אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

צדק משפטי על הכביש

אחרי תאונת האופניים של סוף השבוע האחרון רוכבי הכביש יוצאים להילחם על זכויותיהם. הם הקימו קבוצה בפייסבוק התובעת סוף לאדישות ושינוי, ומציגים בפאנל שכינס "כלכליסט" את דרישותיהם לשוויון זכויות בדרך

16.08.2011, 09:40 | קרן צור

"להמשיך לרכוב - זה הסימן שאני חי", כתב עו"ד יצחק סימון, מבכירי הפרקליטים בארץ בתחום המקרקעין, בספר שהוציא לקראת השתתפותו ביולי האחרון בטראנס אלפ, אחת מתחרויות האופניים המאתגרות בעולם. בשבת האחרונה סימון (64) והתעשיין שלום גרוסמן (59), תושבי ראשון לציון, יצאו לרכיבה שהסתיימה במותם.

מספרם הבלתי-ייאמן של רוכבי האופניים ששילמו בחייהם בשנים האחרונות והמראות הקשים בזירת התאונה בשבת גרמו למשה ויצמן לפתוח קבוצה חדשה בפייסבוק, "הרוכבים דורשים צדק משפטי" שמה. מרגע שקמה, הצטרפו לקבוצה כבר יותר מ־800 חברים שמבקשים לשים סוף לאדישות ולשנות את הסטטיסטיקה הקובעת כי אחד מתוך 20 רוכבים ימצא את מותו בכביש.

שותפים על הכביש

שעות ספורות לאחר הלוויות הרוכבים התכנסו במערכת "כלכליסט" לדיון בנושא יובל חץ, נציג איגוד הטריאתלון, דגנית מקא, נציגת איגוד האופניים, והראל נחמני, נציג עמותת ישראל בשביל האופניים וועד הפעולה למען רוכבי הכביש.

רכיבה על אופני כביש, מסביר נחמני, נחשבת לאחד מענפי הספורט הצומחים ביותר בישראל בשנים האחרונות, ולפי הערכות פעילים היום בישראל יותר מ־20 אלף רוכבי כביש. עם הקפיצה במספרי הרוכבים עלה גם שיעור התאונות. שלושת הדוברים הסכימו שאין פתרון קסם לבעיה המורכבת, אבל טענו שיש מה ללמוד ממדינות אחרות.

"הנהגים באירופה מתייחסים לרוכבים כאל שותפים שווים על הכביש, ולא כאל מטרד", אומרת מקא. "פעמים רבות אפשר לראות שם שיירת מכוניות משתרכת אחרי קבוצת רוכבים, ואף אחד לא מעז לצפור, לעקוף או לחתוך אותם, כי באירופה יש תרבות נהיגה שמתייחסת בכבוד לרוכבים. על השלטים כתוב 'Bicycles Share the Road' (בתרגום חופשי: גם לאופניים זכויות בכביש) ולא 'זהירות רוכבי אופניים', כפי שכתוב אצלנו. ההבדל בין השלטים מחדד את הזכות שיש לרוכבים לחלוק את הכביש עם הנהגים. הנהגים בישראל צופרים לא פעם, מגדפים ואפילו משליכים חפצים מכלי הרכב על הרוכבים. כדי לשנות את היחס הזה מתכוון איגוד האופניים להעלות בקרוב קמפיין הסברה נרחב שיפנה לנהגים. זאת אינה משימה קלה, אבל אנחנו מקווים שזו תהיה ההתחלה בדרך לשינוי המיוחל".

יצחק סימון ז"ל יצחק סימון ז"ל יצחק סימון ז"ל

נחמני קורא לרוכבים שרוצים להתגייס למאבק לא לשתוק, ולפנות למשטרה במקרי הטרדות מהנהגים. "יש רוכבים שהחלו לרכוב עם מצלמות כדי לתעד אירועים כאלה, אבל מספיק שירשמו את פרטי הרכב ויגישו תלונה", הוא מספר.

"לבד מהגברת המודעות בקרב הנהגים, החלו חברי ועד הפעולה למען רוכבי הכביש, בשיתוף עמותת ישראל בשביל האופניים וגופים אחרים, להניע תהליך שיתמקד בשיפור תשתיות, תכנון ותחזוקת כבישים, כך שיביאו בחשבון את הצרכים של רוכבי האופניים", אומר נחמני, "למשל סימון חוצץ להגנה עליהם, שילוט מתאים, סגירת כבישים בשעות מסוימות לטובתם, סלילת נתיבים נפרדים ועוד. אנחנו עוד פועלים לחקיקת תקנות וחוקים שיסדירו את מעמד רוכבי האופניים בכביש וירתיעו נהגים. ויש ממי ללמוד: החוק בספרד מחייב את הנהג לשמור מרחק של 90 ס"מ עד מטר וחצי מהרוכבים, ובלוס אנג'לס יש תקנות שמגנות על הרוכבים מפני הטרדות על הכביש".

