אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

דלק חוזרת לפוקוס

אחד הדברים הטובים שקרו לנהגי המכוניות המשפחתיות בישראל הוא אובדן ההובלה של מאזדה, שהכניסה את דלק מוטורס ללחץ. בתגובה איבזרה היבואנית את הפוקוס החדשה בכל טוב, והיא מציעה אותה במגוון מנועים רחב מבעבר. השדרוג המכאני שהעניקה במקביל פורד לפוקוס החדשה, יצר את הבסיס למכונית משפחתית שאינה סובלת מהמגרעות המקובלות בקטגוריה

04.09.2011, 23:29 | תומר הדר

פורד פוקוס היא מכונית חשובה מאוד עבור שוק הרכב הישראלי. לאחרונה נדמה כי כל מכונית חדשה שמגיעה לרפובליקת הליסינג ישראל, כשלישבנה מוצמד תג מחיר של 120 אלף שקל, זוכה אוטומטית לתואר "חשובה ביותר". אבל הפוקוס החדשה אינה עוד מכונית כזאת: היא מייצגת מהפך תפיסתי שהתחולל אצל היבואנית דלק מוטורס.

ראשית, קצת היסטוריה: הדור הראשון של פורד פוקוס הושק בשנת 1999 והחליף את האסקורט המזדקנת. עבור פורד, כבר אז דובר במהפכה. הפוקוס יוצרה כמכונית עולמית הנמכרת גם בארה"ב וגם באירופה, והיא נטשה את הקווים הרבועים של האסקורט לטובת מרכב עגלגל ומרווח יחסית. היה בפוקוס ההיא עוד מרכיב חשוב: היא היתה מהנה מאוד לנהיגה, אפילו בגרסת מנוע ה־1.4 ליטרים בלבד.

ב־2004 הוצג הדור השני של הפוקוס: מעט יותר שמנמן, מעט יותר רבוע, מעט יותר כבד — והרבה פחות מהנה. הדור השלישי, למי שאינו יודע, הוצג כבר לפני כשנה וחצי, אף שהוא מגיע לישראל רק כעת.

יונדאי כופפה את דלק

 

כאן אנו מגיעים לתמורות שחלו בשוק הרכב הישראלי וגרמו לדלק מוטורס להביא כעת רק את הפוקוס החדשה. ראשית, המסירות: דלק מוטורס שמכרה את הפוקוס הקודמת אינה החברה שמוכרת את הפוקוס הנוכחית.

בעבר היתה דלק מוטורס השליטה הבלתי מעורערת בטבלת המכירות של שוק הרכב, זו שאמרה ללקוח מה לקנות ולא להפך. בעולמה של דלק מוטורס ההיא, פורד היתה המותג האחר, זה שהוצע לצרכן כאשר המאזדות נגמרו במחסן. לפעמים, כשהלקוחות הגדולים — ציי הרכב — רצו לרכוש מאזדות, הם הוצבו בפני מציאות: כדי לקבל את המאזדות הנכספות הן צריכות לרכוש גם מכוניות פורד.

כתוצאה מכך עברו מכוניות פורד המשפחתיות תהליך לא בריא, בלשון המעטה, והפכו עבור הצרכן הישראלי למכוניות ברירת מחדל — עובדה שהשפיעה על ערכן ועל מעמדן בשוק המשומשות. וכאשר מדברים על שוק המשומשות הישראלי הנשלט בידי חברות הליסינג, כבר מדובר בתהליך של ביצה ותרנגולת: כאשר מכונית אינה נמכרת היטב בשוק המשומשות, חברות הליסינג אינן ממהרות לרכוש אותה, או שהן דורשות עבורה הנחה ניכרת. וכאשר מכונית נרכשת בהנחה ניכרת, היא גם נמכרת בהנחה ניכרת, מה שמוריד את ערכה במחירוני הרכב.

פורד פוקוס , צילום: רונן טופלברג פורד פוקוס | צילום: רונן טופלברג פורד פוקוס , צילום: רונן טופלברג

אבל בימים אלה דלק מוטורס כבר אינה השליטה הבלתי מעורערת של טבלת המכירות, ומאזדה אינה המותג הנמכר ביותר. הבכורה עברה לכלמוביל, יבואנית המותג המוביל יונדאי. כתוצאה מכך אנו נחשפים לדלק מוטורס חדשה, קשובה יותר לרחשי לבו של הלקוח הישראלי, כולל הלקוח הפרטי. דלק מוטורס הנוכחית מסכימה לייבא עבור הלקוחות גרסאות מיוחדות, גם אם יימכרו במספרים מצומצמים, ובפעם הראשונה היא אף מציעה מכונית שעלולה לאיים על מעמדה של מאזדה, המלכה הבלתי מעורערת של השנים האחרונות.

