אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי ל"כלכליסט" - מדיצ'י בקשיים: מגיעה להסדר עם הבנקים צילום: אלי דסה

בלעדי ל"כלכליסט" - מדיצ'י בקשיים: מגיעה להסדר עם הבנקים

שש שנים של מאמץ יקר לחדור לשוק תחליפי החלב הסתיימו בעיקולים בגובה 11 מיליון שקל שהוטלו על מדיצ'י מדיקל. בתחילת השבוע הגיעו בעליה להסדר פשרה עם הבנקים, שאמור להיחתם היום. מייסד החברה: "צמחנו ב־30% השנה"

09.08.2011, 09:11 | מארק שון וגיל קליאן

שש שנים אחרי שנכנסה לשוק תחליפי החלב, מדיצ'י מדיקל נאלצת להתמודד עם איומים בעיקולים ובהחזרת צ'קים. ביום חמישי האחרון הגישו בנק הפועלים ובנק דיסקונט תביעות לעיקולים בסכום כולל של 11 מיליון שקל מהחברה ובעליה, שרגא ברוורמן ויהודית ליבל.

ל"כלכליסט" נודע כי בעקבות הטלת העיקולים בתחילת השבוע, הגיעה מדיצ'י להסדר פשרה עם הבנקים שתוכנו עדיין לא ידוע. ההסכם טרם נחתם, אך לטענת הצדדים הוא צפוי להיחתם היום.

בעלי מדיצ בעלי מדיצ'י שרגא ברוורמן (מימין) והמנכ"ל רון מאיו | צילום: עמית שעל בעלי מדיצ

תביעות העיקולים של הבנקים הוגשו בנפרד, כאשר סכום העיקול של בנק הפועלים עומד על 6.4 מיליון שקל ואילו זה של בנק דיסקונט נקבע על 4.3 מיליון שקל. מדיצ'י, שהחלה לפעול ב־2005, עוסקת ביבוא, יצוא ושיווק של מוצרי בריאות, חיסונים, תחליפי חלב אם ומוצרים נלווים. בשוק התרופות ומוצרי הפארמה לא ציפו לפני כשנתיים כי זה יהיה המצב שאליו תגיע החברה כעת. אחרי הכל, בחורף 2009 היא היתה אמורה לגזור קופון שמן של 30 מיליון שקל על החיסונים לשפעת החזירים שמכרה למדינה.

בתביעות שהגישו בשבוע שעבר הבנקים, המיוצגים על ידי עו"ד דורית לוי־טילר, נטען כי מדיצ'י נקלעה לקשיים כלכליים חמורים ולהצטברות הפסדים וגירעון עצמי ביולי 2010. כתוצאה ממצבה, כך נכתב, התעורר חשש כבד בדבר יכולתה לעמוד בהתחייבויותיה כלפי הבנקים. הבעלות בחברה נחלקת בין ברוורמן, המחזיק ב־75% ממניותיה, וליבל האוחזת ב־25%, ושניהם ערבים אישית להתחייבויותיה מול הבנקים.

לדברי ברוורמן, בחברה הופתעו מהתביעות שהגישו הבנקים. "בשנה האחרונה צמחה מדיצ'י ב־30%–35%, ואני מעריך שנצמח כך גם בשנה הבאה", הוא אומר. "הופתענו מעצם התביעה. מה שקרה זה שגדלנו לממדים גדולים ודי נשענו על האשראי של הבנקים. בשלב מסוים הם באו וביקשו שנחזיר את זה".

ים של הבטחות

אולם כדי להבין את טענותיו של ברוורמן, חייבים לחזור לקיץ שעבר - אז כדור השלג של בעיות מדיצ'י החל להתגלגל במהירות, אך גם בפתלתלות. ביולי 2010 ביקשו הבנקים מהחברה לספק בטוחות נוספות לשם הבטחת התחייבויותיה, בעוד שבעלי המניות התבקשו להזרים כספים ממקורות חיצוניים לשם הבטחת המשך הפעילות. "למרות הבטחות חוזרות ונשנות במשך חודשים ארוכים, שלפיהן תעמיד החברה בטוחות נוספות - לא הועמדו ביטחונות כנדרש", נכתב בתביעות.

