אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הכנסות כביש 6 מאגרה עולים בקצב של 16% לשנה צילום: ערן יופי כהן

הכנסות כביש 6 מאגרה עולים בקצב של 16% לשנה

חברת דירוג האשראי מידרוג: צבר ההכנסות מאגרת השימוש בכביש הגיע ברבעון הראשון של 2011 לכ-155.5 מיליון שקל, עלייה של כ-3.8% לעומת הרבעון הראשון של 2010

23.08.2011, 15:33 | ליאור גוטמן

"ההכנסות מאגרה, המהוות את עיקר הכנסות הפרויקט (כ- 85% בשנת 2010), עלו בעקביות בין השנים 2007 ל- 2010, בכ- 16% בממוצע שנתי" - כך קובע דו"ח מעקב שנתי שמפרסמת היום (ג') חברת דירוג האשראי מידרוג.

עיון בדו"ח מעלה ש-85% מהכנסות חברת דרך ארץ, זכיינית הפרויקט שמוחזקת נכון להיום במשותף ובאופן שווה על ידי שיכון ובינוי וקרן תשתיות ישראל, מקורן באגרה. שאר ההכנסות מתפלגות בין תשלומי מדינה, עמלות שימוש במערכת איתור הווידאו, קנסות אכיפה ותחנות השירות. צבר ההכנסות מאגרת השימוש בכביש הגיע ברבעון הראשון של 2011 לכ-155.5 מיליון שקל, עלייה של כ-3.8% לעומת הרבעון הראשון של 2010. לפי מידרוג, סך ההכנסות מהכביש ב-2010 הסתכמו בכ-638 מיליון שקל, זאת לעומת כ-608 מיליון שקל ב-2009, כ-481 מיליון שקל ב-2008 וכ-463 מיליון שקל ב2007.

כביש 6 משתרע על פני 13 מחלפים לאורך 140 ק"מ, ממחלף עין תות בצפון, עד מחלף מאחז בדרום. זהו כביש האגרה הראשון שהוקם בישראל בשיטת BOT ( Bulid Transfer Operate, ), כאשר תקופת הזיכיון החלה ב־2002 ותסתיים ב־2029. בכביש נוסעים כ־135 עד 140 אלף כלי רכב ביום.

כזכור, קרן תשתיות ישראל הודיעה לאחרונה על כוונתה לרכוש את חלקה של המדינה בכביש, וכאשר המהלך יושלם היא תחזיק כ-75% מהזיכיון ושיכון ובינוי תדולל לכ-25% ממנו. בדו"ח כספי שפרסמה היום שיכון ובינוי עולה שבחציון הראשון של 2011 רשמה החברה הפסד של כ-45 מיליון שקל, זאת לעומת רווח של כ-16 מיליון שקל בחציון המקביל אשתקד. בחברה מייחסים את ההפסד לעלייה ניכרת בהוצאות המימון בגין מימוש אופציית המכירה של המדינה, ששיעורה הסופי היה גבוה ממחיר הרף שנקבע במקור – 1.4 מיליארד שישולמו לעומת 1.05 מיליארד שהמדינה דרשה.

גבייה גבוהה מדי?

נתון מפתיע בדו"ח של מידרוג מתייחס לטענות שהמדינה הפעילה כנגד הזכיין: לפי מידרוג בסוף מאי 2011 התקבל מכתב מטעם המדינה, באשר לרווחים שהצטברו אצל הזכיין מפעולות אכיפה עד לשנת 2009. מדובר בסכום של כ-64 מיליון שקל, כאשר המדינה הודיעה על כוונתה "להביא להפחתה משמעותית של שיעורי הפיצוי והחזר ההוצאות בגין האכיפה", לשון הדו"ח. במידרוג מציינים, כי התקיים שימוע בתחילת יולי, שם טען הזכיין ש"מנגנוני האקסלרציה בקנסות ובפעולות האכיפה האקטיביות (לרבות החרמת רכבים), דרושים לו על מנת לשמר את אחוז הגבייה הגבוה (כ- 98%), וכי המתאם בין התקבולים מגבייה להוצאות בגין גבייה נשמר".

עוד טען הזכיין ש"הקנסות עודכנו מספר פעמים מפתיחת הפרויקט, כך שהקנס הראשון קטן מ- 40 שקל במקור ל- 16 שקל נכון להיום, ולטענת הזכיין הפחתה נוספת עלולה לפגוע בהרתעה" בהתייחסו להחזר ההוצאות בגין אכיפה, קיים סכום קטן (12 מיליון שקל) במחלוקת וייתכן ש"יעשה שימוש בבורר לצורך סיכום המחלוקות בנושא", לשון הדו"ח.

תגיות