המשחק החדש: אבזור

 

הביטוי הראשון לשינוי בדלק מוטורס הוא היצע הגרסאות של הפוקוס החדשה בישראל: האצ'בק, סדאן וסטיישן. לכאורה מדובר בדבר של מה בכך: יצרן מייצר מכונית בגרסה מסוימת והיבואן ממהר לשווקה, אך בפועל, דלק מוטורס, המתאפיינת בשמרנות, מעולם לא מיהרה להציע לצרכנים את כל הגרסאות של המכוניות החדשות. אבל עכשיו הצרכן הישראלי חשוף להיצע דגמי פוקוס בהיקף שווה כמעט לצרכן הבלגי או הצרפתי, להוציא גרסת דיזל שעדיין אינה מוצעת בישראל.

שינוי שני הוא בתחום המנועים ותיבות ההילוכים. בעבר, לקוחות שרצו להזמין פורד פוקוס יכלו להזמינה עם כל תיבת הילוכים שרק רצו — ובלבד שתהיה אוטומטית בעלת ארבע מהירויות. הדור החדש, לעומת זאת, מוצע עם שלוש גרסאות של תיבת הילוכים: ידנית בעלת חמש מהירויות, ידנית בעלת שש מהירויות ואוטומטית כפולת מצמדים — הראשונה שמוצעת במכוניות פורד בישראל.

גם בגזרות המנועים חל שינוי: אם בעבר הוצעו רק שני מנועים, בנפח 1.6 ו־2.0 ליטרים, הגרסה הבסיסית החדשה, בנפח 1.6 ליטרים, מוצעת בשתי גרסאות: תצורה רגילה בהספק של 125 כוחות סוס, ותצורה בעלת מגדש טורבו בהספק 180 כוחות סוס. לצד זה מוצע גם מנוע בנפח 2.0 ליטרים, ובחלק מהגרסאות מוצעת אפילו טכנולוגיית "עצור וסע", שמדוממת את מנוע הרכב בעת עצירה.

משום שבקרב עמנו אנו חיים, ניתן להניח שהדגם הנמכר ביותר בהיצע הדגמים של הפוקוס החדשה יהיה זה שעולה 120 אלף שקל, ויעוטר בעיקר במדבקות של חברות ליסינג. גרסה זו מוצעת הן בתצורת סדאן, כלומר ארבע דלתות, והן בתצורת סטיישן. בדומה לפורד פוקוס היוצאת, גם הדור החדש, במיוחד בתצורת הסדאן, מעוצב באופן שמרני. עם זאת, עדיין מדובר במכונית נאה בהרבה מהפוקוס הקודמת.

השינוי הגדול ביותר לא התרחש בחלקה החיצוני של המכונית אלא דווקא בתא הנוסעים, כתוצאה משילוב של תהליכים, הן אצל היצרן והן אצל היבואן. מי שנסע בפוקוס היוצאת, ואפילו בגרסאות המהודרות יחסית, יודע שתא הנוסעים היה פשוט למדי. אמנם תמיד היתה למכונית הנדסת אנוש טובה, אך איכות החומרים והעיצוב הפנימי זכו לציון "עובר" במקרה הטוב ו"משעמם" במקרה הרע. גם האבזור היה דל, בלשון המעטה, לא עוד.

פורד ציידה את הפוקוס החדשה בתא נוסעים משובח: המושבים הפשוטים בעלי הבד הגס שהיו נמוכים מדי בדגם הקודם, הוחלפו במושבים עמוקים ונעימים; מאחור יש לנוסעים שפע מקום לראש, אף שנוסעים ארוכי רגליים עשויים לא לחוש בנוח (ביונדאי I35, לדוגמה, יש מאחור יותר מקום); ההגה מתכוונן לגובה וגם לרוחק; לוח המחוונים הכהה שאפיין את הדגם הקודם הוחלף בלוח מחוונים מודרני, וחלקו העליון נשלט על ידי מערכת שמע נאה; ובצדי הקונסולה המרכזית אפשר למצוא שפע תאי אחסון יעודיים, שנעדרו מהפוקוס הקודמת.

גם היבואן שינה את יחסו לאבזור באופן ניכר: אם לא ידעתם, כאשר יבואן מזמין מכונית חדשה לשיווק בישראל, יש ביכולתו לבחור בין מאות סעיפים הנוגעים לאבזור, הרבה מעבר למספר הרמקולים או להוספת מערכת בקרת שיוט. כך ניתן לבחור, למשל, כמה דיפון לבידוד רעשים יתווסף לדלתות, ולעתים אף מה תהיה רמת גימור הפלסטיק שבלוח המחוונים.

