אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
דו"ח טכנולוגי: מנכ"ל גוגל רוצה "לשפר את החדשות" צילום: בלומברג

דו"ח טכנולוגי: מנכ"ל גוגל רוצה "לשפר את החדשות"

"יש לנו אחריות לגרום לאנשים להתמקד בנושאים האמיתיים, במה שצריך לחשוב עליו", אמר לארי פייג' על החברה. וגם: האם טאבלט הקינדל יעזור לאמזון למכור עוד מוצרים?

02.10.2011, 13:33 | יוסי גורביץ

עזוב את החדשות שלי, לארי

קונגלומרט הפרסום הגדול בעולם, שמעדיף שיתייחסו אליו כמאגר של מידע – כלומר, גוגל – רוצה לארגן לכם מחדש את החדשות באופן שהוא מוצא לנכון. כך עולה מאמירה שהשמיע לאחרונה מנכ"ל גוגל, לארי פייג'.

זה התחיל מהצהרה של העיתונאי טד קופל, שלפיה זה לא יהיה רעיון גרוע במיוחד אם גוגל תשנה את האלגוריתם שלה כך שהוא יציג לנו את החדשות שאנחנו צריכים במקום את אלה שאנחנו רוצים. פייג' אמר בתגובה – יש לקוות שהוא פשוט חווה רגע אריק שמידט – שגוגל אכן לא מרוצה מהמצב, ושבמידה מסוימת היא רואה את שיפור התקשורת כחלק מחובתה. "יש לנו אחריות לגרום לדברים האלה לעבוד טוב הרבה יותר, ולגרום לאנשים להתמקד בנושאים האמיתיים, במה שאתה צריך לחשוב עליו", אמר פייג'. לא נגענו.

אוקיי, תקשיב בבקשה לארי, ותקשיב טוב: אל תחליט בשבילי מה אני צריך לקרוא, אוקיי? אל תאמר לי מהם "הנושאים האמיתיים". אני לא צריך עצות מחברה שרק לפני חודש ומשהו שילמה חצי מיליארד דולר כקנס על כך שהיא פרסמה תרופות בניגוד לחוק, תודה.

הגולשים לא צריכים ענק פרסום שיקבע להם מה לקרוא: כבר עדיף שהממשלה תעשה את זה. היא לפחות חייבת דין וחשבון, ואפשר להפיל אותה. תאגידים חייבים דין וחשבון רק למשקיעים שלהם. כן, כן – אני מכיר את הסיסמה של "אל תהיה רע". ספרו לי בדיחה אחרת.

לאהוב את האייפון

 

תמיד ידענו שמערכת היחסים בין משתמשי אפל ובין המכשירים שלהם, במיוחד האייפון, נוטה לעתים להיות לא בריאה, בלשון המעטה. היו מי שהגדירו אותה כסינדרום שטוקהולם, שבו בן הערובה מתאהב בשובה ולא מוכן לשמוע על פגמיו. מחקרים אחרים מצאו שהמשתמשים מעניקים לגרוטאה שלהם שם, ובחלק מהמקרים מתכרבלים איתו ומלטפים אותו תוך שינה.
אייפון. כאשר הוא השמיע צליל, הגיבו אצל הנבדקים האזורים במוח שמגיבים לנוכחות של בני זוג, צילום: בלומברג אייפון. כאשר הוא השמיע צליל, הגיבו אצל הנבדקים האזורים במוח שמגיבים לנוכחות של בני זוג | צילום: בלומברג אייפון. כאשר הוא השמיע צליל, הגיבו אצל הנבדקים האזורים במוח שמגיבים לנוכחות של בני זוג, צילום: בלומברג

חוקר טוען שמערכת היחסים בין משתמשי אייפון והמכשירים איננה ניתנת עוד להגדרה כהתמכרות פשוטה: לדבריו, מדובר במערכת יחסים של ממש, והמילה האפשרית היחידה היא "אהבה". הוא ערך לאחרונה ניסוי fMRI על משתמשים, והתוצאה המדאיגה היתה שכאשר האייפון פלט צליל אופייני לו, הגיבו אצלם האזורים במוח שמגיבים לנוכחות של בן זוג או בן משפחה. כלומר, אהבה - לא התמכרות.

כמובן, ניסוי אחד – ועוד כזה עם 16 משתתפים בלבד – לא מוכיח שום דבר, וצריך לחזור עליו. אבל המחקר הזה עשוי להתברר כנורה אדומה מאוד: מהתמכרות אפשר להשתחרר, במאמץ. מערכת יחסים תלותית שכזו (מה קורה כשיוצאת הגרסה החדשה? בן הזוג הופך לפתע למיושן ולא מושך?) יכולה להיות מזיקה מאוד. העצה של החוקר היתה לכבות את האייפון, ולחפש אהבה בדרך הישנה והרעה.

