אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מי צריך ליהנות מתקבולי המסים? צילום: ישראל מלובני

מי צריך ליהנות מתקבולי המסים?

הפיכת מסי הבלו למסים ייעודיים תתקבל בהבנה על ידי הציבור, כשייווכח שיש תמורה למס ותבטיח שהמסים הללו ישיגו את ייעודם

19.08.2011, 08:28 | יוסף אדרעי ומשה קים

נראה כי הממשל והציבור הפנימו כבר את העובדה שמשהו פגום במערכת המסים העקיפים, ששיעורם ביחס לכלל המסים במדינת ישראל חרג מכול פרופורציה מקובלת, וכי הם יוצרים עיוות כואב במערכת המסים שלנו. מותר להניח שצוות טכטנברג יתייחס לעובדה זו, יתן את דעתה וימליץ, קרוב לוודאי, להשיב מחדש את היחס הרצוי בין המס הישיר לבין המס העקיף. עם זאת ראוי להסב את תשומת הלב של הצוות ושל הציבור לתפקידם המיוחד של מסים עקיפים בישראל הידועים כמסי בלו ומסי קנייה על מכוניות.

מסי הבלו - על דלק, על סיגריות, על אלכוהול - ומסי קניה על כלי רכב אמורים להיות מסים פיגואניים: מס פיגואני קרוי על שמו של הכלכלן הבריטי ססיל פיגו. מס כזה נועד להתמודד עם תופעה הידועה כהחצנה שלילית. כלומר, כשהתועלת שמפיק אדם אחד בקהילה, משירות או ממוצר כלשהו, משפיעה שלילית על הנאתו (או סבלו) של אדם או קבוצה של אנשים באופן שאינו בא לידי ביטוי במחיר שאותו אדם משלם עבור המוצר או השירות.

הדוגמאות להשפעה חיצונית ידועות ומקובלות: שימוש בדלק מזהם, עישון סיגריות, או שימוש מופרז באלכוהול. בכולם היצרן המייצר מוצרים אלה או הצרכן המשתמש בהם, אינם נושאים במחיר הנזק הסביבתי הנוצר מהשימוש במוצרים. הדרך המקובלת להתמודד עם כשל שוק כזה היא באמצעות מס פיגואיני.

זהו מעין "מס מתקן" ויש לו שתי מטרות: האחת, לייקר את המוצר ולהרתיע את הצרכנים להשתמש בו, באמצעות ייקורו, וכתוצאה להקטין את הפגיעה ברווחה המצרפית של הקהילה. המטרה השנייה היא מימון עלות תיקון הנזקים שהמוצר גורם לכלל הציבור. מכאן שהבלו על דלק ומסי הקנייה על מכוניות חייבים להיות מסים מיועדים שאמורים לממן שיפורים בתחבורה הציבורית, לרבות בניית רכבות תחתיות או כל אמצעי אחר שיפחית את זיהום האוויר ואת הצפיפות בכבישים. הבלו על הסיגריות חייב להיות מופנה למימון סל הבריאות או לקרנות מחקר שיעסקו בחיפוש אחר טיפולים במחלות שהסיגריות יוצרות, הבלו על אלכוהול יופנה לטיפול בהתמכרויות וכד'.

אפשר להתווכח על ייעודם של הכספים, אך ברורה מסקנה פשוטה אחת: אסור שהתקבולים ממסים יוכנסו לתקציב הכולל של משרד האוצר. מרגע שהכספים הללו נכנסים לתקציב השוטף אין למעשה לציבור כל שליטה עליהם והאוצר – בהתאם לגחמות של הרכב הקואליציה – יכול להקצותם כמקובל עליו לסקטורים שונים שכוח סחטנותם גבוה מחלקם בציבור.

הפיכת מסי הבלו למסים ייעודיים תתקבל בהבנה על ידי הציבור, כשייווכח שיש תמורה למס ותבטיח שהמסים הללו ישיגו את ייעודם: מימון הנזקים שהדלק, הסיגריות והאלכוהול יוצרים, תאפשר הקמת מערך תחבורה יעיל שיאפשר, בין היתר, ניידות עובדים בין המרכז לפריפריה ובמרכזי הערים והגדלת סל הבריאות. גם ברור שייעוד התקבולים של המסים הפיגואניים יצמצם את כוחו של האוצר וכבונוס גם תקטין את כוח סחטנותן של מפלגות סקטוריאליות.

