אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי ל"כלכליסט": תדיראן בוחנת את המשך פעילותו של מפעל אמקור צילום: אבי ולדמן

בלעדי ל"כלכליסט": תדיראן בוחנת את המשך פעילותו של מפעל אמקור

המפעל בעפולה מייצר מקררים, אך פעילותו אינה רווחית. בסוף השנה תבחן החברה את האפשרות להסב את פעילותו לתחום אחר שבו עוסקת תדיראן, כמו מכונות כביסה או מזגנים

31.08.2011, 07:03 | אורנה יפת

קבוצת תדיראן בוחנת מחדש את המשך פעילותו של מפעל המקררים אמקור, הממוקם בעפולה. ל"כלכליסט" נודע כי הנהלת הקבוצה שוקלת אם המשך ייצור המקררים במפעל כדאי עבורה, לאור העובדה כי מדובר בפעילות שאינה מניבה רווחים לחברה ואף שוחקת אותה. בחברה לא מעוניינים לסגור את המפעל, אך נשקלת אפשרות להסב את פעילותו מייצור מקררים לתחומים אחרים בהם עוסקת תדיראן, כמו מכונות כביסה או מזגנים.

מפעל אמקור מעסיק 66 עובדים. משה ממרוד, בעל השליטה בקבוצת תדיראן, רכש את מפעל המקררים אמקור ב־2007 והוא נלחם להמשיך להפעיל אותו, על אף שהתשומות גבוהות ביחס לתפוקות שהוא מניב. בעבר ייצרו במפעל גם את מזגני תדיראן, פעילות שממרוד הפסיק עם רכישת המפעל, וכיום הוא מייצר בו רק מקררים של המותג אמקור ומייבא מזגנים מהיצרן הסיני Gree.

אמקור הוא מותג כחול־לבן ותיק אשר עיקר ייצורו נעשה בישראל. ב־2010 אף השיקה החברה קו חדש של מקררים שעוצבו ויוצרו בישראל, בהשקעה של 4 מיליון דולר. במפעל זה יוצרו בעבר 90% מהמקררים, אך עם השנים הידלדלה פעילותו וחלקה הועבר לחו"ל, במטרה להוזיל עלויות.

אמקור, מותג בעל ותק של עשרות שנים, היה בעבר מותג המקררים הנמכר ביותר בישראל, ובשיאו מכר כ־30 אלף מקררים בשנה. כיום, על פי הערכות בשוק, מוכר המותג כ־15 אלף מקררים בלבד. אמקור מתקשה להתמודד בתחרות עם מותגים בינלאומיים שמיובאים לישראל ובהם מקררי סמסונג, LG, האייר, אמנה, בלומברג ואחרים, שחלקם מיובאים על ידי קבוצת תדיראן עצמה. למותגים הבינלאומיים אף יתרונות טכנולוגיים ועיצוביים: כך לדוגמה, בעוד שמקררים בינלאומיים מיוצרים עם תא הקפאה תחתון, מקררי אמקור מיוצרים רק עם תא עליון. כדי לפתח מקרר עם תא הקפאה תחתון נדרשות השקעות כספיות כבדות, מה שמקשה על המפעל לעמוד בתחרות בשוק.

מתדיראן נמסר בתגובה כי "הייצור בישראל והאפשרות להעמיד מקומות עבודה הנם חלק מהאסטרטגיה העסקית של קבוצת תדיראן. מפעל המקררים בעפולה הוא אחד הביטויים לכך. בכל שנה בוחנת הנהלת החברה את הנתונים העסקיים לגבי כל מפעל וכל פס ייצור, ובעקבות זאת קובעת את מהלכיה העתידיים. מפעל המקררים ייבחן, כמו יתר מרכיבי הייצור, לקראת סוף השנה. עד אז לא תתקבל כל החלטה".

קבוצת תדיראן סיימה את הרבעון השני של 2011 עם גידול של כ־15% בהכנסות ל־187.3 מיליון שקל. הרווח הנקי של החברה עמד על 1.1 מיליון שקל ברבעון, לעומת הפסד של 747 אלף שקל ברבעון המקביל.

תגיות

23 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

22.
עד מתי ???
תעשית המקררים בארץ היא התעשיה היחידה שנשארה במוצרי החשמל כל המוצרים מיובאים מסין -בעוד מספר שנים כל התשעיה תחזור לארץ עקב עלויות גבוהות ואז לא יהיה לאן להחזיר ,לא יהיו אנשי מקצוע ולא מנהלים בתעשיה וזה אנחנו האזרחים אשמים אנחנו צרכים ללמוד מצרפת ויפן שם עדיפול לייצור המקומי גבוהה , חבל לסגור את הפעילות ,ובטח לא להעביר את הפעילות לגויים .
מיכאל , עפולה  |  01.09.11
21.
יש המון נישות שמחכים לאמקור בתחומי המיזוג והקירור..
הבעיה היא שנראה שהחברה מפחדת להתנסות בתחומים חדשים. אם מתוך הכתבה משתמע שאפילו תכנון מקרר עם תא הקפאה תחתי גדול עליה ובניית מזגנים גם לא משתלמת לעלויות שלה אז מה טעם להמליץ על נישות חדשות ותחומי פעילות? ככה למשל בתחום התשייתי יש מקום לבניית מערכות מיזוג לכל הבנייה הציבורית מרכזים מסחריים מלונות משרדים ועוד. בניית מרכבים של מערכות קירור והקפאה במשאיות ומכולות ואפילו מערכות קירור והקפאה למפעלים ומוסדות. בניית מקררי נישה כמו למשל מקררים שניתן לצפות אותם בעץ תואם לארונות המטבח כמו שנעשה היום לפעמים במדיחי כלים. בניית מקררי סייבייסייד רחבים במיוחד שבהם תא ההקפאה זהה בגודלו לתא הקירור שיתאים למטבחי המעצבים הגדולים במיוחד שמתוכננים היום. מקררים כאלה יקרים מאוד בייבוא וככל הידוע לי אין ייבוא סדיר שלהם אבל כשראיתי כאלה תמיד התלהבתי מהתכולה הגדולה שלהם והכי חשוב אין צורך במקפיא נפרק כשיש לך מקרר כזה. גם מקררים צרים במיוחד למטבחים קטנים (כמו של סטודנטים למשל), חדרי אירוח ומשרדים הם דבר מבוקש ולא מאוד נפוץ בחנויות הרגילות וכדאי לאמקור לשקול בנייה שלהם. אבל החברה צריכה להשקיע קודם כל ביכולת הפיתוח ובניית דגמים ניסיוניים.
צ. שי  |  01.09.11
לכל התגובות