אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מדוע המחאה החברתית לא מעניינת את יבואני הרכב?

מדוע המחאה החברתית לא מעניינת את יבואני הרכב?

ליבואני הרכב אין אינטרס לסייע למעמד הביניים - הפרנסה שלהם מגיעה בעיקר מחברות הליסינג ומבעלי הממון. גם טרכטנברג לא יוכל לסייע

26.08.2011, 10:41 | תומר הדר

בתחילת השבוע נחתה במערכות העיתונים הודעה מטעמה של קבוצת קרסו, יבואנית רנו. בהודעה הכריזה קבוצת קרסו על השקתה של מכונית חדשה בישראל - רנו לוגאן MCV, מכונית משפחתית אשר מיועדת להסעה של שבעה נוסעים.

עד כאן אין כל חדש - מכוניות חדשות מושקות בישראל חדשות לבקרים, אך בהודעתה של קבוצת קרסו בולט ציטוט של מנהל חטיבת רנו, שלפיו החלטתה של החברה לתמחר את הדגם החדש במחיר של 99 אלף שקל נובעת מהמאבק על יוקר המחיה. על פניו מדובר בעוד סלוגן שיווקי אשר מתאים לרוח התקופה, אך בפועל יש בכך הרבה יותר - עד כה כל יבואניות הרכב ללא יוצא מן הכלל נמנעו מלהתייחס באופן רשמי לנושא המחאה החברתית.

עם זאת כאשר בודקים לעומק את הודעתה של רנו מגיעים במהרה למסקנה שלמעשה הקשר בין הרנו החדשה ובין המחאה החברתית רופף למדי. הסיבה לכך היא שעל פי הודעתה של רנו הרכב החדש בעל שבעת המושבים מיועד בעיקר לקהל חרדי, ולא מספק את צרכי מעמד הביניים. 

ליבואניות הרכב אין כל סיבה להתייחס למאבק. כיום שוק הרכב נחלק בחלוקה גסה לשלושה סוגים: זה שנמכר לחברות הליסינג (מכוניות משפחתיות), זה שנמכר לבעלי ממון (רכבי שטח ויוקרה), ואלה שנמכרים לכל השאר.

עם חברות הליסינג יבואני הרכב לא יתעסקו, הם לא יפגעו בערך הגרט של רכביהן. שוק רכבי היוקרה הוא שוק שבו מחירי המחירון הם בכל מקרה נקודת פתיחה למיקוח והלקוחות אינם סובלים מחסרון כיס. נשארו רק הלקוחות הרגילים, מעמד הביניים. להם יש דאגות אחרות חוץ ממכונית חדשה.

השבוע נחתה במערכות העיתונים הודעה נוספת, הפעם מטעמו של משרד התחבורה, הנוגעת לתקינה של פנסי מכוניות אמריקאיות ומאפשרת למעשה יבוא של כל מכונית אשר מיוצרת בארצות הברית. עד כה יבואן של מכוניות שמיוצרות בארה"ב הותר אך ורק אם הפנסים הקדמיים שלהן התאימו לתקן האירופאי שהיה נהוג בישראל. מעבר לכך ניתנו אישורים למספר מצומצם נוסף של דגמי מכוניות. כעת התקינה האמריקאית אומצה וכל המכוניות שמיוצרות בארה"ב ללא יוצא מן הכלל מותרות ביבוא.

בתוך ההודעה של משרד התחבורה מסתתרת שורה חשובה שלפיה אחת המטרות של הרפורמה היא לאפשר יבוא מכוניות מארה"ב שלא באמצעות יבואני הרכב הוותיקים. למרות המאמץ להיטיב כביכול עם הצרכן הישראלי, בפועל מעמד הביניים לא ירוויח אפילו שקל מהמהלך. מדובר ברפורמה שתיטיב בעיקר עם יבואני הרכב הוותיקים ועם לקוחות שהפרוטה מצויה בכיסם.

שר התחבורה ישראל כץ במפגש עם פעילים במאהל רוטשילד. הרפורמה לא תסייע למעמד הביניים, צילום: עמית שעל שר התחבורה ישראל כץ במפגש עם פעילים במאהל רוטשילד. הרפורמה לא תסייע למעמד הביניים | צילום: עמית שעל שר התחבורה ישראל כץ במפגש עם פעילים במאהל רוטשילד. הרפורמה לא תסייע למעמד הביניים, צילום: עמית שעל

 

היבואנים הם המרוויחים העיקריים

כיום ניתן לייבא רכב לישראל מארה"ב בשלושה אופנים תאורטיים. הראשון באמצעות יבואן וותיק, השני באמצעות יבואן מקביל והשלישי ביבוא אישי. על אף שבשבוע שעבר קיימו נציגים של יבואני הרכב פגישות רבות עם משרד התחבורה כדי לבטל את נוהל הפנסים החדש, בסופו של דבר הם יהיו המרוויחים העיקריים בזכות נוהל הבדיקה. כדי לייבא רכב לישראל צריך לשלוח את פנסיו לבדיקה במעבדה מוסמכת. בדיקה כזו אינה יקרה, רק כמה עשרות אלפי שקלים. ליבואני הרכב יש עשרות אלפי שקלים כדי להוציא על תקינה. לכל המייבאים האחרים אין יכולת בשלב הראשוני להוציא סכומים כאלה. יבואני הרכב הוותיקים מצידם ימהרו בעת הקרובה לקדם את יבואם של דגמים אמריקאים.

