אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
משרדי התשתיות והתחבורה לא הצליחו לאתר את האחראי לזיהום הדלק הסילוני צילום: עמית שאבי

משרדי התשתיות והתחבורה לא הצליחו לאתר את האחראי לזיהום הדלק הסילוני

ועדות הבדיקה של משרדי התחבורה והתשתיות פרסמו את ממצאיהם, ולפיהם הזיהום לפני 4 חודשים התרחש מחוץ לנתב"ג

04.09.2011, 14:28 | יסמין גיל וליאור גוטמן

ארבעה חודשים לאחר שפרץ משבר זיהום הדלק הסילוני (דס"ל) בנתב"ג, שהביא לביטולים ולעיכובים של עשרות טיסות במשך חמישה ימים, דו"חות ועדת הבדיקה של משרדי התחבורה והתשתיות שפורסמו היום (א') לא עונים על השאלה שמטרידה את חברות התעופה ואת הנוסעים: מי אחראי למחדל?

"זיהום הדס"ל שהביא להשבתת פעילות נתב"ג בתחילת מאי, התרחש מחוץ לנתב"ג", קובע דו"ח הבדיקה של משרד התחבורה, שפורסם כחודשיים לאחר תאריך היעד שבו ציינו במשרד כי יפרסמו את הממצאים. הוועדה, בראשות מנכ"ל משרד התחבורה דן הראל, התבקשה להמליץ על פעולות למניעת אירועים דומים בעתיד, ועל סמכויות ניהולן על ידי רשות התעופה האזרחית (רת"א), רשות שדות התעופה (רש"ת), חברות הדלק, צה"ל ומשרד הביטחון.

כאמור, הוועדה קבעה כי מקור זיהום הדלק היה מחוץ לנתב"ג, וכי למרות הזיהום "לא תודלק ולו מטוס אחד בדלק מזוהם, לאחר שמערכת המסננים של צינורות הדלק בנתב"ג הצליחה לבלום את כניסת הזיהום למיכלי המטוסים".

הוועדה המליצה לרש"ת, אשר מפעילה את נתב"ג, "לשקול הקמת חוות מיכלי דלק חדשה בצדו האחר של הנמל עם קווי הזנה נפרדים; לפעול ליכולת ניטור הדלק בכל נקודה בשרשרת הדלק, במטרה לאפשר איתור מקור הבעיה ויצירת חציצה בין חלקי המערכות הקיימות".

עוד הומלץ כי רש"ת תבצע בדיקות שגרתיות של תקינות הדס"ל באמצעות מעבדות מוסמכות "ותפעל להסדרת ההתקשרויות שלה עם חברות הדלק, תוך הקפדה על עמידת החברות בתקני הדלק". בכל מקרה של גילוי חריג הקשור לדס"ל רש"ת תעביר דיווחים לרת"א, וכן תעביר דיווח חודשי על איכות הדלק. הוועדה המליצה כי במקרה של החלטה לקראת סגירת נתב"ג, זאת תתקבל במשותף על ידי רת"א ורש"ת. במשבר הדלק האחרון ההחלטה התקבלה על ידי רש"ת. "במקרה של חילוקי דעות הנושא יעלה להחלטת מנכ"ל משרד התחבורה".

הוועדה המליצה עוד כי "חברות הדלק יספקו דס"ל לפי תקני שירות ואיכות רשמיים, כפי שיקבעו על ידי משרד התשתיות. החברות אף יעבירו דיווחים שוטפים לרש"ת אודות תקינות הדלק ועמידתו בתקנים שנקבעו וכן על אירועים חריגים". למינהל הדלק שבמשרד התשתיות הומלץ להכיר בתשתיות וחוות הדלק בנתב"ג כמתקן דלק אסטרטגי "ולאכוף רגולציה על נתב"ג כעל תחנת דלק ציבורית".

נתב"ג, צילום: יסמין גיל נתב"ג | צילום: יסמין גיל נתב"ג, צילום: יסמין גיל

 

גם משרד התשתיות לא מצא אשם בזיהום

כפי שנחשף ב"כלכליסט, הדו"ח הסופי שהונח בפני שר התשתיות, עוזי לנדאו, ושמפורסם היום רשמית, לא מצא גם כן אף אשם עיקרי במחדל. לדברי משרד התשתיות, "מערכת הספקת הדס"ל מורכבת מרכיבים מתכתיים שונים. הוועדה לא מצאה מקור אפשרי אחר לזיהום, והיא משערת כי הזיהום הצטבר במערכת לאורך שנים".

