אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הסופר עמוס עוז: "הצרכנות הקפיטליסטית מדכאת את רוח האדם" צילום: שאול גולן

הסופר עמוס עוז: "הצרכנות הקפיטליסטית מדכאת את רוח האדם"

מנהיגי מחאת החינוך מגבשים עתה נייד עמדה לגבי מאבקם. עמוס עוז אמר במפגש: "עדיין צריך להווכח שעומק המחאה הזו שווה לרוחב שלה"

25.08.2011, 17:41 | ליאור בן דוד

מנהיגי מחאת החינוך מתכנסים בשעה זו במכללת סמינר הקיבוצים במטרה לגבש נייר עמדה לגבי מאבקם. 

מובילי מחאת החינוך התפצלו לדיונים ב-4 נושאים: מטרות החינוך ופדגוגיה, שיוויון בחינוך, חינוך ציבורי והגיל הרך.

המפגש מהווה מפגש המשך לקונגרס החינוך שהתקיים בשבוע שעבר בו התכנסו אלפי אנשים וניסחו את ציפיותיהם ממערכת החינוך בארץ. ביום שני בערב יתקיים קונגרס חינוך נוסף בחיפה.

בפתיחת המפגש דיבר הסופר עמוס עוז שהביע את תמיכתו במאבק החינוך, והסביר את עמדתו: "אני כאן מפני שאני איתכם. אני לא מומחה לחינוך, אני מורה זה 51 שנה. ילד בא לבית הספר בכיתה א', כשהוא מביא איתו את האוצר האנושי הגדול ביותר – הסקרנות. לטעמי, סקרנות היא מידה מוסרית. אדם סקרן הוא טוב יותר מאדם לא סקרן. אצל אנשים מבוגרים רבים הסקרנות כבר כבתה. או שהילד מוצא מי שירווה את הסקרנות הזו או שהוא כבה. לעיתים קרובות הילדים כבים. הגישה הצרכנית הקפיטליסיטית מדכאת את רוח האדם, היא מדכאת את הפנאי.

"משהו במסגרת לקוי בעיני כבר הרבה מאוד שנים. מורה לספרות צריך ללמד רק יצירות שהוא אוהב. כשמורה מלמד יצירה שהוא לא אוהב הוא פוגע בתלמיד, בעצמו וביצירה. אותו דבר לגבי היסטוריה. אף מורה לא יכול ללמד את כל ההיסטוריה. שילמד את אותם הדברים שבגללם הלך ללמוד היסטוריה. אותו דבר מורה לפיסיקה – שילמד סוגיות נבחרות, דברים שמדליקים אותו. לי לא איכפת שהאוניברסיטאות יעשו בחינות קבלה לאוניברסיטה במקום בחינות בגרות. שבתי הספר לא יכינו את התלמידים בכלל לאוניברסיטה.  

"החריג היחיד הוא אזרחות. כל תלמיד חייב ללמוד 5 יחידות אזרחות. כמו שלא ייתכן שחובש לא ידע עזרה ראשונה, כך לא ייתכן שאזרח לא ידע אזרחות. כל השאר בחירה.

"עדיין צריך להווכח שעומק המחאה הזו שווה לרוחב שלה. הרוחב שלה הדהים אותי. מניין פרצו הכוחות האלו אינני יודע. ועדיין חובת ההוכחה על כולנו. להגיע לרוחב של מאות אלפי אנשים במספר שבועות זה הישג עצום, אך לא יהיה לו תוקף אם הוא לא ילווה בעומק בסבלנות, בהתמדה וביכולת לפרוט את הנושאים לפרוטות. המסה הזו צריכה לתרגם את עצמה לזירה שבה מתקבלות ההחלטות", סיכם עמוז עוז. 

תגיות

12 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

11.
מר עמוס עוז, היכן הייתה עד כה?
עמוס עוז, נביא השיח-קטן / סמול-טוק (תרתי-משמע). עוז היה עסוק עם הערבים והמוסלמים והתחבט בבעיות הרות גורל שלהם, והיחס "הגזלני" של האודים העשנים הניצולים מהקרמטוריומים אליהם. הפריח מסך עשן שהסתיר בעיות יסוד של החברה הישראלית, כל זאת שעוד לא השלמנו את המעשה הציוני, וניסה להגן על תרבות רצחנית סהרורית מוסלמית חסרת תקנה. ועתה צץ לו עוז מביבו, ושוב מקיא על החברה הישראלית. היכן היית מר עמוס עוז, עד כה ? לא פצית פה כאשר מגפת ההפרטות ומכירת נכסי ציבור ולאום היתה בשיאה ! לא פצית את פה הגדול שלך לטובת עניי עירך ! לא שמענו את הקול "המוסרי" שלך בנושא, רק את הקול המוסרני שלך בנושאים שוליים לחברה ולמדינה. עוז, נביא וכהן דלה-שמטע
מרקוביץ'  |  26.08.11
9.
5 יחידות באזרחות. ברור
ובהן נלמד, ילדים חביבים, ש"זכויות האזרח" הן להגן על המפגעים הפלסתינים ועל ילדיהם של העובדים הזרים ששוהים בארץ בניגוד לחוק, אך לא על אזרחיה של המדינה, נלמד ש"חופש הביטוי" כולל אפילו חופש להסית, אבל בתנאי שאתה מהצד הנכון של המפה הפוליטית (שזה שמאלה לציפי ליבני), "חופש העיתונות" מאפשר לעיתונים, וגם לאמצעי תקשורת במימון המדינה ומשרד הבטחון, לחתור לאנרכיה ולאג'נדה פוסט-ציונית. מצויין. אבל 5 יחידות מתמטיקה-פיסיקה? חלילה! שהמורה ילמד מה שהוא רוצה. גם ההיטק יציית לחוקי הטבע שכל מורה לטבע יהגג לתלמידיו. קשקשן.
קשקשן בלתי נלאה  |  26.08.11
לכל התגובות