צילום: נמרוד גליקמן
לפתוח את שוק החלב
פתיחת שוק הפסטה, הקפה והשוקולד לייבוא רק היטיבה עם הצרכנים. אין סיבה שזה לא יקרה עם החלב
19.08.2011, 08:28 | עפרה למפרט
שוק מוצרי החלב בישראל נמצא תמיד במצב של מחסור אמיתי באלטרנטיבה, כך שהצרכן תמיד מפסיד ונותר שבוי בידי מספר יצרנים מקומיים בודדים. בשוק הנשען רק על ייצור מקומי, יתרחשו תמיד העתקות של מבצעים ומחירים, כך שהשוק לא יהיה במצב תחרות אמיתית. לראיה, מחירי הקוטג'
של שלושת המתחרות כמעט זהים לחלוטין, וגם כשכבר הוחלט להוריד זמנית את המחירים, היצרניות התיישרו למחיר זהה או קרוב אליו.
הניסיונות הפופוליסטיים לתת מענה למחירי הקוטג' על ידי סבסוד מחירי החלב יהיה בבחינת פלסטר לפצע מדמם, ועליו ישלם הצרכן במוצרים אחרים. עוגת התקציב הלאומי היא אחת, וסבסוד החלב - כדי להוזיל את הקוטג' או את מוצרי החלב - יחייב את הממשלה להעלות מסים אחרים כדי להשיג מימון לתקציב הסבסוד. מי שישלם על הצעד הפופוליסטי יהיה כמובן הצרכן.
המדינה מגבילה את יבוא מוצרי החלב, בטענת הגנה על החקלאים והתעשייה המקומית. ההגבלות מתבצעות באמצעות אישורי יבוא מצומצמים לגבינות הניתנים על ידי משרד החקלאות, בהגרלה בין היבואנים. יבואן שלא הגריל מכסה, יכול לייבא גבינה תחת מס יבוא של עשרות אחוזים, הפוגע ביכולתו למכור המוצר במחירים הוגנים ולבנות עסק יציב בתחום הגבינה.
ניקח לדוגמה את גבינת פילדלפיה הפופלרית, הנמכרת בעולם באחוזי שומן ובטעמים שונים. יבוא פילדלפיה במיסוי מלא, שלא תחת מכסות היבוא, יביא את מחיר הגבינה לצרכן לכ-35-30 שקל. בשוק פתוח מחירה יעמוד על 15-13 שקל בלבד.
אסור לחשוש ממהלך של פתיחת שוק החלב והגבינות בישראל. גם כשהשוק ייפתח, לא יתרחש כיבוש השוק על ידי מתחרים מחו"ל. ליצרן המקומי יש יתרון בתחום השינוע, זמני אספקה ותאריכי תפוגה. מנגד, לפתיחת השוק תהיה השפעה כוללת ועוצמתית והיא תאתגר את כלל המתחרים, ליעילות, למוצרים מעניינים ומגוונים יותר, והחשוב מכול- למחירים אטרקטיביים אמיתיים לצרכן.
בעבר, קטגוריות רבות בתחום המזון היו חסומות לייבוא באמצעות מיסי יבוא גבוהים. בסוף שנות ה-80, ובתחילת ה-90, החליטה הממשלה לפתוח את השוק ולהפחית ואף להוריד המיסוי על הקפה, השוקולד, הפסטות, הגלידות ועוד.
המהלך לווה בחששות מצד היצרנים המקומיים ובנבואות זעם בדומה לאלו של יצרני החלב כיום. אך ההיסטוריה הוכיחה כי לא רק שהמהלך לא פגע בהם, הוא אף היטיב עימם. החברות הגדולות כמו שטראוס-עלית בתחום הקפה והשוקולד ו'נסטלה-אסם' בתחום הפסטות, התרחבו, פנו לשווקים בחו"ל, התייעלו, והתחרו בהצלחה בשווקים הפתוחים.
במבחן המחיר, ההצלחה הייתה ברורה אף יותר. כיום הצרכן יכול לקנות פסטה בטווח מחירים של 15-3 שקלים, בהתאם ליכולתו ובחירתו. גם מגוון מוצרי הקפה והשוקולד נותן מענה עם מוצרים מעולים לפלחי שוק שונים ובטווחי מחירים מגוונים.
אל תחששו מפתיחת השוק, והורדת מכסות הייבוא והמיסוי הגבוה על מוצרי החלב. צעד כזה הוא נכון לשוק הישראלי ויעשה טוב לכולם. בעיקר לצרכן.
הכותבת היא מנכ"לית חברת קראפט פודס ישראל
12 תגובות לכתיבת תגובה