אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חברות הדלק עתרו לבג"ץ בשל הורדת מרווח השיווק צילום: אירית קוטונה

חברות הדלק עתרו לבג"ץ בשל הורדת מרווח השיווק

בין השאר נטען כי ש"ההחלטה בדבר הפחתת מרווח השיווק באופן כה דרסטי התקבלה תוך שיקולים זרים מתוך רצון למתן ולצנן את המחאה החברתית בדבר יוקר המחייה ולא מטעמים עניינים"

01.09.2011, 10:08 | ליאור גוטמן

חברות הדלק עתרו לבג"ץ בבקשה לצו מניעה נגד הורדת מרווח השיווק שלהן. הבקשה הוגשה בשם חברות הדלק ואיגוד הנפט, הגוף שמאגד את עיקר השחקנים בענף. על הכוונה להגיש את הבג"ץ דווח אמש לראשונה ב"כלכליסט".

אמש חתם שר התשתיות, עוזי לנדאו, על הצו להורדת מרווח השיווק. בשל כך, עלה בחצות מחיר הבנזין ב-5 אג' לליטר, ביחס למחיר הנוכחי. 

מרווח השיווק הוא מקור הרווח העיקרי של חברות הדלק והוא מחושב כיחס שבין מחיר הקנייה של הבנזין מבית הזיקוק למחיר המכירה בתחנות, בניכוי הוצאות. משקלו של מרווח השיווק ממחיר ליטר בנזין נאמד בכ-10% (כלומר כ-72 אגורות ממחיר ליטר בנזין בשירות עצמי – 7.22 שקל), ואתמול הוחלט לקזזו באופן חד בשיעור של כ-19 אגורות. ההחלטה ממתינה עדיין לאישורו של שר התשתיות, עוזי לנדאו.

עיון בנימוקי העתירה, שהגיעו לידי "כלכליסט", מעלה מספר טענות מעניינות. אחת מהן קובעת ש"ההחלטה בדבר הפחתת מרווח השיווק באופן כה דרסטי (19 אגורות לליטר, צניחה של כ-26% מרווחי חברות הדלק – ל"ג) התקבלה תוך שיקולים זרים מתוך רצון למתן ולצנן את המחאה החברתית בדבר יוקר המחייה ולא מטעמים עניינים". בנוסף, חברות הדלק מאשימות את המדינה ש"במסווה של שימוע התבצע למעשה הליך פוליטי גרידא. הלכה למעשה סומנה תוצאת התהליך כולו עוד לפני שהוחל בו כלל".

טענות נוספות שמועלות מתייחסות להליך ההחלטה ולפגיעה ברווחי חברות הדלק. בציטוט מתוך הודעה לעיתונות שהוציא האוצר לפני כחודש מסבירות חברות הדלק שההחלטה על הורדת מרווח השיווק שלהן אמנם התקבל אתמול, אבל היא פורסמה בסוף יולי בתקופה שבה משרד האוצר הוריד את המס (בלו) שמוטל על בנזין ל-30 יום בלבד, "תוך הנחה שעד חודש ספטמבר תתקבל החלטה שמרווחי השיווק יוזלו בכ-20 אגורות", לשון הודעת האוצר מסוף יולי.

בהמשך מסבירות החברות שברמה העסקית ההחלטה לוקה ב"חוסר סבירות קיצוני" כיוון שהיא מתעלמת מהעובדה שחברות הדלק קשורות בהסכמים ארוכי טווח עם לקוחות מוסדיים ובראשם מדינת ישראל, בהסכמי שכר דירה עם תחנות דלק לעשר ולעשרים שנה ובהסכמים עם לקוחות, מועדונים וגופים אחרים (חבר, שופרסל, הסתדרות המורים – ל"ג) "כך שהמדינה דוחקת את חברות הדלק להפר הסכמים ארוכי טווח".

אם העתירה תתקבל, תאלץ המדינה להמתין עם הורדת מרווח השיווק בכ-19 אגורות לליטר, כלומר מחר (ה') תרשם עלייה של כ-25 אגורות במחיר הבנזין בשירות עצמי. הסיבה: בחצות הלילה מתבטלת הוזלת המס שהאוצר העניק לחודש אוגוסט. ההתייקרות החוזרת במס שמוטל על דלק הייתה אמורה להיות מקוזזת על ידי הורדת מרווח השיווק.
שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

4.
פשוט חוצפה
פשוט חוצפה! ליטר עולה 7.22 ש"ח, מתוכו מרוויחות החברות רק 72 אגורות. בעוד שהמדינה מרוויחה למעלה מ- 3 ש"ח על כל ליטר. מרבית המחיר הוא למעשה מס. אבל בכדי לספק את ההמונים נחלצים הפוליטיקאים הערמומיים נגד חברות הגז וחותכים להפ את הרווחים בעוד שהמדינה ממשיכה להעלות את המחירים. פשוט חוצפה.
בובו  |  01.09.11
1.
בג"ץ חייב לעצור את הביריונות של משרד האוצר. מי שחושב שמשקיעי הגז וחב' הדלק הן אחרונות טועה
היום הם ומחר זו תהיה החברה שאתה מועסק בה. הכל בגלל אותו מושג שהמציא ששינסקי - "רווחי יתר" שמתאים כמו כפפה ליד לאידיאולוגיה קומוניסטית. משום מה שוכחים להזכיר שמי ששותף בחברות,דרך קרנות ההשתלמות והפנסיה, זה הציבור. פגיעה בחברות = פגיעה בעובדים ובציבור. זה לא טייקונים!
טל  |  01.09.11