אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בדיקת "כלכליסט": שתי מצלמות שינסו למנוע מכם לברוח לסמארטפונים

בדיקת "כלכליסט": שתי מצלמות שינסו למנוע מכם לברוח לסמארטפונים

המצלמה החדשה של אולימפוס מאפשרת לתפוס שתי תמונות בו זמנית, ובזו של אגפא אפשר להשתמש בתור מקרן. כשיותר יותר אנשים עוברים לצלם באייפון או בגלקסי, הענף הוותיק מנסה להמציא את עצמו מחדש

09.09.2011, 18:24 | איתי שמושקוביץ
יצרניות המצלמות נמצאות בבעיה רצינית בשנים האחרונות: יותר ויותר אנשים מעדיפים לצלם באמצעות הטלפונים הסלולריים, שבהם המצלמה כבר הפכה מזמן מגימיק לדבר האמיתי. הטלפונים יותר זמינים ונגישים, האיכות מספיק טובה ואפשר לשתף מיד את התוצאה עם החברים והמשפחה.

כדי להשיב מלחמה, יצרניות המצלמות משלבות במוצרים החדשים שלל גימיקים, שעדיין לא הגיעו לסמארטפונים. לקחנו לסיבוב שני דגמים חדשים שמנסים לתת לכם תירוץ להישאר נאמנים למצלמות: האחת מאפשרת לצלם שתי תמונות שונות בו זמנית, האחרת מאפשרת להשתמש בה גם כמקרן.

צילום כפול

חברת אולימפוס השיקה לאחרונה את הדגם SZ-30MR, שכולל מנגנון Multi Recording. מה זה אומר? שתוכלו לצלם בלחיצה אחת שתי תמונות שונות. אחת עם אפקט "עין הדג", למשל, והשנייה רגילה. התכונה החדשה משולבת בגלגל התפריטים של המצלמה, שבו אפשר לבחור גם בצילום סצינות, בתוכנית אוטומטית, בצילום וידיאו ועוד.

האפשרות לצלם שתי תמונות במקביל יוצרת שפע של אפשרויות. אפשר לצלם תמונה באיכות של 16 מגה-פיקסל וביחד איתה גם תמונה באיכות של מגה-פיקסל אחד. אפשר לבחור שאחת התמונות תתמקד רק בחלק מהאובייקט המצולם, ולהוסיף רק לאחת התמונות אפקטים כמו "חור המנעול", צבעי מים או רישום פחם.

בנוסף, המצלמה של אולימפוס יכולה להקליט וידיאו בשתי רמות איכות בו זמנית, ואפילו לצלם תמונת סטילס באיכות 16 מגה-פיקסל תוך כדי תיעוד וידיאו באיכות HD. המצלמה יכולה להקליט וידיאו שניות ספורות לפני צילום סטילס, ולהמשיך בכך לאחר מכן.

  , צילום: איתי שמושקוביץ צילום: איתי שמושקוביץ   , צילום: איתי שמושקוביץ

התמונה הזאת, והתמונה שמעליה, צולמו בו זמנית, צילום: איתי שמושקוביץ התמונה הזאת, והתמונה שמעליה, צולמו בו זמנית | צילום: איתי שמושקוביץ התמונה הזאת, והתמונה שמעליה, צולמו בו זמנית, צילום: איתי שמושקוביץ

כל האפשרויות האלה בהחלט יכולות לחסוך זמן: במקום להמיר תמונה כבדה לאיכות נמוכה יותר, כדי לשתף בקלות ברשת או לשלוח באימייל, אפשר לצלם את שתי התמונות באותו רגע. לא צריך להוסיף אפקטים במחשב, וכשמוסיפים את האפקטים במצלמה לא חייבים לוותר על תמונה רגילה של הרגע שהחלטתם לצלם. ואלה רק חלק מהיישומים האפשריים.

