אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
למה כל כך קשה להפיק שידורי אתלטיקה? צילום: MCT

למה כל כך קשה להפיק שידורי אתלטיקה?

ב-2005 הפקת אליפות העולם בהלסינקי עלתה 6 מיליון דולר. השנה העלות גבוהה פי 4. מדוע?

05.09.2011, 10:43 | סוכנויות הידיעות

"אתלטיקה היא אחד מענפי הספורט הקשים ביותר להפקה", אומר גריר פטרסון, סגן נשיא של מחלקת הספורט ב-TBS (טוקיו ברודקסטינג סיסטם) אינטרנשיונל, בראיון למגזין Around the Rings. "כשמשדרים כדורגל, המגרש שם ויש 8 או 10 או 16 מצלמות וכל מה שצריך לעשות הוא לעקוב אחר הכדור. זה פחות או יותר מאורגן, אך באתלטיקה לעיתים קרובות מתרחשות שלוש או ארבע תחרויות שונות במקביל בתוך מגרש קטן".

הערוץ המארח חייב לכסות את כל התחרויות המסלול והשדה ( fields), ולהצליח לשלב אותן בשידור רציף. ביום חמישי בבוקר, למשל, נערכו תחרות הטלת כידון לנשים, כדור ברזל גברים וריצת 5,000 מטרים גברים בו זמנית.  "זה דורש תזמור רב וזה כלל וכלל לא קל", מוסיף פטרסון, אמריקאי המתגורר בניו יורק. עם TBS הוא מכסה את אליפויות העולם מאז 1997, ותפקד כערוץ המארח ב-2007 באירוע שנערך באוסקה.

כריסטיאן טיילור הקופץ האמריקאי. אם אנשים מדליקים את הטלוויזיות ורואים אצטדיון מלא בקהל מריע, הם מתעניינים יותר להמשיך ולצפות", צילום: אי פי אי כריסטיאן טיילור הקופץ האמריקאי. אם אנשים מדליקים את הטלוויזיות ורואים אצטדיון מלא בקהל מריע, הם מתעניינים יותר להמשיך ולצפות" | צילום: אי פי אי כריסטיאן טיילור הקופץ האמריקאי. אם אנשים מדליקים את הטלוויזיות ורואים אצטדיון מלא בקהל מריע, הם מתעניינים יותר להמשיך ולצפות", צילום: אי פי אי

"איחור קל זה עוד בסדר"

"קורים כל כך הרבה דברים, וחייבים להצליח לעשות דברים כמו לבקש מהמזניק בריצת 100 מטרים להמתין כמה שניות מכיוון שקוג'י מורופושי, עומד לפני הזריקה האחרונה שתזכה אותו במדליית זהב ביידוי פטיש, ולא רוצים לגרום לו להמתין", הוא מספר.

פטרסון אומר כי שמירה על לוח הזמנים חשובה לערוץ השידור ולתחרות עצמה. "איחור קל זה עוד בסדר", הוא מסביר, אך מירוץ לא יכול להתחיל לפני הזמן.

ערוצים מיפן, גרמניה, בריטניה, איטליה, צרפת וארצות הברית הקימו מתקן גדול יותר במרכז השידור הבינלאומי (IBC) ומפיקים חלק ניכר מהתכנים שלהם. לדברי פטרסון ל-TBS יש 16 מצלמות באצטדיון בלילה, כך שהיא משלבת תמונות מהערוץ המארח עם חומר משלה.

ערוצים קטנים יותר, או כאלה שאין להם נוכחות בשטח יסתפקו בשידור המשולב. עבור התחרויות בבוקר, TBS משתמשת לראשונה בשידור המשולב. פטרסון מספר שלבמאים יש פילוסופיות משל עצמם לגבי מה לשדר ומתי.

"בשידורי האתלטיקה, הפילוסופיה הבסיסית היא להראות את תחרויות הריצה בשידור חי ולנסות להשיג כמה שיותר שידורים חיים מתחרויות השדה", אומר פטרסון. "ואז להקדיש זמן ניכר לתחרויות שאי אפשר היה להראות בשידור חי והוקלטו".

הוא מוסיף כי אחת הסיבות לשדר תחרויות בשידור חי היא כדי ללכוד את התחושה והאווירה שעוזרים לשדרן. "אנחנו כשדרנים מבינים את החשיבות של קהל נלהב באצטדיון ושל אצטדיון מלא, מכיוון שזה נראה טוב יותר בטלוויזיה. ולמען האמת, אם אנשים מדליקים את הטלוויזיות ורואים אצטדיון מלא בקהל מריע, הם מתעניינים יותר להמשיך ולצפות".

