אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אולטרה שייפ השילה 67% בשנה: מהלך בריא או דיאטת הרעבה? צילום: גיל נחושתן

אולטרה שייפ השילה 67% בשנה: מהלך בריא או דיאטת הרעבה?

החברה שפיתחה מכשיר להרס תאי שומן והצרת היקפים, לא הצליחה לתרגם את המחמאות מאופרה ווינפרי לעלייה משמעותית במכירות בגלל העיכוב בקבלת אישור שיווק בארה"ב. נקודות האור: החדירה ההדרגתית לאסיה והשיפור בשיעורי הרווח הגולמי

25.08.2011, 06:56 | שניר הנדלר

מבחינה תקשורתית, רשמה אולטרה שייפהצלחה. כתב מגזין "טיים" היוקרתי ניסה ביוני 2010 את הקונטור 1 - המכשיר להצרת היקפים שפיתחה החברה מיקנעם - ודיווח על תוצאות מפתיעות. חודשיים לפני כן זכתה החברה לחשיפה מחמיאה גם במגזין המודפס של כוהנת התקשורת האמריקאית, אופרה ווינפרי, כשהוכתרה על ידיה כ"אחת הטכנולוגיות המבטיחות בעולם הקוסמטיקה".

אלא שהמרחק בין הפרסום החיובי למכירות נותר גדול, ואולטרה שייפ לא הצליחה לעשות את קפיצת המדרגה ולהציג צמיחה עקבית בהכנסות. הסיבה העיקרית לכך היא העיכוב בקבלת אישור ה־FDA (מינהל המזון והתרופות האמריקאי) לשיווק המוצר בארה"ב.

בינתיים, נאלצו המשקיעים לראות את המניה יורדת למחיר של פחות מ־2 אגורות, כאשר מעל מועד קבלת אישור השיווק המיוחל מרחף סימן שאלה גדול. האם הירידות החדות שנרשמו באולטרה שייפ מהוות הזדמנות, או שכדאי להמשיך ולהתרחק מהמניה?

הטכנולוגיה של אולטרה שייפ פועלת לשינוי מתאר הגוף של המטופלים, באמצעות הפחתת מספר תאי השומן באזורים הבעייתיים והצרת היקפים, ללא ניתוח, זריקות או כל טיפול פולשני אחר. גלי האולטרה־סאונד שפולט מכשיר הקונטור 1 של אולטרה שייפ בוקעים את קרום תאי השומן ומשחררים את הטריגליצרידים שבו אל תוך הנוזל הבין־תאי. באמצעות תהליך חילוף החומרים הטבעי של הגוף, השומן מנוצל להפקת אנרגיה.

הטיפול במכשיר מבוצע במרפאה, ללא צורך באשפוז, אלחוש או הרדמה, והפרוטוקול המקובל כולל שלושה טיפולים במרווחים של שבועיים.

 

שוק של חצי מיליארד דולר

המודל העסקי של אולטרה שייפ, בניהולו של אסף איל, מבוסס על מכירת מכשיר הקונטור ומכירת מתמר — הממיר את האנרגיה החשמלית לאנרגיה אקוסטית של גלי קול. את המתמר יש להחליף בכל 45 טיפולים בממוצע, כך שהמכירה ללקוח אינה מסתיימת עם מכירת הקונטור.

שוק המכשור הרפואי לטיפול הצרת היקפים, תוך הרס תאי שומן, מוערך בחצי מיליארד דולר ומתרחב בכ־12% בכל שנה, אך מכירות אולטרה שייפ התאפיינו בשנים האחרונות בתנודתיות רבה. במחצית הראשונה של 2011 הסתכמו ההכנסות ב־4.2 מיליון דולר, עלייה של 4.7% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. כאמור, כדי להשיג נתח משמעותי בשוק שבו היא פועלת, המתאפיין בתחרות רבה, על אולטרה שייפ לזכות באישור שיווק לקונטור גם בארה"ב ובסין, אחרי שקיבלה כבר אישור שיווק באירופה (CE).

על פוטנציאל ההכנסות של אולטרה שייפ ניתן ללמוד מתוצאות החברה המתחרה זלטיק (Zeltiq). חגורת קירור (ל־7 מעלות צלזיוס) שמשווקת זלטיק, הגורמת להרס תאי שומן, קיבלה אישור שיווק בארה"ב באוקטובר 2009.