אבל אוסף האפשרויות הזה גם מבלבל ומעמיס. הרעיון נחמד, וכשמתרגלים אליו אין בעיה לשחק עם המצבים השונים, לעבור ביניהם ולהתנסות. אבל אז עולה השאלה – למה כל זה טוב, בעצם? התחושה היא שלמרות כל האופציות החביבות, חלק מהתכונות קיימות במצלמה בעיקר כי אפשר, ובשלבי התכנון והייצור חשבו פחות על השימוש היום-יומי במצלמה. פתרון אפשרי הוא להשתמש במצלמה כרגיל, לצלם תמונה אחת בכל פעם, ומדי פעם לתת צ'אנס לאחת מהתכונות החדשות.

ויש עוד פיצ'ר אחד, שמשתלב בגל התלת-ממד שפוקד אותנו לאחרונה ביתר שאת: אפשר גם לצלם תמונות תלת-ממדיות. כיוון שהמצלמה אינה כוללת שתי עדשות, צריך לצלם תמונה אחת, לזוז קצת ואז לצלם עוד תמונה. שתי התמונות יעובדו יחד לתצלום תלת-ממדי אחד. הסידור הזה לא נוח במיוחד, וקשה למצוא את הזווית הנכונה לקבלת תוצאה מוצלחת.

כשחוזרים לשני המדדים המוכרים, מקבלים תוצאות מוצלחות יותר, צבעוניות וחיות. למרות ממדיה הקטנים יחסית, המצלמה כוללת זום מרשים במיוחד, עד פי 24, שמאפשר להתמקד בפרטים קטנים או לקרב אתכם אל ההופעה, גם אם הכסאות שלכם רחוקים מהבמה. יתרון נוסף הוא שכרגיל אצל אולימפוס, התפריטים מתורגמים לעברית ברמה גבוהה. בכל אפשרות שתבחרו בתפריט הצילומים יקפוץ הסבר פשוט, שיעזור לכם להתמצא בתכונות השונות.

מחיר: 1,999 שקל

אפקט "סימן מים" במצלמה של אולימפוס, צילום: איתי שמושקוביץ אפקט "סימן מים" במצלמה של אולימפוס | צילום: איתי שמושקוביץ אפקט "סימן מים" במצלמה של אולימפוס, צילום: איתי שמושקוביץ

המקרן כבר בפנים

העתיד לא נוחת עלינו בהפתעה, אלא מזדחל לאט לאט. לפני שנתיים-שלוש הגיעו לחנויות מקרני ה-Pico הראשונים – מקרנים זעירים, בגודל של טלפון סלולרי בערך, שיכולים להקרין תמונה של 60 או 70 אינץ' על קיר או כל משטח אחר. כבר אז היה ברור שמדובר רק בתחילת הדרך, שבסופה ישתלבו המקרנים האלה במכשירים אחרים, אבל רק עכשיו זה קורה בפועל.

מצלמת 147B Projekta של AGFAFOTO כוללת בתוכה גם מקרן קטן, כך שמיד אחרי הצילום – סטילס או וידיאו – אפשר לא רק להציג את התוצאה על מסך המצלמה, אלא גם להקרין את התמונה או הסרטון. המקרן מופעל באמצעות כפתור שמוקדש רק לו, ובקצה הימני של המצלמה יש כפתור שמאפשר למקד אותו בהתאם למשטח שעליו מקרינים את התמונה. כשמקרינים סרטים, הקול מושמע מהמצלמה עצמה.

התפעול פשוט מאוד: אחרי הצילום לוחצים על כפתור המקרן, המסך האחורי של המצלמה כבה והוא נכנס לפעולה. חוץ מהמיקוד אין אפשרות לשלוט על התמונה, וכדי להגדיל אותה צריך פשוט להתרחק מספיק מהקיר. התוצאה נחמדה, אבל עדיין לא הדבר האמיתי: התמונה אמנם מוצגת על הקיר ונמתחת לגודל מרשים, אך המקרן חלש יחסית. גם בחדר חשוך, התצוגה היתה די דהויה.

הטכנולוגיה עוד תשתפר, מן הסתם, והתצוגה עוד תהיה טובה וחדה יותר. אבל נראה שגם הגימיק הזה לא יציל את המצלמות בטווח הארוך: המקרנים הזעירים ישתלבו גם בטלפונים הסלולריים.