בעוד שדלק מוטורס של לפני כמה שנים הציעה בפוקוס רמת אבזור דלה למדי, היא נאלצת לדחוס כעת כמה שיותר אביזרים במחיר של 120 אלף שקל. המטרה: להילחם ראש בראש ביונדאי, שמציעה מכוניות מאובזרות לעילא ולעילא.

ואכן, בפוקוס החדשה יש אביזרים בשפע. המכונית מצוידת בבקרת אקלים מפוצלת מצוינת; בדיבורית בלוטות' מקורית; במערכת סטריאו מעולה; בבידוד שהעלה את מפלס השקט בתא הנוסעים של המכונית, האטומה היטב לרעשי רוח ודרך; ובמערכת שליטה קולית, המאפשרת לנהג לומר ללוח המחוונים אם ברצונו להאזין למערכת הסטריאו או לעבור לדיסק. כל אלה הופכים את השהות בפוקוס לחוויה שלקוחה ממכוניות יקרות בהרבה.

הצרכן הישראלי ניצח

 

בדלק מוטורס מבטיחים שהפוקוס החדשה היא מכונית ספורטיבית בהרבה מהדגם הקודם. אף שהמכונית מקבלת ציון מצוין בכל הפרמטרים כמעט בתחום זה, ההיזון החוזר במערכת ההיגוי, המאפשר נהיגה מהירה באמת, לא טוב מספיק. אבל יש פיצוי: בעוד שבדור הקודם של הפוקוס היתה תחושה של מחסור בכוח, המנוע החדש חזק יותר ומצליח להיות כזה בשקט.

גולת הכותרת היא תיבת ההילוכים כפולת המצמדים: פרט לכמה היסוסים קטנים בזמן נסיעה בהילוך ראשון, מדובר בתיבה מצוינת שמחליפה הילוכים בשבריר שנייה, כמעט בלי שהנהג ירגיש. תכונה זו הופכת את הפוקוס, גם בגרסה הבסיסית, למכונית מהירה למדי. חיסרון בולט הוא מיקום לא נוח של מנגנון העברת ההילוכים הידני על ידית ההילוכים. מתגים על גלגל ההגה היו יכולים להיות נוחים בהרבה.

גם בתחום התנהגות הכביש חל שיפור ניכר: הפוקוס החדשה ניחנה בהתנהגות כביש מגובשת מאוד, והשלווה שבה היא נוסעת הן בכבישים מהירים והן בכבישים משובשים או מפותלים היא המרשימה מכל. תנו לפוקוס החדשה סיבוב מהיר עם קפיצה במרכזו, והיא תבלע אותו ללא היסוס. גם סדקים ושיבושים בכביש אינם מפריעים לה יותר מדי.

המבחן מסתיים ויש מנצח — הצרכן הישראלי. בשוק שבו מחירי המשפחתיות מוגבלים ל־120 אלף שקל, הצרכן נאלץ לעתים להתפשר ולנהוג במכוניות בעלות אבזור דל, גימור עלוב, ארבע כריות אוויר בלבד, מחסור בכוח, רעש רב או הנדסת אנוש גרועה. העיקר המחיר הזול לציי הרכב. שינוי הנסיבות, שגרם לדלק מוטורס להוסיף ליתרונות המכניים של הפוקוס אבזור עשיר, יצר מכונית הנמנעת מהמחלות הקבועות של מכוניות מסוגה. לכן הפוקוס החדשה היא בחירה מצוינת, הן עבור רוכשים פרטיים והן עבור ציבור נהגי הליסינג.

תגיות

6 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

2.
אבל למה העיצוב כזה אנמי ?
לפורד יש מכוניות כאלו יפות, כמו המונדאו, אז למה עיצבו את הפוקוס החדשה בצורה כל כך אנמית ? זה נראה כמו איזה שברולט אופטרה ישנה, עם חרטום משופר מעט של הפוקוס היוצאת ? ולמה החליטו להביא לכאן את הדגם עם הגיר הרובוטי ? נכון שזה יחסוך בדלק, אבל מצד שני, לפי הפידבקים מהעולם, הגיר הזה יקר מאוד בתחזוקה, ולקוח פרטי שירכוש את האוטו אחרי שאסיים לקרוע אותו בתקופת הליסינג, ישלם לא מעט ליבואן... טוב שלפחות שיפרו את האיבזור העלוב ממש שיש לי בפוקוס שאחליף עוד כמה שבועות.
חובב פורד , השרון  |  05.09.11
לכל התגובות