים נשחקים והתחרות הולכת וגוברת.

המהלך הכי בולט של סופר־פארם אופטיק היה במרץ 2011, אז החלה הרשת ביבוא מקביל למשקפי ריי באן, המותג המוביל בעולם המשווק על ידי לוקסאוטיקה. "לוקסאוטיקה מסרבת לספק סחורה לסופר־פארם מיום הקמתה, ולכן בקיץ האחרון פתחנו ביבוא מקביל של משקפי ריי־באן", מסביר יניב שגב, מנהל פיתוח עסקי ומנהל תחום האופטיקה בסופר־פארם.

גם רשת אופטיקה הלפרין, שנמצאת עם לוקסאוטיקה בסכסוך מסחרי (ובחודש האחרון אף קיבלה את אישור בית המשפט להגיש נגד החברה תביעה גם באיטליה), מבצעת יבוא מקביל של משקפי ריי באן.

מלוקסוטיקה נמסר בתגובה: "לא נעלה מחירים, ונפעל למען הצרכנים והסיטונאים".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות