אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המהפכות יחכו לאפל: מה ראינו בתערוכת הטכנולוגיה בברלין? צילום: בלומברג

המהפכות יחכו לאפל: מה ראינו בתערוכת הטכנולוגיה בברלין?

IFA הציגה שלל מוצרים משוכללים, עם דגש על תלת-ממד וטאבלטים דקיקים, אבל טרנדים חדשים של ממש לא מצאנו שם. ובכל זאת, הסמארטפונים הגדולים והטאבלטים המגוונים צריכים להדאיג את יצרנית האייפון

06.09.2011, 12:38 | עומר כביר, ברלין
קשה לתאר את גודלה העצום של תערוכה כמו IFA למי שלא היה כאן בעצמו. קילומטרים על גבי קילומטרים של ביתנים ומוצרים שונים, כשגם עם ההסעות, עדיין נדרשת הליכה ארוכה כדי להגיע לאזורים שונים בתערוכה. בתוך הביתנים, מכל עבר, צועקים לעבר ההולך מסכי ענק צבעוניים ומנצנצים, בתוך ביתנים שמתפארים במוצרים הכי משוכללים בסביבה. 

בין המוצרים והמסכים ניתן למצוא גימיקים שונים ומשונים. בפיליפס – הופעות חיות לאורך היום כדי להדגים את הרמקולים של החברה. ב-LG, קיר ענק של מסכי תלת-ממד, גדול הרבה יותר ממסך קולנוע ממוצע. בשארפ - כדורגל ענק מפלסטיק של יורו 2012, שהיווה אטרקציה יוצאת מגדר הרגיל ומשך מצטלמים רבים. באחד הביתנים אף נתקלנו במגרש כדורעף מאולתר, שבו שיחקו שתי בחורות בלבוש מינימלי. מה לא עושים כדי למשוך קהל. 

אבל כשמסתכלים מעבר למסכים ולגימיקים, כשבוחנים את המוצרים עצמם ומתעלמים מההכרזות המפוצצות שמקיפות אותם, ניתן לקבוע שלמעשה התערוכה הזאת חדשנית פחות ממה שאפשר לחשוב. מה ראינו כאן, בסופו של יום? עוד טלוויזיות גדולות ואיכותיות יותר, בעיקר תלת-ממדיות. עוד מחשבים ניידים מעוצבים ומהירים יותר. עוד טאבלטים דקים ועוד סמארטפונים מהירים, שכמעט כולם נראים פחות או יותר כמו האייפד או האייפון של אפל, שכהרגלה לא השתתפה בתערוכה.

מסכי התלת-ממד של LG, צילום: בלומברג מסכי התלת-ממד של LG | צילום: בלומברג מסכי התלת-ממד של LG, צילום: בלומברג

הרבה זמן הסתובבנו כאן בתערוכה, וחיפשנו מוצר שאולי יבשר על תחילתו של טרנד טכנולוגי חדש. רצינו לדווח על המוצר ההוא, שעושה משהו חדש לחלוטין ושבעוד חצי שנה יגיע לכל מי שאתם מכירים. אבל כל מה שראינו הוא עוד טאבלטים, עוד סמארטפונים, עוד מחשבים ועוד מסכים. כמעט משעמם.

זה לא שלא היה שום חידוש: טושיבה הציגה טלוויזיית תלת-ממד נטולת משקפיים באיכות מרשימה (ותג מחיר מרשים עוד יותר של 8,000 יורו), וגם טאבלט דקיק במיוחד. סוני העמידה לתצוגה את קסדת התלת-ממד האישית שלה, וסמסונג מתחה את גבולות הסמאטרפונים עם הגלקסי נוט שמתהדר במסך 5.29 אינץ'. אבל מוצר חדשני ומהפכני, שיש לו סיכוי לכבוש את הקהל הרחב? את זה לא ראינו כאן.

מבקרים בתערוכה. המוצרים משתכללים, אבל לא ממש מחדשים, צילום: בלומברג מבקרים בתערוכה. המוצרים משתכללים, אבל לא ממש מחדשים | צילום: בלומברג מבקרים בתערוכה. המוצרים משתכללים, אבל לא ממש מחדשים, צילום: בלומברג

מותק, הסמארטפונים גדלו

אז אילו טרנדים בכל זאת בלטו? תחום התלת-ממד מהווה מרכיב מרכזי בתערוכות מסוג זה כבר קרוב לשנתיים, וגם כאן תצוגות מוצרי התלת-ממד השונים תפסו את מרכז הכובד בביתנים. הגדילה לעשות LG שבנתה את הביתן שלה כולו סביב החוויה התלת-ממדית ואף חילקה לכל המבקרים אצלה את המשקפיים המיוחדים.

החידוש העיקרי בתחום זה היה בהיקף מוצרי התלת-ממד שאינם טלוויזיות או נגני בלו-ריי תואמים. טושיבה הציגה מחשבי תלת-ממד נטולי משקפיים שסיפקו תצוגה מרשימה וחדה, גם במשחק. סוני הציגה פאנל שמתלבש על מחשב נייד רגיל והופך את המסך שלו לתלת-ממדי. סמסונג חשפה מצלמות סטילס רגילות למראה, שמסוגלות לצלם תמונות בשלושה ממדים עם עדשה אחת בלבד.

