אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תמונה קבוצתית: החברה שמאפשרת לכולם לצפות במה שצילמת צילום: אוראל כהן

תמונה קבוצתית: החברה שמאפשרת לכולם לצפות במה שצילמת

שוב צילמתם בסמארטפון ורק החברים שלכם ראו מה יצא? הסטארט-אפ הישראלי מובלי עוזר לשתף תמונות וסרטונים לפי נושאים או מקום. "מצאנו את הדרך לגרום לכך ש-100% מהמדיה שמשותפת אצלנו מקבלת פידבק", אומר מנכ"ל החברה ל"כלכליסט"

13.09.2011, 11:59 | עומר כביר

"בסרט באטמן הראשון, זה שביים טים ברטון ומככב בו מייקל קיטון, יש סצנה שמתארת במדויק מה אנחנו רוצים להיות בעוד שנתיים", מספר ל"כלכליסט" משה חוגג, מנכ"ל ומייסד מובלי (Mobli). "באטמן יושב במערה שלו, מוקף מסכי טלוויזיה, ודרכם הוא מתחבר לנקודת מבטם של אנשים אחרים. הוא מקבל התראה על מצוקה, ויכול לראות דרך עיניים של אדם כלשהו. אנחנו רוצים להפוך את המדע הבדיוני הזה למציאות".

זה בדיוק מה שמתיימר לעשות השירות של החברה, שזמין ברשת וכאפליקציית אייפון, ובסוף השבוע האחרון יצא גם לאנדרואיד ולבלקברי: לאפשר לכל גולש לצפות בתמונות ובסרטונים שהעלו גולשים מכל העולם, על סמך מיקום ספציפי או תחומי עניין. כמו טוויטר לתמונות וידיאו, אבל במקום מעקב אחרי משתמשים אפשר לעקוב אחרי מקומות ונושאים. סלבס כמו לאונרדו דיקפריו ופריס הילטון, אגב, כבר שם.

כולם מצלמים הכל
האפליקציה של מובלי האפליקציה של מובלי האפליקציה של מובלי

 

חוגג (30), יליד מיתר שבדרום, מעולם לא טרח ללמוד מחשבים בצורה פורמלית. "אני ילד אינטרנט, עוד מדור ה־BBS והמחשב עם שני הדיסקטים", הוא מעיד על עצמו. ב־2008, אחרי שירות קבע של שבע שנים, הקים חוגג רשת חברתית בשם Web2sport, שבמשך כשנה שימשה כרשת החברתית של אתר ערוץ הספורט. "ב־2009, בעקבות המשבר הכלכלי, נעצר לנו המימון בצורה חדה מאוד. בום, טראח, אין כסף, והחברה נסגרה", הוא מספר.

במשך שנה חיפש חוגג את המיזם הבא, עד שלפני כשנה וחצי נגרר להופעה של אביב גפן במועדון בתל אביב. "לא רציתי ללכת להופעה", הוא מבהיר, "קנינו כרטיסים, ישבתי ממש בסוף ובקושי ראיתי משהו. מה שכן ראיתי זה הרבה אנשים שמרימים את הסמארטפונים שלהם ומצלמים וידיאו ותמונות. אחותי סימסה לי שהיא רוצה להיות שם, וכך נוצר הרעיון. למחרת כבר התחלתי לאפיין, פניתי לחבר'ה שאני מכיר בתחום והתחלנו לפתח".

התוצאה היא מובלי, שהושקה לפני כחודשיים. "תחשוב שיש לך מכשיר שמאפשר לך לראות כל דבר בעולם", מסביר חוגג את הרעיון. "בכל אירוע מעניין בעולם - מיום הולדת של בן דוד ועד הופעה של ליידי גאגא - יש מישהו שמצלם בסמארטפון. העניין הוא שיותר מ־90% מהידע נשאר בסמארטפונים. חלקו הקטן מוצא את דרכו ליוטיוב, פייסבוק או פליקר, וגם אז באיחור ניכר. אם אני לא מכיר את יוצר התוכן ולא נמצא במעגל החברתי שלו, לא איחשף למידע הזה".

