אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הסעות תלמידים לביה"ס - משימה לאומית

הסעות תלמידים לביה"ס - משימה לאומית

משרד החינוך מתחמק מאחריותו ומגלגל אותה לשלטון המקומי ולהורים. עמדת משרד החינוך: "תלמידים - סעו בתחבורה ציבורית, גם אם היא אינה מתאימה לכם!"

23.09.2011, 07:45 | אורי דיסטניק

החינוך הוא משימה לאומית. השלטון המרכזי מופקד על יישומה, כמו רווחה וביטחון. למשרד החינוך אחריות על הגנים, בתי-ספר, השכלה גבוהה וחינוך בלתי-פורמלי. תקציב המשרד הוא מהגדולים בתקציבי הממשלה, כיאה למדינה המבקשת לקדם את הישגי תלמידיה ורואה ב-OECD קבוצת הזדהות ראויה לחיקוי. לא בכדי הפך משרד החינוך לאחד הנחשקים בקרב השרים.

הגעה להישגים חינוכיים אינה נעצרת בתפיסות פדגוגיות, אלא תלויה גם בתשתיות הפיזיות ובאיכות המנהיגות החינוכית. מדינת ישראל אכן משקיעה רבות בהקמת בתי ספר וכיתות לימוד ראויות, אולם שמיכת התקציב קצרה ולא בכל שכונה ניתן להקים בית-ספר. התחליף הוא מערך הסעות יעיל ובטוח.

הדוגמא הבאה מתאימה לכל חלקי הארץ: יובל וגיא, חברים מילדות, לומדים יחד בכתה יא'. יובל גרה במועצה המקומית 'בנימינה – גבעת עדה' וגיא מתגורר במועצה האזורית 'אלונה' הסמוכה. עובר אורח החולף בכביש לאורך הבתים, לא יבחין שעבר מישוב לישוב. מ-1 בספטמבר עולה גיא על אוטובוס ההסעים של המועצה האזורית, הזוכה למימון של 85% מעלות ההסעה ממשרד החינוך. יובל לעומתו אינה זכאית כלל להסעה. כך קבע משרד החינוך. ואין זה האבסורד היחיד, ע"פ משרד החינוך, תלמיד הלומד בכיתות א' עד ד' אינו זכאי להסעה באם מקום מגוריו מרוחק מבית-הספר פחות משני ק"מ. לתלמידי כתות ה' ומעלה רף זה עומד על 3 ק"מ. קביעה זו מתעלמת לחלוטין מהמרחק בפועל ומהסביבה בה אמור התלמיד לצעוד בדרכו לבית הספר.

נפערת כאן לאקונה עמוקה בהתנהלות משרד החינוך. בשונה מעניין בינוי הכיתות, בו ההגדרות והאחריות של משרד החינוך ברורה, בעניין ההסעות מתחמק המשרד מאחריותו ומגלגל את האחריות לשלטון המקומי ולהורים. עמדת משרד החינוך: "תלמידים - סעו בתחבורה ציבורית, גם אם היא אינה מתאימה לכם!" ובמקום בו אין תחבורה ציבורית? הרשות המקומית תארגן ותפעיל מערך כזה. ומאין המימון? משרד החינוך דאג להגדיר בחוזר מנכ"ל מה יהיה חלקו. והשאר? אלוהים גדול, תסתדרו לבד. חריג לכך הוא תחום החינוך המיוחד.

כך, לדוגמא, נאלצים תלמידי חטה"ב והתיכון בישוב שבראשותי, לעשות מדי יום דרך של 3 – 12 ק"מ לכל צד. מאחר והתחבורה הציבורית באזור לא מאפשרת הגעה עצמאית ובטוחה, הקימה המועצה מערך הסעות הולם. בשנה"ל תשע"א עלה להסיע כשמונה מאות תלמידים, 1.6 מיליון שקל. את רוב הכסף שילמה המועצה. ההורים השתתפו בכמעט שליש ומשרד החינוך השתתף בכרבע. אילו היינו מועצה אזורית (להבדיל ממועצה מקומית), משרד החינוך היה מכיר בזכאות כלל התלמידים ומשתתף ב- 85 אחוז!

מצב זה חייב להשתנות. מרגע שהאחריות נוטשת את משרדי הממשלה, נעלם השוויון ונוצרים פערים בין שכבות סוציואקונומיות מגוונות ובין ישובים חזקים וחלשים כלכלית.

שורה של עתירות מנהליות שהוגשו לאחרונה בעניין הסעות תלמידים, מחזקת את המסקנה כי הפתרון לעניין זה נמצא בזירה הציבורית ובקביעת סדר עדיפויות לאומי כללי.

על משרד החינוך לקבוע אמות מידה אחידות למימון הסעות כלל התלמידים - שינוסחו בבהירות ולא יסתתרו מאחורי מסך משפטי. טוב יעשה שר החינוך באם יכריז כי המשרד תחת הנהגתו יצוק תוכן ממשי לערך חובת החינוך, יחיל אותה על כלל התלמידים, ובעיקר - יעמיד לכך תקציב מלא.

נחמה פורתא צפויה לתלמידים אשר יסיימו את לימודי התיכון ויתגייסו לצבא. שם יפגשו משרד ממשלתי אחר: משרד הביטחון, אשר נושא במלוא עלות הסעות החיילים בכל מקום ולאורך כל השירות.

הכותב הינו ראש המועצה המקומית בנימינה – גבעת עדה

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

16 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

15.
הסיפור כפי שאני מכיר אותו, שונה!
מסתובב סיפור בעיתון המקומי גפן,עי הגבירה בחום - שהוצע לבנימינה לממן את עלות ההסעות 20% עי המועצה+80% עי מ.החינוך או 20% עי מ.החינוך + 80% עי ההורים נכון לעכשיו - תושבים מאוכזבים מגביר העיירה שלהם רחובות מטונפים ,גינות מוזנחות מינויים מיותרים ויקרים, גרעון הולך וגדל . ומי שאחראי לכך הוא ? הכוכב נולד בשמי בנימינה, מהשמים עמוק לתוך המים הצילו אנו טובעים
שמעון , בנימינה  |  09.10.11
לכל התגובות