תלת-ממד בביתן פנסוניק. השתלט על התערוכה, צילום: בלומברג תלת-ממד בביתן פנסוניק. השתלט על התערוכה | צילום: בלומברג תלת-ממד בביתן פנסוניק. השתלט על התערוכה, צילום: בלומברג

במקביל, מתקפת הטאבלטים הפכה לשיטפון: כל חברה שמכבדת את עצמה הציגה את מחשב הלוח האחרון שלה בתערוכה (טוב, חוץ מסמסונג). שם המשחק היה גיוון: גדלים שונים, מחירים שונים ומפרטים באיכות משתנה, בהתאם לצרכים ולכיס של המשתמשים השונים.

בתחום הסמארטפונים נצפתה התחזקותה של מגמת המסכים הגדולים, בהובלת הגלקסי נוט של סמסונג. אם נכונות השמועות שלפיהן אייפון 5 שיוצג בסוף החודש יסתפק במסך הקטן מ-4 אינץ', ייתכן מאוד שעם השקתו הוא ימצא עצמו בשוק שמילולית גדול עליו בכמה מידות.

ה-Note של סמסונג, צילום: בלומברג ה-Note של סמסונג | צילום: בלומברג ה-Note של סמסונג, צילום: בלומברג

ויש גם מגמות שדעכו. בתערוכות קודמות שנערכו בשנה-שנתיים האחרונות, ראינו עשרות רבות של חברות שהציגו קוראי ספרים דיגיטליים. מכיוון שמדובר בתחום בעל עניין רב לכותב שורות אלו, נערך מצוד מקיף אחרי קוראים דיגיטליים חדשים. הצלחנו למצוא רק שניים: הרידר של סוני ועוד אחד (גרוע במיוחד) של חברת PocketBook. יכול להיות שבנבכי התערוכה הסתתרו אחד או שניים שלא מצאנו, אבל גם אם כן - מדובר בצניחה מרשימה לעומת ההיצע שהיה באותו מקום ממש בשנה שעברה.

האם משמעות הדבר ששוק הקוראים הדיגיטליים דועך? נראה שלא: רק לפני כשבוע דיווחה בארנס & נובל על גידול של 140% בהכנסותיה מנוק. הגיוני יותר שהשוק מתייצב על כמה שחקנים גדולים, והקטנים שלא מצליחים לעמוד בקצב מתחילים להיעלם.

בכל הקשור למוצרים שכן היו בתערוכה, מדובר בשכלול או פיתוח של מגמות קיימות. בתערוכות קודמות, נחשפנו למגמות חדשות כמעט לחלוטין בעולם הטכנולוגיה. לפני קרוב לשנתיים היו אלו טלוויזיות התלת-ממד וקוראי הספרים הדיגיטליים שאפשרו לכתבים ולפרשנים להכריז: טרנד חדש נולד. בתערוכות הראשונות שנערכו אחרי השקת האייפד באפריל 2010 הציגו על היצרניות את הטאבלטים הראשונים שלהן, וכולם דיברו על אפקט האייפד.

כיום, אפקט האייפד כבר הפך פשוט לעובדת חיים: כמעט כל חברה מייצרת גם טאבלטים לצד הסמארטפונים והמחשבים הניידים שלה, וכולן מפתחות ומשכללות גרסאות מגוונות של המכשירים. אבל אף-אחת מהחברות לא הציגה את המוצר החדשני שיגרום לכל המתחרות לחקות אותה. כדי לראות מהפכות ניאלץ לחכות, במקרה הטוב, להכרזה הבאה של אפל.
שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



6 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

4.
ל3 ול 1
תגידו חבר׳ה הזכרון שלכם קצר כנראה, שכחתם שעד להופעת הטייפון החברה ששלטה בשוק הייתה נוריה? ושכחתם שכול הטלפונים נראו אחרת? מה קרה? קצת קרדיט לחברה שלוקחת אותנו אל העתיד גם אם אנחנו מפרפרים ובועטים וצועקים לא לא. עד להופעת האייפאד היו מחשבי לוח אבל איך הם נראו ומי קנה אותם? כן, אף אחד, יצא אייפפאד ופתאום כולם אחריו., אין קרדיט למי שהמציא את הטבלט מחדש? בחייכם תהיו כנים עם עצמכם. ולגבי מערכות הפעלה, טוב, מי היה כאן קודם אפל או אנדרואיד? נכון שאפל, אז מי העתיק ממי??
שלמה  |  07.09.11
3.
אפל תביא את המהפיכה? אתה חי בסרט? תתעורר
עומר, למה החלטת שאפל היא זו שתביא את המהפיכה? מה מאפשרת הטכנולוגיה הנוכחית לשפר בתצורות הבסיס של מוצרים כמו סמארטפון וטאבלט? מהירות פעולה גבוהה יותר? מבנה דק וקל יותר? מסך ברזולוציה יותר גבוהה? סטיילוס? לא ניתן לשפר את המוצרים האלה בלי להעלות את המחיר שלהם מעבר לנקודת השתלמות הייצור והמכירה. כרגע הטכנולוגיה פשוט עדיין לא שם. אגב, גם בתחום הממשק כל החברות מעתיקות זו מזו. אין מהפיכות בנמצא. מה שאתה צריך להגיד על IFA זה "כנראה שבתערוכה לא זיהיתי טרנדים חדשים. אלו המוצרים שנחשפו שם", זהו.
עוד עומר  |  06.09.11
לכל התגובות