אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
דן הראל: "ייקח זמן לפתור את בעיית חלוקת השמים בין התעופה הצבאית לאזרחית" צילום: טל שחר

דן הראל: "ייקח זמן לפתור את בעיית חלוקת השמים בין התעופה הצבאית לאזרחית"

מנכ"ל משרד התחבורה אמר את הדברים בדיון בוועדה לביקורת המדינה. יו"ר הוועדה, ח"כ בר-און: "אפשר לרשום לחיוב את העובדה שמערכת היחסים בין החוקר הראשי לרת"א, השתפרה"

04.10.2011, 14:42 | יסמין גיל

"הבעיה המרכזית שאותה נצטרך לפתור היא מה בין התעופה הצבאית לאזרחית. איך מחלקים את השמים. זה ייקח זמן, כי המדינה נמצאת במצב שהיא נמצאת, אבל נפתור גם את זה", כך אמר הבוקר (ג') מנכ"ל משרד התחבורה, דן הראל, בדיון בוועדה לביקורת המדינה. זאת, בהמשך לדו"ח מבקר המדינה מספטמבר 2010 בנושא בטיחות התעופה האזרחית, ולדו"חות מקצועיים נוספים מהשנים האחרונות שכללו שלל המלצות לשיפור מצב התעופה.

בדיון הבוקר נכחו, בין היתר, מנהל רשות התעופה האזרחית (רת"א) גיורא רום, מנהל רשות שדות התעופה (רש"ת) קובי מור, מנהל נתב"ג שמואל קנדל, החוקר הראשי במשרד התחבורה יצחק רז, ומ"מ יו"ר איגוד הטייסים רוני זוהר.

"מאז כתיבת הדו"ח הייתה התקדמות מאוד יפה בתחום בטיחות התעופה", אמר הראל, "חוק הטייס אושר, יש החלטה לגבי התקנת ILS (מערכת נחיתת מכשירים) בשדה התעופה בעובדה. הרוב המוחלט של הביקורת טופל. נעשו דברים כמיטב היכולת והדברים קודמו יפה. הקרדיט הוא בעיקר לרת"א, לרש"ת ולמשרד החוקר הראשי. יש עוד מה לעשות. בתחום בטיחות התעופה תמיד יש מה לעשות".

"מחכים להחלטה על סגירת שדה דב"

ראש מטה תעופה ברת"א, גדי רגב, ציין כי מתוך 90 המלצות שהוגדרו בתוכנית הפעולה שנבנתה בשיתוף עם ה-FAA (מינהל התעופה הפדרלי האמריקאי) על מנת להחזיר את ישראל לדירוג הגבוה בבטיחות התעופה האזרחית, הושלמו עד כה 74. עיקר המשימות שנותרו הן עדכון כ-600 תקנות, ורישוי מחדש של אל על, ק.א.ל. ומכוני הבדק שלהן. "הבעיה העיקרית של רת"א בזמן הקרוב תהיה בנושא התקנות, ונצטרך למצוא את הדרך לעשות את זה הכי מהר שאפשר", אמר רגב.

רגב ציין עוד, כי הושלמה ברת"א תוכנית אב לשדות תעופה בישראל, שכוללת סוגיות כמו הקמת שדה תעופה משלים לנתב"ג, שדה מחליף להרצליה, סגירת שדה דב והקמת השדה בתמנע. לדבריו, עקרונות התוכנית אושרו על ידי משרד התחבורה: "אנו מצפים להחלטת ממשלה בזמן הקרוב, בנושא סגירת שדה דב".

לגבי מערכת ה-ILS בעובדה, שמסייעת לנחיתת מטוסים בלילה או במזג אוויר בעייתי ומטרתה לשפר את רמת הבטיחות במקום, אמר רגב: "מבחינתנו זה היה נושא מאוד מהותי ואנו מקווים שהוא יופעל מבצעית מפברואר 2012". יחד עם זאת, הוא ציין שלמטוסים רחבי גוף תהיה בעיה לנחות בשדה זה, דבר שיגביל את השבת עובדה לפעילות כשדה אלטרנטיבי לנתב"ג.

סמנכ"ל מבצעים ברש"ת, אודי רב עוז, התייחס אף הוא ל-ILS ואמר: "ה-ILS נכנס לשלבי התקנה. בנוסף, בימים אלה אנו מחליפים את כל המערכות במגדל הפיקוח בעובדה, המסלול האזרחי נצבע בשבוע שעבר, וזאת כדי לתת מענה לטיסות הצ'רטר שמגיעות לאילת. במרץ היה מכתב של פקחי הטיסה שלנו שהתריעו על ליקויים בעובדה. הליקויים תוקנו או בתהליך, ויושלמו עד פברואר 2012".

לגבי פעילות נתב"ג בתקופת שיפוץ המסלולים, אמר בר עוז: "אחד הדברים שחששנו מהם זה פתיחות וסגירות מסלולים לסירוגין. בקיץ עברנו ארבע פתיחות וסגירות כאלה ולא נרשמו אירועי בטיחות חריגים כתוצאה מהפרויקט".

מנכ"ל רש"ת, קובי מור, התייחס להמלצה שהועלתה בעבר להקים הליפורט (מתחם נחיתת מסוקים) בנתב"ג, ואמר: "אנחנו חושבים שלא צריך להקים הליפורט בנתב"ג. העירוב של מטוסים עם מסוקים הוא עירוב לא טוב. בחיפה אנחנו בונים הליפורט מסודר". יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ רוני בר-און, ביקש שהנושא יועבר לבחינה נוספת של שר התחבורה.

ח"כ בר-און פנה אל החוקר הראשי רז, ואמר לו: "לפי מה שמציגים פה, התפקיד שלך כמעט מיותר". "יש שיפור", ענה לו רז. "קראתי את הדו"ח של הדיון קודם, שם העלו דברים שהטרידו את מנוחתי, בלשון המעטה, לגבי חילוקי דעות בינך ובין מנהל רת"א על מבנה דו"חות החקירה. חילוקי הדעות יושבו או שעדיין קיימים?". "לא צריך ליישב שום דבר", ענה לו רז, "היו חילוקי דעות מסוימים, תיקנו כמה דברים וזה בסדר. תמיד עבדנו בשיתוף פעולה". "משמח לשמוע שגם את הנישה הזאת מיישרים", ענה בר-און.

"התמונה שעולה בהחלט מעודדת", סיכם את הדיון ח"כ בר-און, "יש התמודדות רצינית גם עם דו"חות מקצועיים ובעיקר עם דו"ח מבקר המדינה. בהחלט אפשר לרשום לחיוב את העובדה שגם מערכת היחסים בין החוקר הראשי לרת"א, השתפרה. גם אם יש מתחים מובנים, ראוי שהם יובילו לתרומה חיובית לעניין בטיחות התעופה האזרחית, ולא להפך".

תגיות