אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האדריכל גודוביץ': "אם לפלסטינים יכול לקום נמל תעופה בים, למה בישראל לא?" צילום: יובל חן

האדריכל גודוביץ': "אם לפלסטינים יכול לקום נמל תעופה בים, למה בישראל לא?"

אמר את הדברים בהמשך לרעיון שהעלה שר התחבורה ישראל כץ, לפני מספר חודשים, להקמת שדה תעופה על אי מול חופי עזה. מחר יגיע לארץ כאורחם של גודוביץ' ושל עו"ד אייבי נאמן, האדריכל היפני ארטא איסוזקי שיבחן הקמת שדה תעופה מול חופי ת"א

09.08.2011, 19:22 | יסמין גיל

האדריכל היפני ארטא איסוזקי (Arata Isozaki) צפוי להגיע מחר לביקור בן מספר ימים בישראל כדי לבחון את נושא הקמת נמל תעופה בינלאומי על אי בים מול חופי תל אביב. מדובר ביוזמה שמקדמים עו"ד אייבי נאמן והאדריכל ישראל גודוביץ', מהנדס העיר תל אביב לשעבר, שכוללת את תכנון הצפון החדש של תל אביב.

רעיון הקמת נמל תעופה בינלאומי משלים לנתב"ג על אי מלאכותי בים מועלה מזה שנים רבות על ידי ועדות ואישים שונים. כך למשל, בדו"ח הוועדה הציבורית לבחינת תוכנית אב לפיתוח שדות תעופה בישראל ב-50 השנים הבאות, בראשות האלוף (במיל') הרצל בודינגר, אשר הגישה את המלצותיה לממשלה בתחילת 2009 נכתב: "יש צורך בקידום תכנון עבור שדה תעופה על אי בים, אך פתרון זה מעלה שלל בעיות, כמו המחיר של הפרויקט, חוסר הניסיון הבינלאומי בבניית אי מלאכותי בים הפתוח, פגיעה בחוף ובמערותיו. יצוין כי חוף הים הוא נכס לאומי, משאב שהולך ומצטמצם", נכתב בדו"ח.

נמל התעופה בן גוריון. "יסיים את תפקידו בסוף העשור, כשיעבור את קיבולת ה-16 מיליון נוסעים בשנה", צילום: אוראל כהן נמל התעופה בן גוריון. "יסיים את תפקידו בסוף העשור, כשיעבור את קיבולת ה-16 מיליון נוסעים בשנה" | צילום: אוראל כהן נמל התעופה בן גוריון. "יסיים את תפקידו בסוף העשור, כשיעבור את קיבולת ה-16 מיליון נוסעים בשנה", צילום: אוראל כהן

"בסוף העשור יסיים נתב"ג את תפקידו כשיעבור את קיבולת ה-16 מיליון נוסעים בשנה", אמר הערב (ג') ל"כלכליסט" האדריכל גודוביץ', "בנוסף, חמור מכך, אם תקום מדינה פלסטינית אז מסלול הנחיתה בנתב"ג ממזרח למערב יהיה בלתי ישים ותהיה בעיה ביטחונית ממדרגה ראשונה. על זה לא נותנים את הדעת. למרבה האירוניה, לפני מספר חודשים שר התחבורה ישראל כץ דיבר על רעיון להקמת שדה תעופה לפלסטינים בים, מול חופי עזה. הוא בא מהצד החיובי. אז אם לפלסטינים יכול לקום שדה תעופה בים, למה במדינת ישראל לא?".

גודוביץ' נפגש לפני כשבועיים בלונדון עם פרופ' ג'ון קסרדה (John Kasarda) מאוניברסיטת צפון קרוליינה, שפיתח את רעיון האירוטרופוליס (Aerotropolis), שמדבר על מודלים חדשים למיקום שדות תעופה במרחבים אורבניים מתפתחים במאה ה-21: "הראיתי לו את התוכניות להקמת שדה תעופה בים, והוא אמר קלאסיקה. אחד הכלים בכל בדיקה של בנק בינלאומי הוא הנגישות של שדה התעופה למרכז הביקוש. אף בנק בעולם לא ייתן קרדיט על בניית שדה תעופה בתמנע, במגידו או בנבטים. הבעיה שמשרד התחבורה עושה כל שטות אפשרית".

במהלך ביקורו של איסוזקי בארץ הוא צפוי לסייר, בין היתר, בשדה התעופה דב הוז (שדה דב), במתקן חברת החשמל ברידינג ובמתחם הנמל בתל אביב: "הוא בא לראות וללמוד", אומר גודוביץ', "אני מאמין שלאדריכל בסדר גודל שלו שייקח על עצמו פרויקט כזה ויכין תוכנית בוננזה, אף אחד לא יגיד לא. בינתיים המימון והיוזמה באים מקבוצת יזמים פרטית, בראשות עו"ד אייבי נאמן, שהחליטה שהגיע הזמן לעשות מעשה".

אגב, לגבי היתכנות הקמת נמל תעופה על אי, הגיב גורם בענף התעופה: "אם יש לרעיון היתכנות הנדסית, סביבתית ופיננסית אז זה רעיון טוב מאוד".

תגיות