באשר ליבואן המקביל - מאז שרפורמת היבוא המקביל נכנסה לתוקף בשנה שעברה לא יובאה לישראל מכונית אחת ביבוא מקביל. זאת מכיוון שיבואני הרכב מקבלים מהיצרנים מחירים תחרותיים במיוחד ומכיוון שמאחורי הקלעים נעשו לא מעט מהלכים במטרה לטרפד את היבוא המקביל.

ומה בנוגע ליבוא האישי? כאן קיימת בעיה אחרת - רוב הישראלים אינם יודעים כיצד לאתר רכב בארה"ב ולייבאו ארצה. לכן כיום כדי לייבא רכב ביבוא אישי נדרש מומחה לתחום, כלומר יועץ יבוא. משרד התחבורה מצידו מנהל מלחמת חורמה נגד יועצי היבוא אשר כוללת ועדות בדיקה מיוחדות שנועדו לאתר את אותן מכוניות שיובאו באמצעות יואץ ולשגרן בחזרה אל ארץ מולדתן. כך שבפועל  קשה מאוד לייבא מכונית אמריקאית. ובל נשכח את המכוניות עצמן - רובן המכריע של המכוניות שיגיעו מארה"ב יהיו מיניוואנים, מכוניות מנהלים ורכבי שטח, כלומר כלי רכב שמעמד הביניים הישראלי יכול רק לחלום עליהם.

ועדת טרכטנברג תספק פתרון?

ואולי הישועה תגיע דווקא מכיוון אחר? השבוע הוגשו לוועדת טרכטנברג לשינוי חברתי כלכלי הצעות שנועדו לשפר את מצבו של מעמד הביניים. בינן בלטה הצעה שהגיעה מאיגוד לשכות המסחר - להוריד את המיסוי על מכוניות חדשות בישראל. על פניו מדובר בהצעה שיכולה להביא לפתרון חברתי הוגן לנהגי ישראל, גם אלה שמחזיקים ברכב ליסינג וגם אלה שמעוניינים לרכוש מכונית משפחתית. אחרי הכול, מבחינה תיאורטית הוזלת מס על רכב תוריד את מחירו לצרכן, מה שיוריד את גובה שווי השימוש עליו. אך הצעה זו עשויה ליפול בין הכיסאות, כפי שכבר למדנו אחרי כניסתה לתוקף של שיטת המיסוי הירוק.

כזכור ב-2010 נכנס לתוקף המתווה הסופי של המיסוי הירוק, שיטה שמעניקה זיכויי מס בגובה אלפי שקלים למכוניות שפולטות מעט מזהמים. בפועל רק חלק קטן מההטבה הגיע לידי הציבור. יבואני הרכב, שחששו מפני חברות הליסינג שאינן מעוניינות בירידה בשווי צי הרכב שלהן, נמנעו מלהוריד את מחירי המשפחתיות. לאן הלך הזיכוי במס? כנראה שלהנחות לחברות הליסינג. הרווח של הציבור התקיים רק בשוליים, כלומר בדגמים קטנים שלא נמכרים לחברות הליסינג.

ובל נשכח עוד גורם אחד קטן שעלול להעיב על השמחה - רשות המסים, שהכניסה בשנה שעברה 8.56 מיליארד שקל מיבוא רכב. אנשי רשות המסים כנראה יבהירו לחברי ועדת טרכטנברג את מה שהסבירו ל-OECD שדרש בשעתו הוזלה של מס הקנייה - המיסוי הירוק מאפשר לכל אזרח לרכוש בישראל מכונית זולה, ומעמד הביניים צריך  להסתפק במכונית נקייה שהמיסוי עליה נמוך, כלומר מכונית סופר מיני לכל היותר.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



19 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

17.
תעלו את שווי השימוש לרמה ריאלית (שזה עוד 25 אחוז). כל השוק יסתדר אחרת
ברגע ששווי השימוש יהיה ריאלי, שוק הליסינג יתכווץ בתוך שנתיים-שלוש לממדים טבעיים, שזה אומר 20-25 אחוז משוק הרכב, ואז תתחיל תחרות אמיתית בין היבואנים. לא צריך לסבך הכל עם היתרי יבוא, ועדות, העלאות והורדות מיסוי וכו'.
מומו , תל מונד  |  28.08.11
לכל התגובות