147B Projekta. המקרן הוא גימיק נחמד, אבל חלש יחסית 147B Projekta. המקרן הוא גימיק נחמד, אבל חלש יחסית 147B Projekta. המקרן הוא גימיק נחמד, אבל חלש יחסית

מה עוד אפשר לעשות עם ה-Projekta? המצלמה יכולה להתחבר לטלוויזיה, עם מתאם שמצורף לערכה. יש גם תחנת עגינה מיוחדת, שבה אפשר להניח את המצלמה ואז לתפעל אותה עם שלט רחוק. התוכנה המצורפת כוללת אפשרות להמיר תמונות לתלת-ממד, והערכה כוללת משקפי קרטון מהסוג הישן והמוכר. מנגנון ההמרה לא מוצלח במיוחד, ולא ראינו אפקט עומק משמעותי בתמונות.

כמו במקרה של האולימפוס, גם במקרה הזה מרוב פיצ'רים וגימיקים קל לשכוח שזו גם מצלמה, ולא גדולה במיוחד. המצלמה בנויה כיחידה אחת, בלי עדשה חיצונית. יש זום של עד פי 7, אבל העדשה אינה יוצאת מחוץ לגוף המצלמה. כמו ברוב המצלמות האולטרה-קומפקטיות, גם כאן מבנה המכשיר אינו נוח במיוחד: צריך למצוא את הדרך הנכונה להחזיק את המצלמה, כיוון שקל מאוד לחסום את העדשה או להכניס אצבע מיותרת לתמונה.

גם התפריטים לא היו מספיק אינטואיטיביים ונוחים, והסתבכנו קצת במעבר בין הגדרות הצילום השונות ובשינוי איכות צילום הווידיאו. אחרי זמן קצר משתלטים על העסק, אבל התפריטים נראים שונים מהסטנדרט שהתרגלנו אליו במצלמות אחרות. ואיך נראו התמונות והסרטונים? טוב למדי, אבל לא מעבר לכך.

מחיר: 1,299 שקל.

תגיות

4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

3.
תוספת למגיב מספר 2
אורן, אתה צודק. אך לדעתי SLR זה לא הכיוון היחיד, יש כאלה שמצד אחד רוצים איכות מעולה של אופטיקה, חיישן גדול וגודל קטן יותר ובנוסף עצמיות שניתן להחליף ביניהן. דוגמאות לכך הן למשל אולימפוס PEN, המצלמה של סוני ומניח שבקרוב יצטרפו עוד כמה. תיאורטית, מצלמה ללא מראה (כלומר לא SLR), העצמית נמצאת קרוב יותר לחיישן, כלומר זול יותר לעשות עצמית איכותית וקומפקטית עם מפתח צמצם טוב. כרגע אין הרבה מבחר של עצמיות למצלמות כאלו. מצלמות עם עצמיות מתחלפות שהן לא SLR זה לא חדש והיו קיימות למעשה כבר לפני ה-SLR ואלו היו מצלמות ה-RANGE FINDER. היום בזכות חיישן CCD/CMOS וLIVE VIEW אין צורך במערכת אופטית נפרדת של עינית, לכן מצלמה כזאת יכולה להיות אפילו עוד יותר קומפקטית. מתקופת ה35ממ מצלמות של LEICA היו מאוד מוערכות בקרב צלמים מקצועיים רבים שרצו מצד אחד גודל צנוע יותר מ-SLR ומצד השני איכות ללא פשרות. אני מתגעגע למצלמות ה-RANGE FINDER שהוחלפו לצערי בשנות ה-80 במצלמות POINT AND SHOOT פשווטת עם אופטיקה ירודה. לפני זה יצרנים רבים הציעו דגמים מאוד מעניינים. מזל שיש EBAY ושוק יד שנייה.
MASTER LEE  |  11.09.11
1.
שטויות
מי צריך את השטויות האלו? זה לא נותן פייט אמיתי, זה סתם קשקוש. למי שיש סמארטפון, ימשיך לצלם בכל מקום שהוא נמצא. ומי שיוצא לטיול יזום אולי יקח איתו מצלמה אמיתית שכבר היתה לו. בכל מקרה זה לא יביא אותו לרכוש את אף אחת מהמצלמות שמצוינות בכתבה כי החידושים שם פשוט לא רלוונטים.
אליהו , ישראל  |  10.09.11