ולמה הוא הצטבר במשך שנים? משרד התשתיות מסביר ש"ביצוע פעולות ניקוי ותחזוקה בתדירות גבוהה יותר במשך השנים היה עשוי להקטין את הצטברותו באופן משמעותי". יצוין, אגב, שהמלצה ברורה לביצוע תחזוקת מערכת הדוקה בנושא כבר התקבלה ב-2005, עת נמצא זיהום נוסף במערכת הזרמת הדלק לשדה התעופה, אולם במשרד התשתיות מודים ש"לא קיימים תכנון מערכתי של כל מערכות הסינון ברשת הזרמת הדלק הארצית ונהלים מחייבים לאחזקת התשתיות בצורה מובנית ומתואמת בין הגורמים המזרימים את הדלק במערכת". בנוסף צוין כי "המלצות בדו"ח הוועדה שבדקה את אירוע 2005 ועסקו בשדרוג התחזוקה במתקני הדס"ל, בוצעו באופן חלקי. המלצות שאינן מגובות בחוק/צו/תקנה אינן מתבצעות בשלמותן".

 

עשרות טיסות בוטלו ועוכבו במשך מספר ימים

הדס"ל מיוצר בשני זיקוק: בז"ן (בתי זיקוק לנפט) ובז"א (בתי זיקוק לנפט אשדוד) ומשונע באמצעות חברת תש"ן (תשתיות נפט ואנרגיה) מבתי הזיקוק באשדוד ובחיפה למתקני הדלק באשדוד או בביל"ו ומשם מועבר למיכלים בנתב"ג. חברת פז נכסי תעופה אחראית על הובלת הדלק, בדיקת טיבו ואחזקתו בנמל ואילו שתי החברות: פז שירותי תעופה (ששייכת לנכסי תעופה) ומרקורי, אחראיות לתדלוק.

בתחילת מאי הודיע מנהל נתב"ג שמואל קנדל על הפסקת פעולות תדלוק המטוסים בשל זיהום לא ברור שהתגלה בדלק. עשרות טיסות בוטלו ועוכבו במשך מספר ימים, במהלכם המטוסים תודלקו ישירות ממיכליות עם דלק שהגיע ממאגרי החירום של המדינה, עצרו לתדלק בנמלי תעופה במדינות קרובות וחברות תעופה זרות אף הגיעו לארץ עם מלאי דלק גדולים יותר.

בסוף יוני הגיע לישראל צוות מקצועי מטעם פורום איכות הדלק בארגון התובלה האווירית הבינלאומי (IATA) על מנת לבחון את דרכי תפעול והעברת הדס"ל באתרי התשתיות השונים. בדו"ח סטטוס ראשוני שהעביר הצוות באמצע יולי,

לגופי התעופה והדלק בארץ, נקבע כי יש לבצע בדיקה גם בתוך בית הזיקוק באשדוד, להשלמת דו"ח סופי בעניין. זאת, כשבוע לאחר שטיוטת דו"ח של הארגון מצאה שפז אחראית למקור הזיהום, שנמצא בבית הזיקוק באשדוד שהחברה מפעילה. דו"ח הסטטוס ציין כי הדלק אכן היה מזוהם וכי מבנה החומרים של הזיהום היה חריג עבור מערכות דס"ל, אולם הסתייג מעניין המקור.

נציגי חברות התעופה אמרו לא אחת כי ברגע שיימצא הגורם האחראי לזיהום הן ידעו למי להגיש את חשבון ההוצאות על ההפסדים שנגרמו להן מהשבתת הנמל והעיכובים בטיסות. מנכ"ל אל על, אליעזר שקדי, אמר ל"כלכליסט" בסוף מאי: "אני מתכוון להילחם כל הדרך ולדרוש החזר מלא על מה שהיה, מהגורמים שיימצאו אחראים. בשנייה שאדע אצל מי הייתה הסמכות, אנחנו - ואני חושב שחברות התעופה כולן - נדרוש פיצוי". נראה שהחיפוש אחרי הגורם האחראי - יימשך.

תגיות