על אוגוסטוס קיסר סיפרו שכאשר הוא היה רואה רומאים המכרבלים כלב בחיקם, הוא נהג לשאול בלגלוג אם הכלב יתאבל עליהם. הוא הודאג משיעור הילודה היורד של הרומאים. האמת, התשובה לשאלה שלו היתה כנראה חיובית: כלבים נוטים להתאבל על בעליהם המתים. אבל מה התשובה באשר לגרוטאה עשויה זכוכית ומתכת?

הטאבלט שמוציא אתכם לשופינג

 

אמזון הכריזה בשבוע שעבר על שורה חדשה של מכשירי קינדל, כמו גם על טאבלט חדש בשם Fire. כשחברות מסוימות – שיעול, אפל, שיעול – מייצרות מכשיר כזה, הן סוחטות ממנו כל סנט אפשרי ומתמחרות אותו במחיר הגבוה ביותר שעדיין יאפשר מכירה שלו.

זו לא הדרך של אמזון: בדיקה שערכה חברת המחקר IHS מעלה שמרכיבי הפייר עולים 191.65 דולר. יחד עם עלות הייצור, קופץ המחיר ל-209.63 דולר. אמזון מוכרת את המכשיר ב-199 דולר, ולפי ההערכה תקבל 20 דולר בממוצע על מכירת תוכן דיגיטלי.

ג ג'ף בזוס משיק את הפייר. ממה אמזון תרוויח? | צילום: בלומברג ג

כלומר, אם המספרים מדויקים, אמזון מרוויחה על מכירת כל טאבלט עשרה דולרים בלבד. זה נשמע לא הגיוני, על פניו, עד שזוכרים שאמזון לא ממש רעה במסחר מקוון. המטרה שלה במכירת הפייר היא לא המכשיר עצמו, או אפילו התוכן הדיגיטלי הנלווה אליו (ולא חסר תוכן כזה).

המטרה, לפי IHS, היא דווקא לקדם את המוצרים הפיזיים שאמזון מוכרת, החל מספרים (אמיתיים, לא דיגיטליים) ועד חיתולים. ג'ף בזוס יעשה את הכסף שלו לא מדמם וזיעתם של עובדים סיניים, אלא מניצול התחום שחברת הענק שלו הכי טובה בו. יש כבר מי שממהרים להשוות בין מנכ"ל אמזון לסטיב ג'ובס: עד כה נראה שההשוואה הזאת עושה עוול - אבל דווקא לבזוס.

איגנובל!

פעם, כשעוד נהגו להעמיד פנים שיש כאן סתיו (אין: יש כאן רק שתי עונות, העונה החמה והעונה החמימה), הוא היה אמור להביא לנו שלכת. לא ראיתי הרבה שלכת בשנים האחרונות, אבל יש תחליף ראוי בדמות פרסי איגנובל, המוענקים מדי סוף ספטמבר.

הפרסים נקראים על שם איגנציוס נובל, הממציא הפחות ידוע הנושא את שם המשפחה הזה, שהעניק למין האנושי את הסודה לשתייה. ממשיכי דרכו חולקים כבוד למי שביצעו מחקרים או ניסויים "שבהתחלה גורמים לך לצחוק, ואז גורמים לך לחשוב".

פרס איגנובל לשלום הוענק השנה לראש עיריית וילנה שרמס מכונית חונה שלא כחוק עם נגמ"ש, ובכך מצא פתרון יצירתי לבעיה המעיקה הזאת (יש גם סרטון). בעבר הוענק הפרס למערכת שפלטה צלילים לא נעימים שרק בני טיפש עשרה שומעים, כדי להרחיק אותם מהמקום.

פרס איגנובל לספרות הוענק לפרופסור שבנה תיאוריה על שיטה לדחיינות מוצלחת, והפרס לפיזיקה הוענק לחוקרים שגילו מדוע משליכי דיסקוס לוקים בסחרחורת בעוד שמיידי פטיש דווקא לא. הפרס לכימיה הוענק לחוקרים יפנים שחישבו את הכמות המדויקת של ווסאבי שיש להכניס לאזעקת עשן מבוססת ווסאבי (וכן, הם רשמו פטנט על זה).

הפרס לפסיכולוגיה הלך לחוקר שהגיע למסקנה שהסיבה שאנשים נאנחים היא לא עצב, אלא השלמה עם חוסר הצלחתם. במסגרת הניסוי, הוא נתן לנבדקים משימות שאינן ניתנות לביצוע ותיעד את אנחותיהם. פרס איגנובל לביולוגיה הוענק לחוקרים אוסטרלים, שגילו סוג של חיפושית אוסטרלית שמנסה להזדווג עם בקבוקי בירה – מחקר שללא ספק יש לו השלכות על המין האנושי, במיוחד אחרי שתייה של כמה בקבוקי בירה.