שיתוף בשידור חי

 

מובלי, טוען חוגג, מאפשר לפרוץ את הגבולות האלו: "חוץ מחברים ומשפחה, שזה חשוב, אנחנו חולקים מידע סביב כמה מעגלים שונים. לדוגמה, אני ואתה אוהבים מכוניות אפילו שאנחנו לא מכירים זה את זה, אז אנחנו יכולים לראות תמונות וסרטונים בנושא הזה. אנשים מכל העולם התעניינו בעיר האוהלים ברוטשילד, ואנחנו אפשרנו להם לראות את התוכן משם. הטכנולוגיה קיימת, המידע קיים, צריך רק לעשות את החיבור הזה".

לדברי חוגג, האתגר של כל אתר תוכן הוא לגרום לאנשים לשתף מידע. "הסיבה שאנשים משתפים מידע היא אחת: לקבל פידבק. הרוב משתף מידע רק כדי לקבל לייקים, תגובות וצפיות. אם אני בלוגר שמעלה פוסט מושקע אבל לא מקבל צפיות או תגובות, אני אפסיק לכתוב אחרי שניים־שלושה פוסטים. מצאנו את הדרך לגרום לכך ש־100% מהמדיה שמשותפת במובלי מקבלת פידבק", הוא מסביר.

הדרך שעליה מדבר חוגג היא הערוצים הרבים שבהם מופצים כל תמונה או סרטון: "צילמתי תמונה, ובאמצעות חיבור עם פורסקוור המערכת מזהה איפה אני נמצא. אז אוטומטית היא כבר מופיעה בשני ערוצים: אצל מי שעוקבים אחרי העדכונים שלי ואצל מי שעוקב אחרי המיקום. אבל אפשר להגדיר ערוצים לפי נושאים: עבודה, אוכל, מכוניות או אלפי ערוצים אחרים שנוצרו על ידי גולשים".

חוגג. "אנשים מכל העולם התעניינו באוהלים ברוטשילד, ואנחנו אפשרנו להם לראות את התוכן משם", צילום: אוראל כהן חוגג. "אנשים מכל העולם התעניינו באוהלים ברוטשילד, ואנחנו אפשרנו להם לראות את התוכן משם" | צילום: אוראל כהן חוגג. "אנשים מכל העולם התעניינו באוהלים ברוטשילד, ואנחנו אפשרנו להם לראות את התוכן משם", צילום: אוראל כהן

במהלך הראיון חוגג מצלם תמונה ומעלה אותה למובלי. "הנה, תמונה שהעליתי לפני 22 שניות וצפו בה כבר שבעה אנשים. אם נחזור עוד דקה כבר יהיה פידבק כמו תגובה או לייק". אחרי פחות מדקה יש כבר שלוש תגובות.

אלו חברים שלך?

"אחד מהם בחור מישראל, וזה - אין לי מושג מי זה. אפשר לבדוק מי הוא... זה בחור מהולנד. מישהו שעוקב אחרי תל אביב או ערוץ Work או ה־Live, שזה סטרים של כל התוכן שמועלה למובלי. אפשר לראות תמונות גם לפי המיקום הנוכחי. אני מטייל הרבה בעולם, וכמעט בכל מקום שהייתי בו מאז שהשקנו, כשאתה מקליק Around Me יש תמונות. יש כבר מאות אלפי משתמשים".

איך? זה שירות חדש.

"זו שאלה טובה, כי עדיין לא השקעתי שקל בשיווק".

לראות הכל בזמן אמת

 

במה אתם עדיפים על פייסבוק, טוויטר או יוטיוב?