פרופ' יוסף אדרעי הוא מומחה למדיניות מסים בפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה ויועץ בכיר במשרד עורכי דין אורי כליף ושות'. פרופ' משה קים מרצה לכלכלה באוניברסיטת חיפה

תגיות

10 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

9.
ניתוח שגוי וגם המלצות חסרות משמעות
כפי שהפרופסורים בעצמם כותבים, המטרה הראשונה (והראשית!) של מיסים פיגואניים היא לגרום למקבל ההחלטות להפנים את ההשפעות החיצוניות וכך לקבל החלטות בצורה שהיא אופטימלית חברתית. לדוגמא, מפעל איננו לוקח בחשבון את העלויות שהזיהום שהוא מייצר גורם, ולכן מזהם יותר מהכמות האופטימלית לחברה (שהיא חיובית, בסופו של דבר, שהרי בלי תעשייה כלל אין זה אפשרי). לכן, מטילים על המפעל מס זיהום (או על הזיהום עצמו או פשוט על הסולר שמזהם), מה שגורם לו לייצר פחות או להשקיע במיכון חדיש וחסכוני יותר, וכך בכל מקרה לזהם פחות. כלומר, המס מביא לשינוי התנהגות שהוא אופטימלי חברתית (ובעצם חליפי לרגולציה מתערבת שאומרת למפעל לייצר פחות או להשקיע בטכנולוגיות מסויימות, שהיא רגולציה פחות יעילה וקשה לאכיפה). באשר לתקבולי המס, אין שום הכרח שהשימוש שלהם יהיה קשור לנושא המס. ייתכן שהחברה תחליט שתקבולי מסי הזיהום צריכים לשמש לצורך מערכת החינוך, ואין בזה שום דבר בעייתי - המס כבר עשה את שלו על ידי שינוי התנהגות המפעל! חוץ מזה, ברמה הפרקטית, ההצעה של הפרופסורים הנכבדים היא חסרת משמעות: נניח שאכן יוחלט שתקבולי מס זיהום יועברו למשרד לאיכות הסביבה, או מס על דלק לצוך הקמת תחבורה ציבורית. הרי בפולע מה שיעשו בעת הכנת התקציב יהיה להקטין את הסכום אשר הולך למטרה זו ממסים לא מיועדים, והנה דבר לא השתנה.
רק דוקטור לכלכלה  |  20.08.11
8.
פרופ' אדרעי, בוש והיכלם! הפרופ' כתב בחוות הדעת לוועדת ששינסקי שאזרח או חברה
שהחזיקו בזכויות בתגליות לפני הקמת הוועדה - העלאת המס פוגעת בזכות הקניין שלו. כך בפשטות. מדוע הפרופ' צריך לבוש? הרי הוא התריע על על אי החוקתיות שבהעלאת מס על תגליות קיימות. משום שהוא הכשיר את השרץ ע"י התעלמות מהמס, בגובה המס השולי, שמשלמים אזרחים פרטיים. כך יוצא שמדובר ב "עסקה לא הוגנת". האם הפרופ' המכובד לא יודע עניין אלמנטרי כ"כ בתחום שבו הוא מומחה? ספק גדול.
20.08.11
7.
אני אומר את זה כבר שנים
תודה פרופסור, הוצאת לי את המילים מהפה. למה אף אחד בממשלה לא מודע למה שאתה אומר וכולם יודעים? הבעיה באמת, כפי שציין מגיב 4 שאין תחבורה ציבורית אלטרנטיבית ועד שיצטבר מספיק כסף בקופה כדי לעשות כזאת מדובר על שנים רבות של סבל, בעיקר לפריפריה. בנוסף, לא מספיק שתהיה תשתית טובה, התחבורה תהיה חייבת לפעול גם בלילות וגם בשבתות (רחמנא דיצלן). לפני כחמש שנים היה רעיון כזה במשרד התחבורה של העלאת המס על רישיון הרכב והכסף יילך לשיפור התשתיות והמלחמה בתאונות הדרכים (מדובר על סכום של כ- 400 מיליון ש"ח בשנה). המס עלה, אך בשקט בשקט הופנה בסופו של דבר לקופה הגדולה (וכנראה נעלם יחד עם שאר השילומים לישיבות ובניית מקוואות חדשות). לכן אני לא אאמין כשיגידו לי שבעתיד הכסף יופנה לתשתיות, תחבורה, מלחמה בסרטן ובריאות - רק אם הכסף ייצא עכשיו!!! מקופת האוצר ויוחזר בעתיד בצורת מסי הבלו. בלי שום קשר למס הפיגואיני לדעתי צריך להעלות את המס על הסיגריות ל-50 ש"ח לקופסא לפחות ולאכוף את חוקי העישון.
גדי , ירושלים  |  20.08.11
6.
השאלה היא אם האוצר יסכים להתניייה שתגביל את יכולתו לתמרן בין סעיפי התקציב
אם בשנה מסויימת יש למלש הוצאות גבוהות יותר על תקציב הביטחון כאשר יש יעדים קשיחים לחלק מההכנסות מאין יקחו? יצטרכו להעלות מיסים במקום אחר.. שינוי סדרי העדיפויות יתבצע רק כאשר נעבור לשיטת בחירות איזורית וישירה של חברי הכנסת. היום חברי הכנסת לא מייצגים את הציבור אלא את קבלני הקולות הבוסים הפוליטיים שלהם התורמים שלהם ו/או הרבנים שאלה אחראים לבחירתם. ואשר לתחבורה בפריפריה: אנשים רוצים לעבור לפריפריה כי היא מאופיינת בבנייה דלילה ומרחבים פתוחים ואז מתלוננים שאין תחבורה ציבורית. תחבורה ציבורית יעילה דורשת בניה רווייה וצפופה. אחרת זו הוצאה אדירה שאף אחד לא יסכים לממן.
michael , tel aviv  |  20.08.11
לכל התגובות