לפי תשקיף מדף מעודכן שהגישה החברה לרשות ני"ע האמריקאית לקראת הנפקה ראשונית בבורסת נאסד"ק, לאחר הכנסה צנועה של 1.6 מיליון דולר ב־2009, קפצו הכנסותיה ב־2010 ל־25.5 מיליון דולר, ובמחצית הראשונה של 2011 נרשם כבר קצב מכירות שנתי של 63 מיליון דולר - צמיחה של 180%. למרות זאת, זלטיק מתקשה עדיין להגיע לאיזון ובמחצית הראשונה של השנה רשמה הפסד של 4.5 מיליון דולר. עד סוף השנה היא מתכננת להנפיק בנאסד"ק לפי שווי של 250 מיליון דולר.

האופציות התרחקו מהכסף

ומתי צפוי להתקבל אישור ה־FDA לקונטור של אולטרה שייפ? הנהלת החברה מתקשה לספק תחזיות מהימנות. עד חודש מאי עוד קיוו המשקיעים כי האישור יתקבל עד סוף 2011, אלא שאז דיווחה החברה כי האישור יתקבל רק ברבעון הראשון של 2012. בדו"חות הרבעון השני שפורסמו בשבוע שעבר שוב עדכנה אולטרה שייפ את תחזיותיה, וכעת היא מצפה לקבל אישור שכזה עד סוף הרבעון השני של 2012.

סימן שאלה מרחף גם מעל מועד קבלת אישור השיווק בסין (SFDA), כשתאריך היעד הצפוי נדחה שוב ושוב. כעת מקווה אולטרה שייפ לקבל את האישור עד לרבעון הראשון של 2012.

בשנה האחרונה צנחה מניית אולטרה שייפ ב־67%, וכעת היא נסחרת לפי שווי של 45.4 מיליון שקל בלבד. צניחת המניה הרחיקה את האופציות (סדרה 3) שהנפיקה החברה מהכסף, וכיום מחיר המימוש שלהן גבוה ביותר מפי ארבעה ממחיר המניה. אולטרה שייפ התרחקה בכך מהכנסה של יותר מ־8 מיליון דולר, שממנה יכולה היתה ליהנות עם מימוש האופציות.

נכון ל־30 ביוני, היו בקופתה של החברה 2.5 מיליון דולר, כשניתוח תוצאותיה הכספיות מציג שריפת מזומנים בקצב שנתי של 6 מיליון דולר. עם זאת, בחודשים האחרונים המשיכה החברה במאמצי ההתייעלות וקיצצה בבשר החי. מתחילת השנה ירדה מצבת העובדים שלה ב־20% לכ־60 עובדים.

מאמצי ההתייעלות משתקפים גם בשיעור הרווח הגולמי של אולטרה שייפ, שגדל ל־54% במחצית הראשונה של 2011 לעומת 42% בתקופה המקבילה. זלטיק, המתחרה, אמנם השיגה שיעור רווח גולמי גבוה יותר (61%), אך החברה הישראלית משווקת את מוצריה באמצעות מפיצים שגוזרים קופון על כל מכירה, בעוד שזלטיק משווקת את מוצריה ישירות ללקוח.

הקיצוץ בהוצאות התפעול עשוי לסייע לאולטרה שייפ לצלוח את השנה הקרובה מבלי לגייס הון נוסף. חדשות טובות נוספות הן אישור השיווק בתאילנד שהתקבל בתחילת החודש, והחדירה הצפויה למדינות נוספות באסיה, כמו יפן וטייוואן. אלו עשויות להביא להמשך צמיחת המכירות - ואולי גם למעבר לרווחיות, שיאפשר לחברה מרווח נשימה נוסף עד לקבלת האישור המיוחל בארה"ב.

השורה התחתונה: קבלת אישורי שיווק בארה"ב ובסין תסייע לאולטרה שייפ לבצע את קפיצת המדרגה, ואולי גם לעבור לרווחיות. השאלה הגדולה היא מתי יתקבלו האישורים. החברה מעריכה: עד יוני 2012

תגיות