אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ישראל בעלייה

ישראל בעלייה

"בוקר טוב אדון פידלמן" התבלט בפסטיבלים, וכעת הוא עומד בפני הקופות בארה"ב. ניל פרידמן, המפיץ שקנה אותו, מספר על האסטרטגיה

07.09.2011, 08:10 | אוהד לנדסמן

סרטו של יוסי מדמוני "בוקר טוב אדון פידלמן" כבש את הפסטיבלים בארץ ובעולם וזכה בשלל פרסים, ביניהם פרס התסריט בפסטיבל סאנדנס והפרס הראשון בפסטיבל קארלובי וארי הצ'כי. לפני כשבועיים נודע שהסרט נרכש להפצה בארה"ב על ידי חברת מנמשה פילמס, בית הפצה קטן ואיכותי שקנה גם סרטים ישראליים כמו "סיפור גדול" ו"פעם הייתי". ניל פרידמן, הבעלים של החברה, מספר איך מצליחים עם סרט זר בארה"ב ועל מעמד הקולנוע הישראלי בעולם.

מה מידת ההצלחה שלכם בהפצת סרטים ישראליים בארה"ב?

"'סיפור גדול' הוא היחיד שהופץ עד כה, ולא הצלחנו איתו כפי שקיווינו. עד היום לא ממש פיצחתי את הסרט הזה. יש לו תסריט אינטליגנטי, אבל מצד שני הוא קצת עממי. קשה להפיץ סרט זר עם גברים שמסתובבים בתחתוני סומו. איך תכניס סרט כזה לבתי קולנוע המתמקדים בקולנוע זר איכותי?".

ניל פרידמן, צילום: איי אף פי ניל פרידמן | צילום: איי אף פי ניל פרידמן, צילום: איי אף פי

במה אתם נבדלים מחברות אחרות שמפיצות סרטים ישראליים?

"אנחנו חברה קטנה שמנסה להתמקצע בשלוש נישות: קולנוע לטיני, קולנוע צ'כי וקולנוע עם תמות יהודיות. בשנות התשעים, לאחר שהפצתי המון סרטים מאיראן, חשבתי לעצמי שזה לא בסדר שאנחנו לא מפיצים סרטים ישראליים, בייחוד לאור המצב הפוליטי. נדמה לי שאפשר לומר שאנחנו מחויבים רגשית לקולנוע ישראלי ורוצים להצליח איתו יותר מכל קולנוע לאומי אחר. הסיבה? מפני שאני יהודי. פשוט וקל".

מה הכי מצליח לכם בקופות?

"קולנוע צרפתי. חד וחלק. מעבר לאיכות, מדובר בסרטים שפעמים רבות מתרחשים בפריז, מיקום אידיאלי לצופים שמחפשים אסקפיזם".

מה האסטרטגיה בהפצה?

"האמריקאים סקרנים לדעת יותר על החיים בארצות זרות, אבל הפצת סרטים זרים תמיד מאתגרת. אנחנו מקווים להשיג קודם כל ביקורות טובות בעיתון, ואז להמשיך מפה לאוזן. זו גישה שנשמעת מיושנת, אבל היא עובדת. אני נוהג לומר שהשבוע השני בקולנוע חשוב יותר מהראשון. אבל הכי חשוב זו ביקורת טובה ב'ניו יורק טיימס'. העיתון הזה יכול לחרוץ את גורלו של סרט זר".

"בוקר טוב אדון פידלמן". זכה בשלל פרסים "בוקר טוב אדון פידלמן". זכה בשלל פרסים "בוקר טוב אדון פידלמן". זכה בשלל פרסים

 

הביקורת תקבע

"מתוך שלושת הסרטים הישראליים שאנו מפיצים, 'פידלמן' הוא זה שיקום או ייפול על בסיס ביקורות", מסביר פרידמן. שני האחרים הם קומדיות, ואת אבי נשר כבר מכירים כאן. כשאני מפיץ סרט אני תמיד מנסה להחליט קודם כל באיזו עיר אפתח איתו, והשאלה הזאת קשורה לכמה הוא 'חסין' מביקורות. אבל ארה"ב גדולה, ואין בה חוקים ברורים לאיך להצליח עם סרט זר. זה גם יתרון, כי הגודל העצום נותן הרבה אפשרויות ליצור מומנטום לסרט. חברה קטנה כמונו לא חייבת להפסיק להקרין ולצאת ב־DVD, אנחנו יכולים להמשיך לאורך זמן. את אחד הסרטים שלנו החזקנו בבית קולנוע בבוסטון במשך 70 שבועות רצוף".

בעקבות עידו רוזנבלום מכרה הזהב הבא: תסריטים הישג לקולנוע הישראלי: הגרסה האמריקאית לסרט "החוב" הגיעה למקום השני בטבלת ההכנסות בארה"ב אוהד לנדסמןלכתבה המלאה

שלושת הסרטים הישראליים שאתם מפיצים אינם פוליטיים. זה אתגר?

"לא בטוח. הקולנוע הישראלי הוא מהמובילים בעולם כיום. מדי שנה יוצאים שלושה או ארבעה סרטים מוצלחים מישראל, תפוקה מרשימה ונדירה בקולנוע העולמי העכשווי. זה מאפשר לי להתמקד בסרטים ישראליים שהם אולי א־פוליטיים, אבל יש להם סגנון קלאסי והרבה נשמה. 'פידלמן' הוא סרט כזה. הוא נשען על תסריט אנושי ומלא חיים, כמעט כמו סיפור קצר של או. הנרי עם איכות של המאה ה־19. אני שמח שאני יכול להפיץ קולנוע כזה בחברה שלי".

הפצתם סרטים זרים שהיו מועמדים לאוסקר. מהי משמעות הפרס?

"אני משתייך לחתך הדמוגרפי שמאפיין את אנשי האקדמיה. בן 57, דמוקרט, קורא הרבה ספרים ואוהב סרטים בסגנון קלאסי. לא פלא שהסרטים שבחרתי להפיץ מצאו חן בעיני האקדמיה. עם זאת, המטרה שלנו בהפצה לא קשורה באוסקר. אם 'פידלמן', שבו בחרנו בעיקר בגלל הסיפור, יהיה הנציג הישראלי לאוסקר, זה ישמח אותי מאוד, אבל זו לא הסיבה שבגללה אנחנו מפיצים אותו. סוני פיקצ'רז קלסיקס קונים סרטים זרים כשהם חושבים על פוטנציאל אוסקר".

מתי הפצת סרט זר הופכת להצלחה מבחינתך?

"המטרה היא יותר ממיליון דולר בקופות, כל סרט שמגיע ליעד הזה הוא הצלחה. יש כ־300 מיליון אנשים בארה"ב וכ־20 אלף בתי קולנוע. מיליון דולר וסרט מיוחד, אלו האלמנטים שבשבילם אנו עובדים".

תגיות