אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
עיר אמנותית

עיר אמנותית

תוכנית של עיריית תל אביב, שמתכוונת למצב את העיר כמרכז אמנות תוסס, מעוררת תסיסה אצל קבוצת אמנים שטוענים שמדובר בשיווק ריק מתוכן

13.09.2011, 10:40 | דנה גילרמן

בימים אלו שוקדים בעיריית תל אביב על תוכנית בשם: "שנת האמנות 2012". "תל אביב־יפו הינה אחד ממרכזי האמנות המבעבעים והתוססים בעולם, ושנת האמנות תמנף פעילות זו בישראל ובחו"ל", נכתב בתוכנית העבודה. על פי התוכנית, בעיר יתקיימו עשרות אירועים ומיזמים והיא תשווק בעולם במסגרת כנסים וחבילות תיירות של אמנות.

אחד האירועים הבולטים יהיה ה־Art Weekend - סוף שבוע שיתקיים ב־21-24 במרץ ובמרכזו חגיגות סביב מוזיאון תל אביב והאגף החדש. המוזיאון יהיה פתוח 24 שעות, וייערכו בו הרצאות וסיורים. באגף החדש יתקיים האירוע האלטרנטיבי המצליח, פצ'ה קוצ'ה, ובמקום יתקיימו אירועים כמו מופע של להקת בת שבע.

נדמה שמטרת העירייה טובה - הרצון לחשוף את העשייה בעיר, והכרה בכוחה של האמנות כמוקד משיכת תיירים, אך שוב משהו מחמיץ בדרך.

ביום ראשון שעבר נערך מפגש בהשתתפות נציגי העירייה, בעלי גלריות ואמנים, שבמהלכו הוצגה התוכנית. במפגש נכחו היוצרים והאוצרים צבי אלחייני, אירית חמו, ג'ק פאבר, מורן שוב, רועי חפץ ורוני קרני. בתום הדיון יצאו האמנם בתחושה שהתקציב הולך למקומות לא ראויים והכל מסתכם בשיווק ובמיתוג ריקים מתוכן.

את פרוטוקול הישיבה שכתבו, בליווי הסתייגותם, הם העלו לאתר של המגזין המקוון "ערב־רב" (http://erev-rav.com/archives/14675). "אלו הם אירועים עתירי תקציב שנתמכים על ידי העירייה ומתוכננים ומיועדים בעיקר לאורחים מן העולם”, הם כותבים. "ואת מה עיר עולם משווקת? את היוזמות שמתקיימות בעיר ממילא. זו השיטה של קרטל עירוני, שמנכס ומנצל אמנים/יוצרים/יזמים עצמאיים, אותה שיטה שננקטת ב'אוהבים אמנות'”. עוד טענו האמנים כי בישיבה לא ניתנה להם הזדמנות להביע את דעתם.

"במסגרת העבודה על שנת האמנות אנחנו יושבים עם המון גופים, לאו דווקא ממסדיים", אומרת הילה אורן, מנכ"לית עיר עולם. “אחת הקבוצות היא בעלי הגלריות. שלושה ימים לפני הפגישה פנו אלינו כמה אמנים בבקשה להשתתף וברוח הזמן אמרנו 'בשמחה'. מפאת קוצר הזמן, הזמנתי אותם בסוף הישיבה למפגש נוסף, אולם הם עדיין לא פנו אליי".

"Dear Ginz", עבודה של דניאל דובר "Dear Ginz", עבודה של דניאל דובר "Dear Ginz", עבודה של דניאל דובר

אמנות לציבור

התערוכה של דניאל דובר, “Happy Monday”, שנפתחה בסוף השבוע בקפה נינה בנווה צדק (שבזי 31), חונכת פרויקט חדש של חברת ST-ART: הצגת האוסף של החברה במרחבים ציבוריים כגון בתי קפה, מלונות בוטיק ובנקים.

החברה, שהקים סרג' תירוש, משמשת מעין חממה לקידום אמנות ישראלית צעירה, וקונה עבודות של אמנים בתחילת הדרך מתוך רצון לתמוך בהם, וכמובן מתוך תקווה שערך העבודות יעלה. בארבע השנים האחרונות רכשה החברה קרוב ל־600 עבודות בכ־5 מיליון שקל. לדברי תירוש זהו "האוסף הכי גורף של אמנות צעירה בארץ".

המיזם נולד מהרצון לחסוך בעלויות של מחסנים, אך בעיקר מתוך רצון לחשוף את העבודות. אמנם העבודות מהאוסף אינן מוצעות למכירה, אך לעתים התערוכות יכללו עבודות שאינן שייכות לאוסף ואותן יהיה אפשר לרכוש.

תגיות