אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי ל"כלכליסט": חברות הדלק יגישו בקשה לצו מניעה נגד הורדת מרווח השיווק צילום: עמית שעל

בלעדי ל"כלכליסט": חברות הדלק יגישו בקשה לצו מניעה נגד הורדת מרווח השיווק

בחברות הדלק ממתינים לראות האם שר התשתיות, עוזי לנדאו, יחתום גם הוא על ההמלצה להורדת מרווח השיווק. אם עתירתן לבג"ץ תתקבל, הבנזין יתייקר הלילה בשיעור של כ-25 אגורות לליטר

31.08.2011, 11:08 | ליאור גוטמן

מכה לאוצר? חברות הדלק ניסחו בקשה לבג"ץ לצו מניעה נגד הורדת מרווח השיווק שלהן. הבקשה הוכנה בשעות האחרונות והיא תוגש בשם חברות הדלק ואיגוד הנפט, הגוף שמאגד את עיקר השחקנים בענף.

מרווח השיווק הוא מקור הרווח העיקרי של חברות הדלק והוא מחושב כיחס שבין מחיר הקנייה של הבנזין מבית הזיקוק למחיר המכירה בתחנות, בניכוי הוצאות. משקלו של מרווח השיווק ממחיר ליטר בנזין נאמד בכ-10% (כלומר כ-72 אגורות ממחיר ליטר בנזין בשירות עצמי – 7.22 שקל), ואתמול הוחלט לקזזו באופן חד בשיעור של כ-19 אגורות. ההחלטה ממתינה עדיין לאישורו של שר התשתיות, עוזי לנדאו.

עוזי לנדאו, צילום: טל שחר עוזי לנדאו | צילום: טל שחר עוזי לנדאו, צילום: טל שחר
עיון בנימוקי העתירה, שהגיעו לידי "כלכליסט", מעלה מספר טענות מעניינות. אחת מהן קובעת ש"ההחלטה בדבר הפחתת מרווח השיווק באופן כה דרסטי (19 אגורות לליטר, צניחה של כ-26% מרווחי חברות הדלק – ל"ג) התקבלה תוך שיקולים זרים מתוך רצון למתן ולצנן את המחאה החברתית בדבר יוקר המחייה ולא מטעמים עניינים". בנוסף, חברות הדלק מאשימות את המדינה ש"במסווה של שימוע התבצע למעשה הליך פוליטי גרידא. הלכה למעשה סומנה תוצאת התהליך כולו עוד לפני שהוחל בו כלל".

טענות נוספות שמועלות מתייחסות להליך ההחלטה ולפגיעה ברווחי חברות הדלק. בציטוט מתוך הודעה לעיתונות שהוציא האוצר לפני כחודש מסבירות חברות הדלק שההחלטה על הורדת מרווח השיווק שלהן אמנם התקבל אתמול, אבל היא פורסמה בסוף יולי בתקופה שבה משרד האוצר הוריד את המס (בלו) שמוטל על בנזין ל-30 יום בלבד, "תוך הנחה שעד חודש ספטמבר תתקבל החלטה שמרווחי השיווק יוזלו בכ-20 אגורות", לשון הודעת האוצר מסוף יולי.

בהמשך מסבירות החברות שברמה העסקית ההחלטה לוקה ב"חוסר סבירות קיצוני" כיוון שהיא מתעלמת מהעובדה שחברות הדלק קשורות בהסכמים ארוכי טווח עם לקוחות מוסדיים ובראשם מדינת ישראל, בהסכמי שכר דירה עם תחנות דלק לעשר ולעשרים שנה ובהסכמים עם לקוחות, מועדונים וגופים אחרים (חבר, שופרסל, הסתדרות המורים – ל"ג) "כך שהמדינה דוחקת את חברות הדלק להפר הסכמים ארוכי טווח".

אם העתירה תתקבל, תאלץ המדינה להמתין עם הורדת מרווח השיווק בכ-19 אגורות לליטר, כלומר מחר (ה') תרשם עלייה של כ-25 אגורות במחיר הבנזין בשירות עצמי. הסיבה: בחצות הלילה מתבטלת הוזלת המס שהאוצר העניק לחודש אוגוסט. ההתייקרות החוזרת במס שמוטל על דלק הייתה אמורה להיות מקוזזת על ידי הורדת מרווח השיווק.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

11 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

11.
לכלכלן 8 - רואים שאתה מדבר מתוך פוזיציה
על איזה פיטורים אתה מדבר? על שני המתדלקים בתחנת דלק שמרווחים שכר מינימום??? נראה לי שאתה פשוט מפחד על המשרה שלך באחת מחברות הדלק... אולי במקום לגלוש כל היום באינטרנט ולא לעשות שום דבר תתחילו לעבוד עבור המשכורות הגבוהות שלכם, שמגיעות מהמחיר הגבוה שאני משלם על כל לחיצה על דוושת הגז?
גיא רייכברג , תל אביב  |  31.08.11
9.
גישה מוטעת של ממשלה
נכון לעכשיו יש סיכוי סביר שעולם נכנס למיתון חוזר . ומה שמדינה צריכה לעשות זה לנסות להגדיל כמות משרות במשק . ומה שיקרה בפועל ברגעה של הורדת מרווח שיווק זה התיעלות בחברות דלק ושלב ראשון בהתיעלות זה : פיטורים של עובדים פשוטים . הערכה שלי שזה בין 4,000 ל 5,000 אלף אנשים . אז צהר לי מאוד על מדינה שלנו ואני מאוד מקווה שיבוא יום ואנשים בכנסת התחילו להשתמש בראש שיש להם לצורך מחשבה ולא לצורך לבישת כיסוי ראש .
כלכלן  |  31.08.11
7.
הצעת לחברות הדלק
אל חברות הדלק אם יורידו לכם את מרווח השיווק תסגרו את המדינה לא הכוונה שלי להכניס את כל תחתנות הדלק להשבתה במכה אחת אומנם זה יפגע בנו בטווח הקצר כי לא תייהיה תחבורה כמו שצריך אבל אם תסגרו את התחנות דלק למשך שבוע הההפסד של המדינה יהיה מילארדים ופקידי האוצר האטומים ימצאו דרך אחרת לא לפגוע בכם (אולי להוריד את מס הבלו!!!!) . בשורה תחתונה מהלך זה יצור כאוס אבל כאוס חכם
השבתה של תחתנות הדלק לאלתר  |  31.08.11
לכל התגובות