אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
קריאת השכמה לעולם הטכנולוגיה: "החדשנות העולמית על סף מוות" צילום: בלומברג

קריאת השכמה לעולם הטכנולוגיה: "החדשנות העולמית על סף מוות"

פיטר ת'יל ומקס לווצ'ין, מהמשקיעים המשפיעים בעמק הסיליקון, ניצלו את תחרות הסטארט-אפים של טק-קראנץ' לאזהרה חריגה: "החברות מפחדות להסתכן ואין בשוק חדשנות אמיתית, זה אסון שלא מדברים עליו"

13.09.2011, 16:02 | עומר כביר
תחרות TechCrunch Disrupt שעורך בלוג הטכנולוגיה המוביל נחשבת לאחת הפלטפורמות המתוקשרות ביותר להצגת מוצרים חדשניים ומעניינים: חברות הסטארט־אפ שנחשפות בתחרות אמורות לשבש (Disrupt) את התעשיות שבהן הן פועלות. אבל דווקא שם בחר מקס לווצ'ין, ממייסדי פייפאל ועד לאחרונה סגן נשיא להנדסה בגוגל, לצאת בהכרזה מסעירה: "החדשנות העולמית נמצאת בין מצב של מצוקה חמורה למוות".

לווצ'ין התראיין על בימת התחרות לצד פיטר ת'יל, עמיתו להקמת פייפאל, מהמשקיעים הראשונים בפייסבוק ואחד הגורמים המשפיעים בעמק הסיליקון. השניים אמרו כי הם חשים צורך להתריע ולעורר את מודעותו של האמריקאי הממוצע למצב הקשה והעגום של החדשנות כיום. השניים אף כותבים ספר בנושא, בשיתוף השחמטאי הידוע גארי קספרוב, בשם The Blueprint: Reviving Innovation, Rediscovering Risk, and Rescuing the Free Market. הספר עתיד להגיע למדפים במרץ 2012.

לדברי לווצ'ין ות'יל, אף שמדי יום קמות חברות סטארט־אפ חדשות, הם סבורים שאין כיום בשוק חדשנות אמיתית. במקום זאת, החברות החדשות מתמקדות בפתרון בעיות קטנות. "זה אסון שהאנשים בעמק הסיליקון אפילו לא מדברים עליו", אמר ת'יל. "מה שהחברה שלנו צריכה נואשות זה חברות שמייצגות התקדמות אמיתית, לא מעבר תזזיתי מאופנה אחת לאופנה אחרת".

לווצ'ין הוסיף שההאטה בקצב החדשנות קשורה לירידתה של תרבות לקיחת הסיכונים. לדבריו, קיימת טכנולוגיה שמאפשרת ליזמים לנפק רעיונות חדשים במהירות, אבל הסטארט־אפים כיום לא עושים די על מנת לטפל ב"בעיות קשות".

ת ת'יל (באמצע) ולווצ'ין (משמאל) מדברים בכנס. "זקוקים נואשות לחברות שמייצגות התקדמות אמיתית" | צילום: cc by TechCrunch ת

אחד ממייסדי פייסבוק: "גוגל+ היא אחת המתחרות הטובות שלנו"

באירוע אחר במסגרת התחרות שוחח ריד הופמן, מייסד לינקדאין ומשקיע משפיע בזכות עצמו, עם מייסד טק-קראנץ' והעורך היוצא מייקל ארינגטון. השניים עסקו באחד הנושאים המדוברים ביותר בעולם הטכנולוגיה בימים האחרונים: הדחת קרול בארץ מתפקיד מנכ"לית יאהו, ומצבו הקשה של הפורטל. לדברי הופמן, הכישלון של יאהו נעוץ בכך שהפורטל לא בנה אסטרטגיה יציבה לגבי עתיד המוצר שלו וחדשנותו. לדבריו, לו היה עומד בראשות יאהו היה ממקד את המפתחים של החברה ביצירת משהו חדש.

הופמן טען שהמותג של יאהו, הטראפיק הגבוה של הפורטל והנכסים יקרי הערך שברשותו יסייעו לפרויקט מסוג זה לזכות בהצלחה. עם זאת, מייסד לינקדאין הודה שהמוניטין של יאהו והעובדה שהפורטל לא התמקד ביצירת מוצרים חדשים תקשה עליו לגייס כשרונות חדשים, וכן שתזרים המזומנים של החברה עלול לצנוח מהר מהמצופה.

ארינגטון (מימין) וריד הופמן. "יאהו לא בנתה אסטרטגיה יציבה", צילום: cc by TechCrunch ארינגטון (מימין) וריד הופמן. "יאהו לא בנתה אסטרטגיה יציבה" | צילום: cc by TechCrunch ארינגטון (מימין) וריד הופמן. "יאהו לא בנתה אסטרטגיה יציבה", צילום: cc by TechCrunch

דאסטין מוסקוביץ', אחד ממייסדי פייסבוק, סיפר במהלך האירוע על הימים הראשונים של הרשת החברתית הגדולה בעולם. הוא ציין שהאווירה בחברה הצעירה היתה שונה מאוד מזו המתוארת בסרט "הרשת החברתית": העבודה לא כללה מסיבות בלתי־פוסקות, לדבריו הם ערכו רק שתיים או שלוש מסיבות בשנת הפעילות הראשונה, והמייסדים השקיעו שעות עבודה רבות.

"עבדנו בין 14 ל־16 שעות ביום באותה שנה", הוא ציין, "פייסבוק נוסדה ב־4 בפברואר 2004, וב־5 בפברואר כבר היינו די בטוחים שזה הולך להיות משהו גדול. ראינו את פייסבוק על כל מחשב נייד בכיתה, אז ידענו שמדובר בסיפור גדול".

למוסקוביץ' היו גם כמה מילים חמות להגיד על המתחרה החדשה בתחום, גוגל+: "זה נהדר לראות מוצר בנוי טוב בתחום הזה. היו הרבה מתחרות, אבל גוגל+ היא אחת מהטובות שבהן".
שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

8 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

8.
רמת המורכבות הטכנולוגית גבוהה מאי פעם במוצרים טכנולוגיים.
לכן קשה כיום להתעלות בחופשיות מעל הקיים. קשה לעשות קפיצות. שלא לדבר על כך שכשכבר יש רעיון טוב, אם מדובר במשהו ששייך לאלקטרוניקה, אז אי אפשר לבנות לבד אב טיפוס. הכל נעשה על הנייר ללא ניסויים. זאת אם מדובר באדם הפרטי חסר האמצעים. לי למשל יש רעיון מפורט כיצד לתכנן מסך דק שיציג תלת ממד ללא משקפיים מכל זווית. ככה כבר שנים אני משפץ פה פרט שם פרט אך הכל על הנייר. יש לי יכולת לקחת את זה מעבר? כמובן שלא. מדובר בדברים מורכבים שרק לחברות הגדולות וליצרני המיקרואלקטרוניקה יש את היכולת. לי כאדם פרטי פשוט אין מה לעשות עם זה. אם לעומת זאת הייתי עובד בחברה מסוג זה, אולי הרעיון היה מוצא את דרכו לכדי מימוש כעבור שנים, אבל גם אז המרוויח היה החברה ולא יזם הרעיון. וכאן זה שוב נתקע. רעיונות פורצי דרך טכנולוגיים דורשים אמצעים שאין לאדם הפרטי.
אייל  |  20.09.11
6.
כי העולם הפך למטומטם שרץ אחרי הCOOL תראו מה
נהיה עם הקופונים, תוך 3 חודשים זה פתאום הפף להיות הדבר הכי חם ברשת, כאילו המציאו את אמריקה מחדש, כנ"ל עם ה-"צ'ט רולט" דברים שהיו קיימים כבר מליון שנה אבל בגלל באז תקשורתי של כל העיתונים שמעתיקים חדשות, פתאום העיקרון הראשי הוא לעשות כסף קל, ובשביל זה לא צריך להמציא שום דבר! רק ליצור באז גדול מאוד... אז למה להשקיע כל כך הרבה בליצור אם אפשר לעשות כסף מכלום?
דוד  |  14.09.11
לכל התגובות