קצרצרים

 

מערכת היחסים בין אפל ופייסבוק אף פעם לא היתה משהו. אבל כשפייסבוק רצתה ליצור אפליקציה לטאבלט טאצ'פד של HP, מנוחתו עדן, סטיב ג'ובס התפוצץ. הרעיון שמשתמשי טאבלט אחר יקבלו משהו מוצלח לא נתן לו לחיות, והוא הפעיל לחץ כבד על פייסבוק, עד שזו חיסלה בפועל את האפליקציה על ידי מניעת גישה לממשק הפיתוח שלה מצד מפתחי HP. לאייפד, כזכור, עדיין אין אפליקציית פייסבוק (זה צפוי להשתנות ביום שלישי), ויוצרי הטאצ'פד קיוו שאפליקציה ראויה כזו תבדל את הגרוטאה שלהם משאר הטאבלטים. זה לא קרה, והסוף ידוע.

גישה רכושנית כזו כלפי הלקוחות, אפילו לקוחות פוטנציאליים, מפעילה אפל גם באוסטרליה. שם טענו עוכרי הדין שלה כי אם ירשו לסמסונג למכור את הטאבלט שלה, המכשיר יפתה את הלקוחות "בכוח של זרנוק כיבוי אש, וייקח מכירות מהאייפד 2 כל כך מהר" שלא יהיה טעם לנהל משפט בנושא. העוכרים טענו עוד כי כל מכירה של הגלקסי טאב תהפוך את הלקוחות ל"אנשי אנדרואיד", וה"פיתוי" הזה – כך הם מתייחסים אליו – יפגע במעמדה הדומיננטי של האפסטור בשוק, ויפגע במכירות האפליקציות שם. אפל: מתחרים אחרת.

דיווחנו בשבוע שעבר (זו לא השנה החדשה אם אתה צריך לשאול מישהו מתי בדיוק היא התחילה) על כך שפייסבוק מקצצת עוד קצת בפרטיות של המשתמשים ועוקבת אחריהם ברשת גם אם הם ביצעו Log Out. הדבר עורר שערוריה במספר מדינות, בהן ארה"ב והולנד. כתוצאה מכך החליט "האטלנטיק מונת'לי" לרכז את החקירות והבדיקות נגד פייסבוק במקום אחד. תיהנו.

משתמשי גוגל+ (יש מישהו בקהל?) עשויים לגלות בקרוב שגוגל מפרסמת את מספר המעגלים שבהם הם מופיעים, כאשר מחפשים אחריהם בגוגל. דרך נהדרת להוכיח לעצמך עד כמה אתה לא פופולרי בזמן שאתה עושה את חיפוש השוויץ הדו-שבועי על שמך בגוגל. בינתיים זה דורש את הסכמתו של הגולש, אבל אם לשפוט מהדרך שבה הלכה פייסבוק, תוך זמן מה זה יהפוך ל-Opt Out, כלומר ידרוש מאמץ מצידך כדי להשתחרר.

מעגלים בגוגל+. בקרוב כולם יידעו האם אתם פופולריים בשירות הלא-כל-כך-פופולרי מעגלים בגוגל+. בקרוב כולם יידעו האם אתם פופולריים בשירות הלא-כל-כך-פופולרי מעגלים בגוגל+. בקרוב כולם יידעו האם אתם פופולריים בשירות הלא-כל-כך-פופולרי

משטרת הקפיטול, הבניין של הקונגרס האמריקאי, מפגינה את המחסור בחוש הומור המקובל בקרב כוחות כאלה. האתר הסאטירי הטוב ביקום הידוע, האוניון, פירסם בסוף השבוע ציוץ בחשבון הטוויטר שלו, שבו דווח על יריות בבניין הקפיטול. הקישור הוביל לידיעה של אותו אתר על חברי קונגרס חמושים, שחטפו קבוצה של ילדים שהגיעו לסיור בבניין, ושדורשים כופר של 12 טריליון דולר. משטרת הקפיטול הגיבה בזעם, והודיעה שלידיעה של האוניון אין כל שחר, ושהיא פותחת בחקירה נגד המגזין הסאטירי. הבעיה האמיתית: היחידים שיכולים לטפל בסיפור כזה כמו שצריך – כוח משטרה מכחיש ידיעה בעיתון סאטירי, ופותח נגדו בחקירה – הם, ובכן אנשי האוניון.

תגיות