"הדרך לתמונה בטוויטר או בפייסבוק היא חד־כיוונית: אם עקבתי אחריך אני רואה את זה, אם לא - לא אדע מזה. ביוטיוב, אם אני מעלה וידיאו אנשים יצפו בו רק אם הם חיפשו אותו, או שאני אפיץ אותו בפייסבוק ובאימייל. וכמה אני אקבל? מאה צפיות? אצלנו הנגישות למידע היא מארבעה כיוונים שונים: או שצופים בך, או שצופים בנושא שהעלית אליו, או במקום שהעלית אליו, או דרך ערוץ ה־Live".

מה המודל העסקי שלכם?

"זה לא משהו שאנחנו מתכוונים לעסוק בו בשנה הקרובה, בהגדרה. אבל בעתיד אנחנו מתכוונים לעשות כמה דברים. אני יודע מי אתה, בן כמה אתה ואיפה אתה נמצא, ואני יכול להציג לך פרסומות בצד. זה המודל המסורתי שיש בכל הרשתות החברתיות".

"בנוסף, אפשר למכור מיתוג לערוצים קיימים. יכול להיות שמרצדס רוצים למתג את ערוץ המכוניות, למשל. אפשר ליצור ערוצים ממותגים לאירועים מיוחדים: למשל, אברקרומבי & פיץ' עושים פעילות כמו המתלבש הכי גרוע ואפשר ליצור לו ערוץ מיוחד. הטכנולוגיה מאפשרת לעשות אלפי דברים".

מה החזון שלך למובלי לעוד שנתיים?

"אנחנו רוצים להפוך את מובלי למשקפיים שמאפשרים לך לראות את כל מה שאתה רוצה בעולם דרך מבטו של מישהו אחר. תוכל לראות את כל מה שתרצה, בזמן אמת".

תגיות

25 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

24.
ל15: ומה אם אתה מחפש בגוגל באנגלית והפוסט שעלה בעברית?
יוטיוב כבר לא יציג לך את זה, הוא לא יטרח לתרגם את העניין הזה. לדעתי, אדם צריך להשתמש בכל המדיה האלה יחדיו ולא ללכת על כל מדיום באופן עצמאי ולחשוב שזה הטוב ביותר. לכל מוצר יש יתרון וחסרון, בסופו של עניין הם עלו על משהו שחשבו עליו כבר לפני מעל ל20 שנה. העניין הוא שאחרים לא רוצים לשחרר את זה בחינם כמותם, אלא רוצים לקבל כסף על זה - אחרת כבר מזמן בסמארטפון היו שמים את האופציה הזאת. הרי מה היתרון של האייפון 5 על הראשון? מה, באמת לא גילו את הדברים האלה עד אז? לא, פשוט מוציאים מוצר שהוא לא מוגמר בכדי שבכל שנה ושנה אפשר יהיה להוסיף דברים. מה, כשטויוטה או יגואר או לא משנה מה משיקה רכב חדש בשוק, יש לו את המילה האחרונה מבחינה טכנולוגית? לא, יש לו יתרון כלשהו על המתחרים וחסרון כלשהו בכדי שאפשר יהיה בכל שנה להוציא את אותו מוצר מחדש כאשר הבעיה "נפתרה", כביכול.
פלוני  |  14.09.11
22.
כדי להבין ולהתמכר
צריך להוריד את האפליקציה, להשתמש בה, להתמכר וככה מבינים גם את השוני באמת. אפליקציה מדהימה ויש שם מכורים קשים שזה מדהים לראות, תקשורת מדהימה עם אנשים מכל העולם- ולא זה פשוט לא קורה ברשתות חברתיות אחרות. ההתנצחויות וחוסר הפרגון פוגע רק בכם ומעמיד אתכם בעיני כצרכן פשוט, בצורה מגוחכת... לכולם יש מקום, כל אחד בתחום שלו. תתחברו ואז תשפטו!
לימור , תל אביב  |  13.09.11
לכל התגובות