אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ועדת טרכטנברג: להפריט את כלל התחבורה הציבורית עד 2015 צילום: נמרוד גליקמן

ועדת טרכטנברג: להפריט את כלל התחבורה הציבורית עד 2015

חברי הוועדה ממליצים להקים נמלים פרטיים כדי להגדיל את התחרות. בתחום ניהול התחבורה קיימת המלצה להקים רשויות תחבורה מטרופוליניות

26.09.2011, 17:44 | ליאור גוטמן

פרק התחבורה בדו"ח ועדת טרכטנברג נראה כקיבוץ שלל תכניות המגרה של משרד התחבורה כאשר חלקן כבר בביצוע, חלקן בביצוע מתקדם וחלקן לא יצא מעולם לפועל.

בתחום הנמלים, ועדת טרכטנברג חקרה וגילתה שנמלי ישראל הם מונופול בתחום התעבורה הימית. מאחר ו-95% מהסחורות בישראל ממילא יוצאות ונכנסות משלושה נמלים בלבד (אילת, אשדוד וחיפה) קל להבין כיצד הגיעו אנשי הוועדה למסקנה.

בתחום זה ממליצים שם להקים נמלים פרטיים כדי להגדיל את התחרות, אולם השר ישראל כץ כבר הצהיר קבל ועדה בנובמבר 2009 ש"הקמת נמל פרטי לא עומדת כרגע על הפרק". שנית, מי שעקב אחר כישלון ניסיונות משרד התשתיות להקים נקודת קליטה לגז הטבעי יכול לשער מה תהייה התוצאה של הקמת נמל חדש, שגודלו פי כמה ממתקן קליטה לגז. אם לא די בכך, המדינה מובילה בימים אלו מהלך של הפרטת נמלי ישראל (אילת ראשון) כך שנושא התחרות מטופל ממילא.

תחבורה ציבורית – להפריט ומהר

בנושא התחבורה הציבורית מצאו מחברי הדו"ח את כל מה שאזרחי ישראל מרגישים כל בוקר כבר 20 שנה – שקיים כשל בחיבור הפריפריה לערים. הצוות ממליץ להרחיב את פריסת הרכבות והכבישים לאורכה ורוחבה של ישראל, בדיוק מה שנעשה בתכנית נתיבי ישראל שאושרה בממשלה באפריל 2010. שר התחבורה כץ כבר הודיע אתמול (ב') על כוונתו להרחיב את התכנית כך שיימתחו כביש מסילות רכבת מאילת לקריית שמונה (נוסעים) ומאילת לאשדוד (רק רכבת, למטענים).

בתחום ניהול התחבורה קיימת המלצה להקים רשויות תחבורה מטרופוליניות שתרכז את הממשק בין האוטובוסים, הרכבות והמוניות בכל מחוז. ההמלצה כבר נמצאת בביצוע ולמעשה מי שינהל את הנושא בתל אביב זאת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) ובחיפה "חברת יפה נוף" ובירושלים "מוריה"

בענף האוטובוסים נמצא שהסובסידיה שמקבלות דן ואגד, שמחזיקות היום כ70% מהפעילות בערים, מסתכמת ב-720 מיליון שקל בשנה ואינה שווה לזאת שמקבלים המתחרים. הוועדה ממליצה להפריט את כלל התחבורה הציבורית עד 2015 וזאת באמצעות הוצאת מכרזים לנושא בתוך 90 יום מהיום. עוד ממליצים שם להשוות את תנאי תשלום הסובסידיה לכלל המפעילים. יצוין שמשרד התחבורה כבר הוציא מכרזים להפרטת 17% מהפעילות.

בתחום התחבורה המסילתית (BRT) ממליצים בדו"ח לקדם הוצאת מכרזים בנושא כבר עד סוף השנה, מהלך שמבוצע ממילא בימים אלו.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

2 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

2.
זו התחלה טובה, אבל יש מספר דברים חשובים שניתן לעשות ללא תוספת תקציב
תחבורה ציבורית בשבת. לאפשר למוניות שירות לנסוע בכל הארץ, באיזה מסלול שבא להם מתי שבא להם. הצורה הנוכחית של מוסד מוניות השירות הוא תוצר של השפעה של קבוצות לחץ, אם נאפשר למוניות שירות לנסוע בכל מסלול בכל זמן, ונחלק את הרשיונות להפעלת מונית השירות לכל מבקש (צריך להיות נהג כחוק והרכב צריך לעמוד בתקנים כמובן) , אז איפה שיש ביקוש לתחבורה שהאוטובוסים לא מספקים, יכנסו מוניות השירות. זה יכניס לשוק תחרות אמיתית, יוריד את מחירי הנסיעה באוטובוסים, ויחשוף בצורה ישירה מאיפה אנשים נוסעים ולאן, ולא יהיה צורך בועדות כדי להחליט איזה קוים נחוצים. תחבורה ציבורית בשבת לוותר על פרוייקטי הרכבת הקלה למיניהם. היתרון היחיד של רכבת עירונית על נסיעה באוטובוס הוא שהרכבת יכולה לנסוע בתוואי שמאפשר לה לנסוע ללא תלות בעומסי התנועה. כלומר, רכבת תחתית או רכבת עילית. לרכבת הנוסעת על מסלול של כביש אין יתרון על אוטובוס, להיפך, היא יכולה לנסוע רק לאן שהפסים מובילים. הישום של מתן זכות קדימה לרכבת הקלה ברמזורים יכול להיעשות באותה מידה עבור אוטובוסים. ההחרמה של הציר (המרכזי בדרך כלל) לטובת הרכבת משבש את התנועה בעיר של התחבורה הציבורית והפרטית. תחבורה ציבורית בשבת כבר אמרתי?
יונתן , חיפה  |  28.09.11
1.
נו באמת, עכשיו יהיה אפשר לחיות פה גם בלי רכב... לא!
ההמלצות האלה אפילו לא מקרבות אותנו למצב שמי שאין לו יכולת להחזיק רכב יוכל לנוע ממקום למקום. הפרטה? זה מה שמצאתם? כאילו שהקוים שהופרטו עובדים בלי בעיות. כאילו חברות פרטיות ישמחו לספק קוים לפריפריה. כאילו שברכבת אין מה לשפר. כאילו שבסופי שבוע אין צורך בתחבורה - נגזר עלי להשאר בבית ביום שישי בצהריים ועד שבת בלילה (במקרה הטוב) או ראשון בבוקר (ברוב המקרים). טרטנברג - ציפינו ליותר.
27.09.11