אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
נציגת המדינה בבג"ץ: "אין הצדקה שהציבור יסבסד את מחיר הדלק" צילום: דוד הכהן

נציגת המדינה בבג"ץ: "אין הצדקה שהציבור יסבסד את מחיר הדלק"

המדינה תבדוק מחדש את נתוני מרווחי השיווק והרווחים של חברות הדלק במסגרת העתירה של החברות נגד הצו שצמצם את רווחיהם

19.09.2011, 17:11 | מארק שון

חברות הדלק יעבירו למדינה נתונים חדשים ומדוייקים יותר בנוגע לרווחים שלהם בשנת 2010 כדי לשקול מחדש את מרווחי השיווק. כך עולה מדיון שהתקיים היום בבג"ץ בעניין. המדינה תבדוק את הנתונים החדשים ותשיב תוך שלושה חודשים מה ניתן לעשות בעניין.

העתירה של חברות הדלק הוגשה בעקבות הצו שנחתם בסוף אוגוסט על ידי שר התשתיות עוזי לנדאו ושר האוצר יובל שטייניץ, בדבר צמצום רווחי החברות ממכירת דלק בתדלוק עצמי. "אנו לא חושבים להוציא צו ביניים אך נבקש מהמדינה להחזיר את הנושא לשימוע מחודש שעיקרו לאפשר לעותרים להציג נתונים עדכניים", קבע השופט אליקים רובינשטיין בסיום הדיון.

במהלך הדיון התלוננו נציגי חברות הדלק על הפגיעה ברווחיות שלהם. עו"ד צבי אגמון, המייצג את חברת דלק, הביא בפני השופטים את החישוב בדרך להפסדים. "ליטר בנזין עולה 7 שקלים, מתוך זה 6.30 שקלים הם תשלומים לא שלי, 3.5 שקלים זה תשלום למדינה בלו, עוד כ-2.80 שקלים זה עלות הבנזין עצמו, 70 אגורות זה מה שבא אלי ישירות. ה- 70 אגורות כולל את כל הוצאות ההפעלה והשיווק שיש לחברת דלק לרבות משאבים. מתוך זה החליטה המדינה להוריד 16 אגורות. במתמטיקה פשוטה אני מפסיד הרבה מאוד עשרות מיליונים של שקלים". אגמון הוסיף, כי "כשבאים רואי החשבון ומנתחים את הוצאות הדלק ב-2010 וב-2011 בחצי הראשון, אני עובר מרווח של כמה עשרות מיליוני שקלים להפסד של כמה אלפי שקלים".

נציגי חברות הדלק חזרו וטענו שוב ושוב כי ההחלטה התקבלה על בסיס נתונים לא מעודכנים. עו"ד יהושוע חורש, המייצג את פז, אמר כי "התהליך החל ב-2008 בינואר 2011 נפל הדבר, מחירי הדלקים בעולם עלו וועדת הכלכלה שאלה איך אפשר לעלות את המחירים בצורה כזאת".

אך בהמשך התברר שלמעשה חברות הדלק היו אלה שלא העבירו את הנתונים. "היו פניות עם איומים להגיע לאישומים פליליים מאחר ולא קיבלנו את מה שנדרש" הסבירה נציגת המדינה עו"ד מיכל צוק, "לא העברתם נתונים כמו שצריך ואז לבוא ולומר שיש פער גדול בין הדוח ששיתפתם פעולה לבין הדוח שבו לא שיתפתם פעולה.... הבדיקה החלה בשנת 2008 על בסיס הנתונים של 2007. היתה התמשכות מעבר למה שקורה אבל זה נבע העדר שיתוף פעולה".

עו"ד צוק הוסיפה, כי "לחברות היתה תקופת זמן מספיקה, החשוב מכל, בגלל שאנחנו חושבים שמרווח השיווק היה גבוה מהרגיל, אין הצדקה לקבוע תחולה מדורגת שהמשמעות שלה שציבור יסבסד את מחיר הדלק".

עו"ד יורם בונן, ממשרד פישר, בכר, חן, וול אוריון ושות' המייצג את חברת סונול: "בית המשפט השתכנע שחברות הדלק זכאיות שמרווח השיווק יקבע בהליך הוגן ובהתאם לחוק, והחזיר את הנושא לדיון מחודש בועדת המחירים".

העתירה תמשיך להתברר לאחר בדיקת הנתונים על ידי המדינה.

בתגובה נמסר ממשרד האוצר: "בית המשפט העליון קבע היום שלא לשנות את החלטת וועדת המחירים המשותפת למשרדי האוצר והתשתיות להפחתת מרווח השיווק של חברות הדלק. כזכור, ההחלטה להפחתת מרווח השיווק אומצה ע"י השרים ונכנסה לתוקפה בתאריך1.9.11. עם זאת, בית המשפט ביקש שחברות הדלק יעבירו לוועדת המחירים ולמשרד התשתיות נתונים עדכניים, מפורטים ולשביעות רצונו של משרד התשתיות. זאת לאחר שהמדינה ניסתה להשיג את הנתונים מזה זמן רב ללא שיתוף פעולה מצד החברות. בית המשפט ביקש עוד כי ועדת המחירים תבחן את הנתונים לאחר שיתקבלו ותקדיש לכך תקופה של 3 חודשים".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

10 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

10.
המדינה חצופה!!
יותר מ-50% ממחיר הדלק זה מס! המדינה גובה יותר משלושה ש"ח לליטר כמס בלו. ועל המחיר הכולל של ליטר + הבלו עוד גובים מע"מ. ואז נופלים על חברות הדלק ומקצצים להם מהרווח כדי להוריד את הנטל מהציבור. קודם כל שיורידו מהמיסים על הדלק או לפחות שידאגו לתחבורה ציבורית אפקטיבית. אישית מאחר ומחירי הדיור במרכז יקרים, ומאחר ומקומות עבודה יש רק במרכז. אני נאלץ לשכור דירה בפריפריה ולנסוע לעבוד במרכז. רק שבכדי להגיע לעבודה בתחבורה ציבורית אני צריך להחליף 3 אוטובוסים לכל כיוון ולוקח לי כשעתיים וחצי לכל כיוון. מאחר שאני נאלץ גם לעבוד 10 שעות ביום, אין לי 5 שעות פנויות לנסיעות ואני נאלץ להחזיק רכב. ואז דופקים אותנו עם מחירי הדלק. מי שאחראי לסדר תחבורה ציבורית הגיונית זו המדינה. ועד שאין כזו תחבורה שידאגו להוזלת הדיור והוזלת מחירי הדלק!
בובו  |  20.09.11
8.
לא מאמין שאני אומר את זה, אני בעד חברות הדלק
המדינה הנוראית הזאת, שלוקחת 3.5 שקל מס על כל 7 שקל של דלק, רוצה להוריד לחברות הדלק את הרווחיות ב20%, וסה"כ 16 אגורות הוזלה על כל ליטר לציבור. 16 אגורות!!!! הרי הדלק עלה בכמעט שקל בשנתיים האחרונות, רק מעליית המס!! מה תעזור הוזלה של 16 אגורות??
רועי  |  20.09.11
לכל התגובות