אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בדיקת "כלכליסט" - מי שומר על המידע של סטור נקסט? צילום: צביקה טישלר

בדיקת "כלכליסט" - מי שומר על המידע של סטור נקסט?

סטור נקסט היא אימפריית מידע קמעונאי האוספת אינפורמציה מרוב הקופות הרושמות ברשתות השיווק בישראל. אז איך זה שדסק"ש והחברה המרכזית למשקאות קלים, שלהן עניין מובהק במידע היקר הזה, מחזיקות מניות בסטור נקסט? ומי מבטיח שהמידע הזה לא זורם אליהן ומקנה להן יתרון עצום על המתחרות? סטור נקסט: "אנו פועלים ביושרה"

05.10.2011, 08:24 | גיל קליאן

סטור נקסט היא חברה שרוב ציבור הצרכנים לא שמע עליה, אף שחברת המידע השיווקי היא אימפריה מקומית השולטת ברוב הקופות הרושמות הממוחשבות ברשתות השיווק בישראל, ומתוקף כך גם במידע הצרכני והשיווקי העצום הזורם דרכן. סטור נקסט אוספת את נתוני הקופות הרושמות: מה קנו בכל מרכול ומרכול, באיזה מחיר נקנה כל מוצר, מה נקנה במסגרת מבצע, אילו מוצרים הוחזרו אחר כך, מה סל המוצרים שרכש כל לקוח וכיוצ"ב אינפורמציות יקרות מפז עבור כל העוסקים בשוק מוצרי הצריכה. מעבר לכך, סטור נקסט משווקת לרשתות השיווק מערכות מתוחכמות לניהול הסניפים, שעוקבות אחרי המלאים, המשלוחים הצפויים מכל ספק וספק, לרבות השקות צפויות ומבצעים מתוכננים. בסוף התהליך רואה המערכת של סטור נקסט חשבונית דיגיטלית שבה מופיע סכום הכסף המדויק שזרם מכל רשת לכל אחד מספקיה. המידע מגיע לסטור נקסט באמצעות חיבור ל־1,500 קופות בשוק, בעלות מחזור מכירות שנתי של 23 מיליארד שקל.

סטור נקסט נהנית מפרספקטיבה על שוק מוצרי הצריכה כמעט ללא תחרות. המתחרה היחידה היא חברת נילסן, השייכת לנילסן העולמית. אולם נילסן אינה נמצאת בתוך המערכות של הסופר, אלא מקבלת את נתוני קופות ומשלימה אותם באמצעות פאנל צרכנים. כך שלשתי החברות יש אמנם גישה לנתוני המכירות בקופה, אך רק לסטור נקסט גישה למערכות ניהול המלאי של הסופר עצמו. למעשה, היא מחוברת לקופות של הרשתות הגדולות בישראל, לרבות שופרסל, רבוע כחול, רמי לוי, קו־אופ ישראל וטיב טעם, ועל המערכת מנויים גם מעל אלף ספקים בשוק המזון.

לכן מפתיע לגלות שסטור נקסט מתנהלת כבר שנים ארוכות, כאשר שתיים מבעלי המניות בה הן עצמן חברות מרכזיות בשוק שאחריו החברה עוקבת בקפדנות. הראשונה היא החברה המרכזית למשקאות קלים, בשליטת מוזי ורטהיים, החולשת על אימפריה שכוללת מותגים כמו קוקה־קולה, טרה, נביעות ופריגת, והיא אחת מחמשת הספקים הגדולים בשוק קמעונאות המזון. החברה השנייה שלה מניות בסטור נקסט היא דסק"ש, בשליטת אי.די.בי של נוחי דנקנר. אותה אי.די.בי מחזיקה במקביל גם בשופרסל, רשת הקמעונאות הגדולה בישראל, ובחוגלה קימברלי, יצרנית מוצרי הצריכה השולטת בשוק החיתולים.

 

"אתה לא יכול להתנתק"

מבנה הבעלות הבעייתי של סטור נקסט, המעלה חשש לניגוד עניינים, הוא סוד גלוי בשוק המזון, מעין רעה חולה שהחברות בענף למדו לחיות איתה. בכירה באחת מחברות מוצרי הצריכה סיפרה ל"כלכליסט" כי "יש כאלה שמעדיפים לא לתת מידע לסטור נקסט בגלל מבנה הבעלות שלה. אם אתה הבעלים של קוקה־קולה, ואתה עשוי לקבל אינפורמציה מה כל אחד מוכר ובאילו מבצעים, אתה יכול להקדים את כולם בזכות האינפורמציה הזאת. היכולת להקדים את כולם שווה המון כסף. גם עבור חוגלה זה עשוי להיות יתרון: תחשוב שחוגלה יכולה לדעת בדיוק כמה הם מוכרים לעומת פמפרס בכל נקודה, באיזה מחיר, מה התנאים... הם יודעים מה המתחרים שלהם עושים בדיוק".

למעשה, החיבור של תעודות משלוח, עדכון מק"טים בקופות ומידע על מחירי המכירה יוצר מצב שבו סטור נקסט יודעת לפני השקה של מוצרים חדשים אילו מוצרים חדשים יושקו, כמה הם יעלו, מה יהיו מבצעי ההשקה, וכמה יחידות מכל מוצר צפויות להגיע לכל נקודת מכירה. הספקים שמספקים את המידע הזה צריכים להניח שהוא נשאר בתוך סטור נקסט ולא זורם לבעלי המניות שלה, שלהם נציגים בדירקטוריון החברה. העברה כזו היא לכאורה עבירה חמורה על חוקי ההגבלים העסקיים. אבל מבנה הבעלות, שבו לחברה המרכזית למשקאות קלים יש 18% בסטור נקסט ולדסק"ש 10%, יוצר חשש אצל המתחרים בשוק לניגוד עניינים.

"אם תנובה רוצה לשלוח אספקה לסניפים, היא צריכה להזין את זה למערכת של סטור נקסט", מתאר בכיר בענף את המצב. "בתיאוריה, זה מאפשר לבעלים של טרה לדעת כמה מוצרים מכל סוג תנובה שולחת. במוצרים חדשים הרגישות ברורה מאליה, אבל גם במוצרים קיימים אפשר להבין מהנתונים של סטור נקסט המון על רווחיות, כמות החזרות, כמה כל מוצר מגלגל, זה יתרון עצום. מוצרים חדשים לרשת צריך להזין כמה שבועות מראש, וזה אומר שבמערכת של חברת סטור נקסט, שלחברה־האם של טרה יש בה מניות, יושבים כל המוצרים החדשים של תנובה. זה מטורף".

מה מידת הקשר בין סטור נקסט לבעלים שלה? בענף מביאים כדוגמה את מינויו של יורם שגיא, לשעבר מנכ"ל סטור נקסט, לתפקיד מנכ"ל חברת ההפצה של החברה המרכזית למשקאות. במקביל, שגיא ממשיך לכהן כדירקטור בסטור נקסט. על כך אומר בכיר אחר בענף כי "נניח שיפאורה, המתחרה בחברה המרכזית למשקאות, מבקשת מסטור נקסט לחקור נתונים באופן חשאי. שגיא, כדירקטור, עלול להיות חשוף לכך. לא ברור איך זה עומד מול זה. יש פה טעם לפגם". מהחברה המרכזית למשקאות נמסר בתגובה: "הסיטואציה המתוארת אינה מציאותית מכיוון שהדירקטוריון אינו עוסק בהזמנות מחקר כלשהן, אינו דן בחברות ספציפיות ואינו נחשף למידע הנאסף על ידי סטור נקסט".

בענף מציינים במורת רוח עוד כי לסטור נקסט, שמגיעה לנקודות המכירה עם טכנולוגיית הקופות של ריטליקס, אין כל כך תחליף. כאשר מוסיפים למשוואה את החברה המרכזית למשקאות ודסק"ש, ואת כוחן הרב בשוק, מגיעים למשוואה שמקשה על חברות להיפרד משירותי המידע של סטור נקסט. "יש משולש של ריטליקס, החברה המרכזית וסטור נקסט. אתה לא יכול להתנתק", אומר בכיר אחר.

מוזי ורטהיים, החברה המרכזית למשקאות. מנהל ההפצה הוא גם דירקטור בסטור נקסט, צילום: אוראל כהן מוזי ורטהיים, החברה המרכזית למשקאות. מנהל ההפצה הוא גם דירקטור בסטור נקסט | צילום: אוראל כהן מוזי ורטהיים, החברה המרכזית למשקאות. מנהל ההפצה הוא גם דירקטור בסטור נקסט, צילום: אוראל כהן

 

"דברים שמשלימים איתם"

גם עבור רשת כמו שופרסל הנתונים של סטור נקסט עשויים להיות יקרים מפז. "סטור נקסט מספקת נתונים מתוך הקופה הרושמת", אומר בכיר בענף הקמעונאות. "היא יודעת לתת לך, כרשת, את החלק היחסי שלך במכירות בכל קטגוריה. כמה במבה, למשל, מכרת מתוך כלל השוק בחודש החולף. זה בסדר, והם לא עוברים כל עבירה. אבל סטור נקסט לא רשאית לתת לך לראות את החלק של המתחרים שלך. ברגע שמי שיושב בסטור נקסט ומנהל את החברה עלול להיות נגוע בניגוד עניינים, הוא יכול לספק, תיאורטית, לדסק"ש - בעלת השליטה בשופרסל - מידע על מה שקורה ברבוע כחול. לחברה המרכזית הוא יכול לתת תמונה מדויקת של טמפו ויפאורה. יגידו החבר'ה שם שיש חומות סיניות ושאין מידע שעובר, אבל אותם חבר'ה יושבים יחד בפורומים כאלה ואחרים ובאירועים חברתיים".

מקורבים לחברת סטור נקסט טוענים כי לדסק"ש אחזקה שולית היסטורית בה, כפועל יוצא ממיזוגה של חברת טריידנט בסטור נקסט לפני כעשור. אותם מקורבים ציינו כי לדסק"ש אין כל מעורבות בניהול של סטור נקסט או גישה לנתוני הפעילות שלה. גם אם נניח שמידע לא זורם בין החברות, לא ברור מדוע הרגולטור - הממונה על הגבלים במקרה הזה - מאפשר מצב של ניגוד עניינים פוטנציאלי, במיוחד כאשר ברור שהמידע יקר מפז. איך זה ששום חברה לא פנתה עד כה לתיקון המצב הבעייתי? "יש דברים שכבר משלימים איתם", אומר אותו בכיר. "דברים היסטוריים שהתרגלנו אליהם. אבל בעידן הנוכחי, שבו רגולטור מתעורר סוף סוף משנים של תרדמת, דברים מקבלים פתאום אור שונה. זה לא אומר שעד היום זה היה בסדר, אבל עכשיו זה קופץ יותר למודעות".

החברה המרכזית: "אין לנו גישה למידע"

מהחברה המרכזית לייצור משקאות קלים נמסר בתגובה: "אנו מחזיקים במניות מיעוט בסטור נקסט, שנרכשו בהתאם להוראת חוק ההגבלים העסקיים. אין לנו כל גישה למערכות החברה. אנו רוכשים את נתוניה כמו כל לקוח, בתעריפים המקובלים".

סטור נקסט בחרה שלא להתייחס למבנה הבעלות בה: "תמצית קיומנו הנה האמון, היושרה והמחויבות שלנו לכלל החברות בשוק מוצרי הצריכה בישראל. השירות שלנו ניתן ללא אפליה, במגבלת ההסכמות עם הקמעונאים בענף. על ערכי האתיקה המקצועית והאמון בנו יעידו לקוחותינו".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות