אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ים של אינטרסים צילום: בועז אופנהיים

ים של אינטרסים

משקיעי נטוויז'ן מקבלים לראשונה אלטרנטיבה לעסקת בעלי העניין של משפחת לבנת

10.08.2011, 09:06 | גילעד נס

ביום חמישי שעבר הודיעה נטוויז'ן לבורסה כי היא מנהלת מו"מ עם חברת מד־נאוטילוס, לרכישת רוחב פס "בהיקף מהותי". מד־נאוטילוס משמשת כיום כצינור התעבורה התת־מימי היחיד המחבר את ישראל לשדרת האינטרנט הבינלאומית, ולפיכך שלוש ספקיות האינטרנט הגדולות (נטוויז'ן, בזק בינלאומי ו־012 סמייל) חייבות לרכוש ממנה רוחב פס.

בניגוד לספקיות האחרות, נטוויז'ן מחויבת לעדכן את משקיעיה על העסקאות עם מד־נאוטילוס, כיוון שנציגתה של מד־נאוטילוס בישראל וברשות הפלסטינית, חברת ימקום, נשלטת בידי שי לבנת - דירקטור בנטוויז'ן, שמשפחתו היא בעלת מניות עיקרית באי.די.בי, השולטת בנטוויז'ן. משום שימקום זכאית לעמלות בגין כל מכירה של מד־נאוטילוס, הסכמיה עם נטוויז'ן מוגדרים כעסקאות בעלי עניין.

נטוויז'ן מקבלת הנחה

לנטוויז'ן, כמו גם לספקיות האינטרנט האחרות, הסכמים "מתגלגלים" מול מד־נאוטילוס, שנחתמים מדי תקופה מחדש כדי לעדכן את רוחב הפס הדרוש בשנים שלאחר מכן. ההסכמים כוללים תשלום עבור רוחב הפס ו"דמי תחזוקה" שנתיים - שני רכיבים שמד־נאוטילוס מתמחרת בנפרד. במרץ השנה, למשל, הודיעה נטוויז'ן כי לאור הגדלה מהירה יותר מהצפוי של השימוש ברוחב הפס שמד־נאוטילוס היתה אמורה להקצות לה, היא פנתה לאחרונה וקיבלה ממנה הנחה של 900 אלף דולר על דמי התחזוקה ששילמה ב־2009–2010.

ההסכם האחרון שנחתם בין נטוויז'ן למד־נאוטילוס נכנס לתוקף ב־2008, ונקבע בו כי מד־נאוטילוס תקצה לנטוויז'ן רוחב פס הולך וגדל עד למאי 2017. במסגרת ההסכם הוקנתה לנטוויז'ן הזכות להמשיך להשתמש ברוחב הפס במשך עד עשר שנים נוספות, תמורת תשלום דמי תחזוקה שנתיים בלבד. בסוף 2010 עמדו כלל ההתחייבויות של נטוויז'ן למד־נאוטילוס על כ־340 מיליון שקל, מתוכם 270 מיליון שקל עבור רוחב פס ודמי תחזוקה על שירות שכבר קיבלה, וכ־70 מיליון שקל תמורת רוחב פס שהחברה תקבל עד 2017.

התחרות גוברת

בימים אלה מניחות בזק בינלאומי וטמרס טלקום כבלים מתחרים לאלה של מד־נאוטילוס, האמורים להתחיל לפעול בסוף השנה או בתחילת 2012. סביר להניח שהמגעים בין נטוויז'ן למד־נאוטילוס בעיתוי הנוכחי משמשים את נטוויז'ן להפעלת לחץ להורדת המחירים, בעוד שמבחינת מד־נאוטילוס זהו ניסיון לחתום הסכמים ארוכי טווח נוספים, בטרם ינגסו המתחרות החדשות בהכנסותיה.

התחרות החדשה גורמת לכך שכל הסכם חדש בין נטוויז'ן למד־נאוטילוס יחייב את בעלי העניין לשכנע את בעלי המניות שאינם בעלי עניין בנטוויז'ן מדוע ההסכם משרת את טובת החברה, ולא מיועד רק להזרים הכנסות לכיסה של ימקום - כלומר לכיסו של שי לבנת. בניגוד להסכמים שאושרו עד כה, בעלי מניות המיעוט לא יוכלו הפעם לשמש כחותמת גומי בלבד.

תגיות