אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי ל"כלכליסט": האוצר דורש הפחתה חדה יותר במרווח השיווק של חברות הדלק צילום: מיקי אלון

בלעדי ל"כלכליסט": האוצר דורש הפחתה חדה יותר במרווח השיווק של חברות הדלק

במשרד האוצר דורשים לצמצם את מרווח השיווק בהיקף של 15–20 אגורות לליטר בשירות עצמי, בניגוד לרף של 15 אגורות שעליו דובר לפני כחודש. המטרה: למנוע עלייה של מחירי הבנזין מחרתיים. חברות הדלק מקוות שהשר לנדאו ימנע את המהלך

30.08.2011, 07:01 | ליאור גוטמן

המלחמה על מחיר ליטר הבנזין מגיעה לשלב הסופי: ל"כלכליסט" נודע כי האוצר הפעיל לחץ כבד ביממה האחרונה לצמצום מרווח השיווק של חברות הדלק בהיקף נרחב יותר ממה שתוכן בהתחלה, במטרה למנוע עלייה של מחירי הבנזין ביום חמישי הקרוב. בסוף יולי הודיע משרד האוצר שהוא מוזיל את המס שמוטל על בנזין בשיעור של 20 אגורות לחודש בודד, כלומר לאוגוסט בלבד. בתחילת ספטמבר אמורה להתבטל הוזלת המס בכמחצית, כלומר ב־10 אגורות בלבד.

במקביל היה אמור להירשם עדכון עונתי של מחיר הבנזין בשיעור של כארבע אגורות כלפי מעלה. שילוב זה היה מייקר בחזרה את מחיר הבנזין, והצעד שהיה אמור לנטרל את ההתייקרות הוא כאמור צמצום מרווח השיווק של חברות הדלק. כפי שפורסם ב"כלכליסט" אתמול עוד שקלו באוצר להאריך את הנחת המס בחודש נוסף, אולם בלשכת שר האוצר מסתייגים עמוקות מהמהלך בשל יצירת תקדים של שינוי מדיניות כלכלית "כל שני וחמישי ובהתאם לרוח המחאה ברחוב".

מבדיקת "כלכליסט" עולה שהטווח החדש שעליו מדברים באוצר בעניין הורדת מרווח השיווק נע בין 15 ל־20 אגורות לליטר בשירות עצמי, לעומת רף של 15 אגורות בלבד שעליו הוצהר לפני כחודש. מרווח השיווק של הדלק הוא הפער שבין מחיר הרכש של הבנזין בבתי הזיקוק לבין מחיר המכירה בתחנות, בניכוי הוצאות. משקלו במחיר הליטר (7.22 שקלים בשירות עצמי) הוא כ־10%.

יישומו של המהלך יפגע קשות בחברות הדלק הגדולות (פז, דלק, סונול ודור אלון), וחלקן כבר הצהירו שיישומו יפחית את ההנחות שניתנות למועדוני לקוחות שונים במשק לרבות ציי הרכב הגדולים (ליסינג, צבא, מינהל הרכב הממשלתי) ואף יוביל לפיטורי עובדים שמעניקים היום שירות בתחנות הדלק. ואם לא די בכך, דו"חות חלק מחברות הדלק לרבעון השני של 2011 מצביעות על הפסדים (פז — רווח של 100 מיליון שקל ברבעון, צניחה של 31%; דלק — רווח של 6 מיליון שקל, צניחה של 71%), כך שצמצום מרווח השיווק ישפיע קשות על פעילותן.

אתמול בשעות הבוקר התקיים דיון חירום בנושא בלשכת שר התשתיות עוזי לנדאו. הדיון נערך על רקע העלייה הצפויה במחירי הדלק, שאמורה כאמור להיות מנוטרלת על ידי טיפול במרווח השיווק של החברות. היום יתפרסם מחיר הבנזין, ובמקביל תוגש המלצת ועדת מחירים מיוחדת שהוקמה על ידי האוצר והתשתיות לבחינת מרווח השיווק.

חברות הדלק מפעילות לחץ כבד שלא לפגוע ברווחיהן, ומאחר שהורדת מרווח השיווק הוא צעד שדורש את חתימת שני השרים (אוצר ותשתיות), חברות הדלק משליכות את יהבן על לנדאו שימתן את כוונת האוצר לפגוע בהן. באוצר מחכים לראות האם לנדאו יפר את ההתחייבות שנתן לשטייניץ בעניין צמצום מרווח השיווק, ומזכירים שרק לפני שלושה חודשים שני השרים עוד התווכחו בנושא מיסוי חברות הגז לקראת החלת חוק ששינסקי.

אוהל מחאה של עובדי סונול מול ביתו של שטייניץ

 

בתוך כך, החל מהיום ב־18:00 יעבור יו"ר ועד עובדי סונול שמעון שטרית לגור באוהל מחאה מול ביתו של שר האוצר יובל שטייניץ, כחלק מהחרפת מאבק העובדים נגד ההחלטה לפגוע ברווחיות חברות הדלק. לטענתם, המהלך יוביל לפיטורי אלפי עובדים בתחנות הדלק.

תגיות

49 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

49.
מותר לציבור למחות אבל לא למתדלקים של החברות הגדולות..
כי למרות הטיעון הצודק על המיסים הגבוהים שמעלים את מחיר הדלק ובהנחה שהם לא משקרים על נתוני רווח שיהפכו לנתוני הפסד וזאת כי תחנות הדלק הן מזמן לא רק מיכלי בנזין וסולר עם משאבות וסככה אלא גם מיני קומפלקסים שמכילים חנויות נוחות, מסעדות, מכוני שטיפת רכבים, מוסכים ועוד שלא לדבר גם על תוכניות שנשקלו להקים תחנות להחלפת סוללות לרכבים כדי לא לפספס את הרכבים החשמליים של בטר פלייס (ובלי להזכיר את בית הזיקוק של פז והאפשרות שחלק מרשתות התדלוק שייכים לאלו המפיצים גם גז בישול ולזכיינים של שדות גז טבעי).
צ. שי  |  31.08.11
46.
מה הרכב מחיר המלט? כלכליסט,התוכלו להציג?
מה עלויות היצור לטון מלט? בכמה נמכר טון מלט בארץ? בכמה נמכר לרשות הפלסטינית? כך יבין הציבור איך ברווחי העתק של מפעלי המלט הישראלים-נשר,רוכשים מניות וחלקים בבנק השוויצרי קרדיט סוויס... כך יבין הציבור מה רווחי מונופול ההובלה של המלט-תעבורה וכמה חורשים על גבו נוחי דנקנר ושותפיו משפחת ליבנת ,באישור פקידי ושרי התמ"ת לדורותיהם שאישרו מחירי מקסימום מופרזים למוצר זה (ומעניין למה ?) ! כך יבין הציבור את הברית בין מפעל המלט נשר לחברות הבטון הגדולות והאינטרסים שלהן בשוק. כך יבין הציבור מדוע יש לפתוח בפועל את שוק המלט ליבוא,לאפשר זאת באמת ולא כפי שזה היום .
פסח  |  30.08.11
לכל התגובות