אלכס גלעדי.  קרא "להקמה דחופה ביותר של דגם מקצועי חדש להפקה ושילוב וניהול הדרך שבה משודרת אליפות העולם", צילום: ראובן שוורץ אלכס גלעדי. קרא "להקמה דחופה ביותר של דגם מקצועי חדש להפקה ושילוב וניהול הדרך שבה משודרת אליפות העולם" | צילום: ראובן שוורץ אלכס גלעדי.  קרא "להקמה דחופה ביותר של דגם מקצועי חדש להפקה ושילוב וניהול הדרך שבה משודרת אליפות העולם", צילום: ראובן שוורץ

אלכס גלעדי, חבר הוועד האולימפי הבינלאומי ויו"ר וועדת הטלוויזיה של התאחדות האתלטיקה, נשמע מודאג כשפנה בשבוע שעבר להתאחדות האתלטיקה. גלעדי קרא "להקמה דחופה ביותר של דגם מקצועי חדש להפקה ושילוב וניהול הדרך שבה משודרת אליפות העולם".

לדבריו עלה 6 מיליון דולר להפיק את אליפות העולם ב-2005 בהלסינקי, אך כיום העלות גבוהה פי 4 בטאגו.

מדוע? "מכיוון שב-2005 הם ידעו בדיוק מה הם עושים והיום הם מפחדים להיכשל", הוא הסביר. "אין מספיק ידע והם משקיעים בלהגן על עצמם נגד כישלון".

הוא הוסיף ששיתוף הפעולה בין הערוץ המארח והעיר המארחת ושותפי טלקומוניקציה אחרים בהפקת שידור אליפות העולם "לוקה בחסר". KBS הוא הערוץ המארח בטאגו וגלעדי שדיבר לפני תחילת התחרות סיפר שהרשת השקיעה מאמצים רבים והוא מקווה "שהמאמץ יתאים לציפיות של מחזיקי הזכויות".

גלעדי, שמשמש גם כסגן נשיא בכיר ב-NBC, הציע ליישם דגם מקצועי אחיד שיחסוך למחזיקי הזכויות כסף רב בעלויות הפקה. "אם לא נבחר בדרך הזו, המערכת תקרוס", הזהיר. נשיא ההתאחדות לאמין דיאק אמר כי התאחדות האתלטיקה תבחן את ההצעה לעומק לאחר סיום התחרות הנוכחית.

אליפות העולם נצפית בלמעלה מ-200 טריטוריות ברחבי העולם. דנטסו, השותפה המסחרית לזכויות שידור מחוץ לאירופה ואפריקה, ו-IEC ספורטס, סוכנות המדיה של התאחדות האתלטיקה עבור אירופה ואפריקה, הובילו את מכירת זכויות השידור לסדרת וורלד את'לטיקס של התאחדות האתלטיקה הבינלאומית, שאליפות העולם היא השיא שלה.

יוסאיין בולט מבלה עם הצלמים. קשה לגייס כספים גדולים מזכויות השידור, צילום: MCT יוסאיין בולט מבלה עם הצלמים. קשה לגייס כספים גדולים מזכויות השידור | צילום: MCT יוסאיין בולט מבלה עם הצלמים. קשה לגייס כספים גדולים מזכויות השידור, צילום: MCT

שורה של עסקאות ברגע האחרון סוכמו עבור טאגו 2011, כולל עסקה עם ערוץ השידור הציבורי הרוסי Rossija, שכל התחרויות בערב יועברו בשידור חי.

מה-IAAF נמסר, כי בהתחשב בכך שמוסקבה תארח את אליפות 2013, חבילת מורכבת יותר צפויה בעתיד. בדנטסו מדגישים חבילה עם איגוד השידור אסיה – פסיפיק, שביחד עם ההסכמים הפרטיים בכל שטח, מבטיחים כיסוי שלם מעבר לאירופה ואפריקה.

בנוסף, הסכמי זכויות שידור הושגו בקרוב ל-30 טריטוריות באירופה, כולל כל טריטוריית המפתח. הסכם שכבר הוכרז עם יורוספורט הבטיח שידורים באירופה, בעוד שדנטסו השיגה הסכמים עם כל הטריטוריות מחוץ לאירופה ואפריקה.

פייר ווייס, מזכ"ל התאחדות האתלטיקה, אמר כי בעוד שהחוזה החדש עם IEC ספורטס הוא בעל שווי גבוה יותר מזה שהציעו EBU (איגוד השידור האירופי) ההכנסות מזכויות שידור ירדו עבור סדרת האתלטיקה.

"אך ניתן לייחס זאת לעובדה שעסקת EBU הקודמת, שהייתה לתקופה ארוכה של 10 שנים היתה עסקה טובה במיוחד בעת החתימה", הוא מסביר. "עולם התקשורת השתנה באופן מהותי בעשור שחלף מאז ורמה כזו של הסכם אינה אפשרית עוד באף ענף ספורט כיום, מלבד כדורגל".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות