אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

חלום ירוק ומשתלם? פרידנזון בונה על מיזם האופניים שיציף לה ערך

חברת הלוגיסטיקה מחזיקה ב־40% ממיזם השכרת האופניים בת"א ששווייו מוערך בכ־17 מיליון שקל וצופה לו רווח תפעולי של 6 מיליון שקל עד 2020

14.09.2011, 07:56 | לירוי פרי

האחים רמי ודוד פרינזון, בעלי השליטה בפרידנזון שירותים לוגיסטיים הציבורית, מאמינים כי הזיכיון שקיבלה החברה־הבת הכלולה (MSF (40%, להקמה ותפעול של מיזם האופניים הציבוריים בתל־אביב וסביבתה, הנו בעל פוטנציאל עסקי שיציף ערך למשקיעי החברה לאורך העשור הקרוב. בראיון ל"כלכליסט" הם מדגישים, כי לא מדובר בגימיק עירוני זמני, אלא בחזון חלוצי חוצה גבולות שיתרחב לערים נוספות בישראל ואף במזרח אירופה.

לפי הערכת שווי שקיבלה פרידנזון באוגוסט 2010, השווי ההוגן המהוון עבור חלקה בפרויקט הנוכחי בלבד עומד על כ־6.7 מיליון שקל – מה שמשקף למיזם כולו שווי של 16.8 מיליון שקל.

אופניים במקום עגלות

בשנת 2009 הוציאה עיריית תל אביב מכרז להקמה ותפעול של מערך השכרת אופניים ציבוריים. חברת FSM, אשר הפעילה בזמנו את מערך עגלות הכבודה בנתב"ג, מצאה עצמה לבדה במכרז, שהפך בעצם למו"מ בין שני הצדדים. באפריל 2010 חתמה FSM חוזה לעשר שנים (עם אופציית הארכה של חמש שנים) להקמה ותפעול 150 תחנות עגינה לכ־2,000 זוגות אופניים בתל אביב, בהיקף של כ־38 מיליון שקל.

פרידנזון נסחרת כיום לפי שווי שוק של כ־21 מיליון שקל - פחות ממחצית הונה העצמי שעומד על 50 מיליון שקל. פרט לפרויקט האופניים, שמחליף את פעילות עגלות הכבודה בנתב"ג, שהופסקה בסוף 2010, תחת מגזר שירותי הקרקע, פרידנזון פועלת גם בתחום ההובלה והלוגיסטיקה וכן בשוק השילוח הבינלאומי ומעסיקה כ־320 עובדים.

את 2010 סיימה פרידנזון עם הכנסות של 115 מיליון שקל ורווח נקי של כ־9 מיליון שקל בשורה התחתונה. את המחצית הראשונה של 2011 חתמה פרידנזון עם הכנסות של 58 מיליון שקל, וכ־21 מיליון שקל נוספים שנזקפו לפעילות FSM (פעילות שאינה מאוחדת ולכן תוצאותיה לא נכללות בדו"ח המאוחד, ל"פ), בעיקר בגין הקמת המיזם. בשורה התחתונה, רשמה פרידנזון רווח נקי 2.4 מיליון שקל במהלך ששת החודשים הראשונים של השנה, ובמקביל לפרסום הדו"חות הכריז הדירקטוריון על חלוקת דיבידנד של כ־300 אלף שקל. פעילותה של FSM הניבה עבור פרידנזון לבדה רווח של 700 אלף שקל עבור הקמת המיזם ותפעולו במהלך התקופה המדוברת.

על פי הערכת השווי, מיזם האופניים צפוי כאמור להיכנס לנעליהן של עגלות הכבודה ולהניב הכנסות תפעול ומנויים (מלבד תשלום חד־פעמי של כ־20 מיליון שקל עבור ההקמה) בהיקף דומה של כ־10 מיליון שקל ב־2012 ולגדול עד כ־15 מיליון שקל ב־2020. בשורת הרווח התפעולי מיזם האופניים צפוי להניב לחברה כ־2 מיליון שקל ב־2012 – פחות מ־2.8 מיליון שקל שנזקפו לזכות עגלות הכבודה ב־2010, אולם כבר מ־2013 צפוי הרווח התפעולי לעלות ל־3 מיליון שקל ולגדול עד 6 מיליון שקל ב־2020, כך שבסיכומו של דבר מדובר בפעילות חדשה שאמורה להרחיב את פעילות מגזר שירותי הקרקע לאורך השנים.

לדברי רמי פרידנזון, המכהן כיו"ר הדירקטוריון, "כיום אנחנו בקצב הצטרפות של כ־100 מנויים בממוצע ליום. עד סוף השנה אנו מצפים להגיע ל־20,000 מנויים". יתרה מזאת, פרידנזון סבור כי פוטנציאל הרווח הגדול טמון במנויים היומיים שישלמו 14 שקל לחצי שעת השכרה ראשונה. "כשתיפתח אפשרות השימוש החד־פעמית (ללא מנוי) בסוף אוגוסט, וכן השימוש בכרטיסי אשראי למיניהם, רווחיותו של הפרויקט תגדל באופן משמעותי". עוד הוא מדגיש כי מספר ההשכרות בישראל גבוה פי שניים מהממוצע המקובל בעולם.

רמי ודוד פרידנזון , צילום: עמית שעל רמי ודוד פרידנזון | צילום: עמית שעל רמי ודוד פרידנזון , צילום: עמית שעל

התרחבות במזרח אירופה

על פי התכנית העסקית, עיריית תל אביב תשלם ל־FSM תשלום שנתי של 5 מיליון שקל עבור תפעול ותחזוקת הפרוקייט ותספק לה רשת ביטחון של עד 2 מיליון שקל בשנה, במקרה שההכנסות השנתיות מדמי מנוי וחסויות יפחתו מ־4 מיליון שקל. ההכנסות מעל ל־4 מיליון שקל יתחלקו שווה בשווה עם העירייה.

בפרידנזון מנסים לנצל את גל הסערה התקשורתית שסביב הרפורמה שבוצעה לאחרונה בקווי התחבורה הציבורית. "ייעודם של האופניים הציבוריים אינו לצורך הנאה, אלא חלק ממרקם התחבורה הציבורי בעיר. האופניים משלימים את הקווים הבין־עירוניים ומהווים תחליף לשירותי התחבורה הציבורית הקיימים בתוך העיר. ברגע שהעיר תרושת בתחנות השכרה במרחק של כ־300 מטר אחת מהשניה, ההגעה מכל נקודה לנקודה באמצעות אופניים תהפוך לטריוויאלית", כך לדברי פרידנזון. כשנשאל האם מתבצע כיום מו"מ ליצירת שיתוף פעולה מול חברות האוטובוסים, סירב לענות.

FSM מתכננת בשלב הבא להרחיב את הפרויקט לערים הגובלות בתל־אביב תוך קבלת הכנסה גם מחסויות, ולאחר מכן לצאת לערים נוספות בישראל וכן בעולם. כבר היום מנהלת החברה משא ומתן להקמת פרויקטים דומים במזרח אירופה.

מבחינת היציבות הפיננסית, בקופת החברה (סולו) כ־4.3 מיליון שקל נכון לתום הרבעון השני, כשתשלומי האג"ח עד מרץ 2013 מסתכמים ב־30 מיליון שקל.

תגיות