(מימין) יובל חץ מאיגוד הטריאתלון, דגנית מקא מאיגוד האופניים והראל נחמני מעמותת ישראל בשביל האופניים, צילום: תומי הרפז (מימין) יובל חץ מאיגוד הטריאתלון, דגנית מקא מאיגוד האופניים והראל נחמני מעמותת ישראל בשביל האופניים | צילום: תומי הרפז (מימין) יובל חץ מאיגוד הטריאתלון, דגנית מקא מאיגוד האופניים והראל נחמני מעמותת ישראל בשביל האופניים, צילום: תומי הרפז

נוכחות משטרתית

בעקבות האסון האחרון הקים איגוד הטריאתלון קבוצת חשיבה שמזמינה את החברים להעלות הצעות למניעת מקרים דומים, ויזם פגישה עם אגף התנועה במשטרת ישראל המתוכננת להמשך השבוע.

"חינוך הנהגים, הגברת המודעות, טיפול בתשתיות וחקיקת חוקים הם צעדים מבורכים שאנחנו כמובן תומכים בהם, אבל מדובר בתהליך ארוך טווח, והקטל בכבישים זועק לטיפול עכשווי", גורס חץ. "אחת הדרישות שלנו היא להגביר את נוכחות המשטרה בכבישים מרכזיים, שמשמשים רוכבים רבים בשעות הבוקר המוקדמות בימי שישי ושבת. זאת פעולה הכרחית ובעלת השפעה מיידית על בטיחותם של הרוכבים".

ויש כבר רעיונות?

חץ: "כן. יש הצעה לפיתוח אפליקציה מיוחדת לתוכנות הניווט הקיימות, שתאפשר לנהגים לדווח על רוכבי אופניים בכביש, בדומה לאפליקציות שמתריעות על מכמונות מהירות וניידות משטרה. יש חברות שכבר גילו עניין, ואנחנו כמובן מעודדים כל יוזמה שתסייע לנהגים לשמור על בטיחותם של רוכבי הכביש".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

16 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

16.
קצת סדר בדברים
ראשית נציין שיש בילבול רב אצל המגיבים כאן, לא כל כביש בין עירוני הוא כביש מהיר. כביש מהיר הוא כביש שהוגדר כך ויש לו מאפיינים שונים (אין רמזורים, בעל מחלפים, מהירות הנסיעה בו גבוהה וכד'), בכביש מהיר לעולם לא תמצאו רוכבי אופניים מקצועיים. רכיבת אופניים מול כוון התנועה מנוגדת לחוק ומסכנת את הנוהגים ברכב ממונע. רכיבה מול נוהג רכב שמהירותו גבוהה עלולה לפגום בצורה משמעותית בשדה ראייתו המרחבית וירידה בקצב פיענוח הנתונים על ידי המוח. אסור בתכלית האיסור לרכוב כנגד זרימת התנועה. החוק מחייב למעשה את רוכבי האופניים לרכב בתוך הכביש ולא בשוליים, כן זו קביעת החוק המפורשת. לשמחתי הרבה רוכבי האופניים עצמם והמשטרה אימצו נוהג של רכיבה בשוליים וזו החלטה נבונה. רוכבי אופניים הרוכבים בקבוצה (דבוקה בלשונם) אמורים לרכב בטור, האחד אחרי השני למעט במקרה של עקיפה וגם אז חלים עליהם כללי העקיפה בדומה לנהג. אין חובה לקבוצת רוכבים להשתמש ברכב מלווה מאחור. קיים ויכוח אם רכב כזה תורם לבטיחות הרוכבים או חלילה עלול לתרום בעצמו להתרחושתה של תאונת דרכים מעצם נסיעתו האיטית ופגימה ביכלת הערכת מהירות ומרחק של הנוהג מאחור. לסיום. הכביש (דרך עפ"י הגדרת החוק) שייך לכלל משתמשיו, כפי שמצויין על גביו באמצעות מערכת התמרורים. והוא כולל סוגי רכב ממונע (רכב כבד, רכב משא, רכב פרטי, אופנועים וקטנועים) ורכב שאינו ממונע ובראשם האופניים. מקווה שתרמתי קצת להבהרת הדברים, נסיעה ורכיבה בטוחה לכולם, והכי חשוב! סבלנות והתחשבות על הכביש
זוהר  |  17.08.11
לכל התגובות