אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אל על מעדכנת: חתמנו על סיכום עם המדינה להגדלת מימון הוצאות הביטחון צילום: סיוון פרג'

אל על מעדכנת: חתמנו על סיכום עם המדינה להגדלת מימון הוצאות הביטחון

ע"פ אל על, מדובר בהגדלה מדורגת של שיעור השתתפות המדינה בהוצאות הביטחון מ-60% כיום ל-65% בגין 2011 ו-70% בגין 2012. משרד האוצר: "כלל הנושאים טרם הגיעו לכדי סיכום"

15.08.2011, 11:42 | יסמין גיל

אל על עדכנה הבוקר (ב') כי חתמה על סיכום עם המדינה להגדלת שיעור השתתפות המדינה בהוצאות הביטחון של חברות התעופה הישראליות. עיקרי הסיכום, "ככל וייכנס לתוקפו", דבר הדיווח, הגדלה מדורגת של שיעור השתתפות המדינה בהוצאות הביטחון מ-60% כיום, ל-65% בגין שנת 2011, 70% בגין שנת 2012, 75% עם חתימת הסכם "שמים פתוחים" עם האיחוד האירופי ו-80% עם יישום הסכם "שמיים פתוחים".

אלא שהדרך לכניסתו של ההסכם לתוקף רצופה כוונות טובות. על פי אל על, הוא טעון קבלת החלטת ממשלה בנושא עד סוף 2011, וכן "חתימת הסכם נוסף בין החברה לבין משרד החוץ ומשרד ראש הממשלה אשר במסגרתו תוסדר, בין היתר, העסקתם של עובדי אבטחת התעופה ואשר יהיה כפוף לאישור משרד האוצר", נכתב בדיווח אל על.

באפריל 2007 המליצה הוועדה הציבורית לבחינת סוגיות "השמיים הפתוחים" לשר התחבורה דאז, שאול מופז, שהמדינה תממן את מלוא הוצאות הביטחון לחברות הישראליות, אלא שהמלצה זו לא מומשה. לאחר מכן, בהחלטת ממשלה מינואר 2008, הומלץ להעלות את שיעור ההשתתפות מ-50% ל-80%, גם המלצה זו לא מומשה. באמצע 2009 הועלה המימון מ-50% ל-60%, כאשר על פי החלטת ממשלה מתחילת אותה שנה המימון יעלה ל-75% לאחר שייחתם הסכם תעופה גלובלי עם האיחוד האירופי - כפי שעולה גם מההסכם הנוכחי.

במאי 2008 עתרה אל על לבג"ץ בטענה לאי יישום החלטת ממשלה מאותה שנה בדבר העלאת שיעור השתתפות המדינה במימון הוצאות הביטחון מ-50% ל-80%. בחודש שעבר משכה החברה את עתירתה. בחברות התעופה הישראליות, ובעיקר באל על, ביקשו בשנים החולפות מימון מלא של הוצאות הביטחון וכן את הוצאת הליך האבטחה מידיה של אל על לידי רשות חיצונית.

אל על מאבטחת, מלבד את מטוסיה ואת תחנותיה בנמלי התעופה בחו"ל, גם את המטוסים ואת התחנות של ארקיע ושל ישראייר. בסוף 2010 הודיע מנכ"ל אל על, אליעזר שקדי, לשר התחבורה, ישראל כץ, כי בכוונת החברה להפסיק לאבטח את ארקיע ואת ישראייר מסיבות "משפטיות, כלכליות, ביטוחיות ומסחריות". שקדי חזר בו מכוונתו זו במרץ 2011, לאחר שהובטח לו על ידי משרד התחבורה כי מתנהלים דיונים להקמת רשות אבטחה חיצונית אשר תאבטח את כלל החברות הישראליות. כפי הנראה רעיון זה לא צלח. ממשרד התחבורה לא נמסרה תגובה בנושא.

ממשרד האוצר נמסר לגבי ההסכם המתגבש עם אל על: "משרד האוצר ומשרדי ממשלה אחרים מתדיינים מול חברת אל על בנושא אבטחת התעופה. כלל הנושאים טרם הגיעו לכדי סיכום וצפויים להסתיים בשבועות הקרובים".

תגיות