בפברואר 2011 הבנקים החריפו את צעדיהם, והודיעו כי לא יוסיפו לאשר משיכות צ'קים וחיובים בחשבון וכי קו האשראי יבוטל. בעקבות החרפת הצעדים הודיע ברוורמן לבנק הפועלים באמצע חודש מרץ כי בכוונת בעלי המניות להזרים לחברה 4 מיליון שקל ממקורות אישיים. אלא ששוב - הבטחות לחוד ומציאות לחוד. "למרות ההבטחה לא הזרימו בעלי המניות 4 מיליון שקל או סכומים אחרים", טוענים הבנקים בתביעות. וכאן לא הסתיימה מסכת ההבטחות של ראשי מדיצ'י.

באפריל חזר ברוורמן על הבטחתו, אך שוב לא עמד בה. בעקבות זאת, בסוף מאי הודיע בנק הפועלים על העמדת החובות לפירעון מיידי. בתגובה ביקשו במדיצ'י לעכב את ההליכים המשפטיים, ודרשו לאפשר להם להציג לבנקים תוכנית לפירעון החובות ולהמשך פעילותה כעסק חי.

הבנקים השיבו שהם מוכנים לצעד זה, אך הציבו כמה תנאים להסכמתם: ראשית, צעד זה ייעשה בכפוף לתשלום בגובה חצי מיליון שקל על חשבון החובות. שנית, תועבר הצהרה חתומה של בעלי המניות שיבטיחו כי לא ינסו למכור חלקים מהחברה. שלישית, התהליך ייעשה בפיקוחה של רו"ח עליזה שרון.

בראשית יולי העבירה מדיצ'י טיוטת תוכנית עסקית, אך לטענת הבנקים היא לא סיפקה מענה לסוגיית החזר החובות לבנקים. ב־2 באוגוסט הודיעו הבנקים כי הם דוחים את התוכנית ולמחרת הגישו את התביעות, שאושרו כאמור.

בשוק התרופות ומוצרי הפארמה לא נפלו מהכיסא בעקבות הפרסומים האחרונים על מצבה של מדיצ'י. גורם בכיר בשוק טוען כי כבר זמן רב ידוע שהחברה מצויה בקשיים. לדבריו, מה שגרר את החברה למצבה אלו השקעות העתק באופטימיל. בחברה קיוו להגדיל את נתח השוק של מותג תחליפי החלב, אך בפועל הוא התכווץ מ־2% ב־2009 ל־1% כיום. בנוסף, מדיצ'י כשלה בכניסה למחלקות היולדות בבתי החולים, פרמטר קריטי בחדירה לשוק.

המותג מצרפת בורח?

לפני כשנתיים עמדה ההשקעה השנתית של מדיצ'י בשיווק מותג אופטימיל על 3 מיליון דולר. זכור במיוחד הקמפיין ארוך הטווח של החברה בכיכובה של יעל בר זוהר. בראיון ל"כלכליסט" באוקטובר 2009 הודה כי ההשקעה הגדולה בקמפיין ההוא היתה מעט מיותרת: "זוכרים את הפרסומות עם בר זוהר, אבל דווקא בתחום הזה אנשים דורשים לראות מישהי שהיא אמא יותר מנוסה".

ברוורמן הוסיף אז כי "השיווק הכי טוב מגיע מקופת חולים, בתי חולים, חוגי בית, שם התפוקה הרבה יותר גדולה. פרסום בטלוויזיה הוא טוב כדי לדעת שיש אותו, אבל השיווק הוא ממוקד". בהשגת דריסת רגל בבתי החולים, כאמור, נכשלה מדיצ'י.

לבד משיווק תחליפי החלב של אופטימיל משווקת מדיצ'י בין היתר גם את מוצרי ההומיאופתיה של בוארון הצרפתית. אלא שבשוק טוענים כי באחרונה החליטה בוארון לעזוב את מדיצ'י. ברוורמן דוחה את הטענות הללו ומתעקש: "בוארון לא עוזבים, אנחנו בקשר הדוק איתם. אנחנו צריכים להגיש להם תוכנית עסקית לשלוש השנים הבאות".

בכלל, אם שואלים את ברוורמן, הרי שמדיצ'י בכלל בדרך לצמיחה גדולה. הוא מסכים כי התחזיות של החברה לגבי אופטימיל עדיין באמצע הדרך, אך מעריך את נתח השוק שלה ב־4% ולא באחוז בודד כפי שנמדד על ידי חברת המחקר נילסן במאי האחרון. לדבריו, מחזור המכירות של המותג הוא 12 מיליון שקל בשנה. "העתיד נראה ורוד", הוא מסכם.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות