אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
קמן מחזירה: תובעת את תע"א בפרשת האלומיניום

קמן מחזירה: תובעת את תע"א בפרשת האלומיניום

חצי שנה אחרי שתע"א הגישה תביעה בגובה 30 מיליון שקל נגד קמן, וחודשיים אחרי שהוטלו עליה עיקולים בגובה 29 מיליון שקל באותה פרשה, הוגשה היום תביעה לפיה תע"א היא זו שלא עמדה בתחזיות

14.09.2011, 16:51 | מארק שון

כחצי שנה לאחר שהתעשייה האווירית הגישה תביעה בגובה 30 מיליון שקל נגד קמן הנדסה, מקבוצת קמן שבשליטת רוני אלרואי, וחודשיים לאחר שהוטלו על קמן עיקולים בגובה 29 מיליון בגין אותה תביעה, הגיע תורה של קמן להגיב.

החברה הגישה היום (ד') תביעה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב בטענה שהתעשייה האווירית היא זו שלא עמדה בתחזיות המוקדמות של עצמה, שצפו שימוש בכ-1,000 טון אלומיניום תעופתי בשנה. מהתביעה עולה כי ההדרדרות בצריכה היא חלק מהמשבר העולמי ב-2008 שהשפיע גם על תחום התעופה.

תע"א טענה במקור כי קמן היתה זו שהפרה הסכם לרכוש עודפי אלומיניום תעופתי (מוצר בעל אפיון מיוחד לכלי טיס) מהיצרנית, חברת אלקואה, עודפים אותה תעשייה אווירית נאלצה לרכוש בעצמה כדי לא להיות בהפרת חוזה מול אלקואה.

תע"א טענה כי הרכישה נעשתה במחירים גבוהים משמעותית ממחירי השוק, ובכל מקרה לא היה לה צורך במוצר. כעת הגיעה תור הטענות של קמן הנדסה וחברת הבת שלה, קמן סחר מתכות, המתמחה בייבוא ואחסון אלומיניום תעופתי.

שוק ייצור המוצר נשלט על ידי מספר חברות ענק בינלאומיות, אשר אחת המובילות שבהן היא חברת אלקואה האמריקאית. מהתביעה עולה כי קמן נכנסה לתמונה בתחילת 2006, כאשר התברר לה שתע"א אינה שבעת רצון מההתקשרות שלה עם חברת סקופ שנהגה להזמין את חומר הגלם מאלקואה.

קמן טוענת כי במסגרת המו"מ, תע"א הציגה מצג לפיו יידרשו לחברה אלפי טון של אלומיניום והיקף הרכישות שלה מאלקואה עתיד להיות כ-1,000 טון לשנה. לבסוף חתמו הצדדים על הסכם רב שנתי במאי 2007 בין הצדדים. במסגרת ההסכמים חתמו תע"א וקמן הנדסה על הסכם במטרה לשמור את הסחורה עבור צרכיה של תע"א במחיר קבוע מראש, תוך מזעור הסיכונים של תנודות השוק.

לאחר החתימה החלה קמן להערך להכשרתה להיות "ספק מורשה", תנאי כדי להשתתף במכרז של תע"א, בהשקעה של 5.5 מיליון שקל. קמן טוענת כי "היה ברור לכל הנוגע בדבר כי המכרז הוא 'לפרוטוקול בלבד' וברור כי קמן תהיה זו אשר 'תזכה' בו". לא במפתיע, בפברואר 2008 קמן אכן זכתה במכרז ונחתם ההסכם הרשמי מול תע"א.

מהתביעה עולה עוד, כי לתע"א וקמן היה ברור כי המרווח שנקבע (שנגזר ממחיר אספקת האלומניום + 17%) היה כלכלי עבור קמן אך ורק בתנאי שתע"א תזמין את מלוא הכמויות על פי התחזית של כ-1,000 טון לשנה.

כאמור, בחודש יוני 2008 כבר החלה להסתמן התפנית לאחר שתע"א ביטלה הזמנות שכבר היו בטיפול, ומצד שני, אלקואה לחצה על קמן להמשיך להזמין סחורה על פי התחזית.

לבסוף, המשבר העולמי שבא לידי ביטוי גם בשוק התעופה ובירידה בביקושים למטוסי מנהלים הביא לירידת מחירי חומרי גלם, ובמיוחד של האלומיניום התעופתי. המשבר הביא להדרדרות ביחסים בין תע"א וקמן, למרות מאמציה של קמן למזער נזקים ולמכור סחורה מיותרת לתעשיות בטחוניות אחרות. "בשנים 2008-2011 עלה בידי קמן למכור רק כ-109 טון אלומיניום, וגם זאת במחירי הפסד", נכתב בתביעה, "נכון להיום עדיין נותרו במחסנים של קמן סחר כ-250 טון אלומינום תעופתי".

התביעה של קמן הוגשה באמצעות עורכי הדין מיקי שפיגלמן וילנה וולובסקי ממשרד שפיגלמן קורן ברק זמיר ושות'.

תגיות