בלעדי ל"כלכליסט": תדיראן בוחנת את המשך פעילותו של מפעל אמקור
המפעל בעפולה מייצר מקררים, אך פעילותו אינה רווחית. בסוף השנה תבחן החברה את האפשרות להסב את פעילותו לתחום אחר שבו עוסקת תדיראן, כמו מכונות כביסה או מזגנים
קבוצת תדיראן בוחנת מחדש את המשך פעילותו של מפעל המקררים אמקור, הממוקם בעפולה. ל"כלכליסט" נודע כי הנהלת הקבוצה שוקלת אם המשך ייצור המקררים במפעל כדאי עבורה, לאור העובדה כי מדובר בפעילות שאינה מניבה רווחים לחברה ואף שוחקת אותה. בחברה לא מעוניינים לסגור את המפעל, אך נשקלת אפשרות להסב את פעילותו מייצור מקררים לתחומים אחרים בהם עוסקת תדיראן, כמו מכונות כביסה או מזגנים.
מפעל אמקור מעסיק 66 עובדים. משה ממרוד, בעל השליטה בקבוצת תדיראן, רכש את מפעל המקררים אמקור ב־2007 והוא נלחם להמשיך להפעיל אותו, על אף שהתשומות גבוהות ביחס לתפוקות שהוא מניב. בעבר ייצרו במפעל גם את מזגני תדיראן, פעילות שממרוד הפסיק עם רכישת המפעל, וכיום הוא מייצר בו רק מקררים של המותג אמקור ומייבא מזגנים מהיצרן הסיני Gree.
אמקור הוא מותג כחול־לבן ותיק אשר עיקר ייצורו נעשה בישראל. ב־2010 אף השיקה החברה קו חדש של מקררים שעוצבו ויוצרו בישראל, בהשקעה של 4 מיליון דולר. במפעל זה יוצרו בעבר 90% מהמקררים, אך עם השנים הידלדלה פעילותו וחלקה הועבר לחו"ל, במטרה להוזיל עלויות.
אמקור, מותג בעל ותק של עשרות שנים, היה בעבר מותג המקררים הנמכר ביותר בישראל, ובשיאו מכר כ־30 אלף מקררים בשנה. כיום, על פי הערכות בשוק, מוכר המותג כ־15 אלף מקררים בלבד. אמקור מתקשה להתמודד בתחרות עם מותגים בינלאומיים שמיובאים לישראל ובהם מקררי סמסונג, LG, האייר, אמנה, בלומברג ואחרים, שחלקם מיובאים על ידי קבוצת תדיראן עצמה. למותגים הבינלאומיים אף יתרונות טכנולוגיים ועיצוביים: כך לדוגמה, בעוד שמקררים בינלאומיים מיוצרים עם תא הקפאה תחתון, מקררי אמקור מיוצרים רק עם תא עליון. כדי לפתח מקרר עם תא הקפאה תחתון נדרשות השקעות כספיות כבדות, מה שמקשה על המפעל לעמוד בתחרות בשוק.
מתדיראן נמסר בתגובה כי "הייצור בישראל והאפשרות להעמיד מקומות עבודה הנם חלק מהאסטרטגיה העסקית של קבוצת תדיראן. מפעל המקררים בעפולה הוא אחד הביטויים לכך. בכל שנה בוחנת הנהלת החברה את הנתונים העסקיים לגבי כל מפעל וכל פס ייצור, ובעקבות זאת קובעת את מהלכיה העתידיים. מפעל המקררים ייבחן, כמו יתר מרכיבי הייצור, לקראת סוף השנה. עד אז לא תתקבל כל החלטה".
קבוצת תדיראן סיימה את הרבעון השני של 2011 עם גידול של כ־15% בהכנסות ל־187.3 מיליון שקל. הרווח הנקי של החברה עמד על 1.1 מיליון שקל ברבעון, לעומת הפסד של 747 אלף שקל ברבעון המקביל.
23 תגובות לכתיבת תגובה