אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

סליחות ממונעות: גם בענף הרכב יש על מה להתנצל

מהמשרד לבטחון פנים, דרך משרד התחבורה, רשות המסים, יבואני הרכב ועד מחזיקי הרכב הצמוד והנהג הישראלי הממוצע - לכבוד יום הכיפורים, הגיע הזמן שכולם יעשו חשבון נפש

07.10.2011, 08:02 | תומר הדר

בשעות אחר הצהריים היום (ו') יכנס יום הכיפורים, מועד של כפרת עוונות, סליחות וחשבון נפש. כמו רבים וטובים, גם בכירי ענף הרכב ומשרד התחבורה יצטרכו לחדול ממעשיהם למשך יומיים, להתעמק בעוונות שבוצעו השנה ולבקש סליחה על טעויותיהם. חלקם אולי אפילו יסיק מסקנות לגבי השנה הבאה עלינו לטובה.

על מנת להקל על העוסקים בענף הרכב, "כלכליסט" הכין מראש רשימה של עוונות וחטאים שעליהם מומלץ לבקש השנה סליחה. מי יודע, אולי השנה הבאה עלינו לטובה תהיה מעט יותר טובה.

המשרד לבטחון פנים: סליחה על מצלמות המהירות

נהגי ישראל, שימו לב: אם נסעתם בחודש האחרון בכביש חיפה תל אביב, הידוע ככביש מספר 2, בטח הבחנתם במצלמות המהירות החדשות אשר נטועות להן בגאון בצידי הדרך, לצד ג'יסר א זרקא לנוסעים צפונה, לצד מחלף זכרון יעקב לנוסעים דרומה, ועוד הזרוע נטויה. אם כבר הבחנתם במצלמות המהירות, אז בטח הבחנתם גם בכך שהמצלמות מותקנות בקטעי כביש ישרים ומוארים היטב. המתקינים של חלקן הגדילו לעשות ומיקמו אותן אחרי גבעה, כדי שהנהגים המגיעים לא יוכלו להבחין בהן.

הסיבה להתקנה בכביש ישר ומואר היא טכנית לחלוטין - מצלמות המהירות זקוקות לעמודי תאורה לידן מכיוון שהן זקוקות לאספקת חשמל. בנוסף, מכונית שנכנסת לסיבוב חד היא מכונית שעלולה להצטלם בזווית לא טובה שתקשה על זיהוי המספר. האם בקטעי דרך אלה, שבהם יכולה מכונית להתנהל בניחותא במהירות שמוגדרת כ"מעל לחוק", הם אכן קטעי כביש מסוכנים? כנראה שלא. האם מדובר כאן באמצעי שנועד החל בחודש הבא לגבות מנהגי ישראל מס דרכים? כנראה שכן.

תגובת הנהגים בכביש משעשעת למדי: גם אלה שנוסעים במהירות חוקית לחלוטין ממהרים להאט בחריקת בלמים לפני המצלמה ולסכן את הנוסעים אחריהם. אבל רגע, יזדעקו עשרות טוקבקיסטים, מהירות מופרזת הורגת. ובכן, אין ספק שמהירות מטורפת הורגת, אך נסו לספר זאת לאלפי הנהגים הנורמטיביים לחלוטין שיסעו כהרגלם בשנה הבאה בכבישי ישראל ויצאו לרגע לעקיפה, או שעיניהם יסורו לרגע משעון המהירות, ויקבלו הביתה הפתעה ממשטרת ישראל. בימים אלה של כפרת עוונות מומלץ לשר לבטחון פנים לחשוב פעמיים, האם הצבת המצלמות תתרום לבטיחות הנהגים, או לקופת המדינה?

מצלמת מהירות, צילום: תומר הדר מצלמת מהירות | צילום: תומר הדר מצלמת מהירות, צילום: תומר הדר

 

משרד התחבורה: סליחה על ריבוי הוועדות

בחודשים האחרונים גררה המחאה החברתית שלל תגובות ויצרה שלל ועדות שנועדו להסדיר את ענף הרכב הישראלי. שתיים מן הוועדות הללו הן ועדת זליכה להסדרת ענף הרכב וועדת טרכטנברג. ועדת טרכטנברג כבר הגישה מסקנות להסדרת ענף הרכב ואילו ועדת זליכה תגיש את מסקנותיה בזמן הקרוב.

אחת ממסקנותיה הבולטות ביותר של ועדת טרכטנברג היא שוועדת זליכה אינה מצוידת בסמכויות הנדרשות כדי להביא לשינוי אמיתי בענף הרכב. זמן קצר אחרי שוועדת טרכטנברג קבעה שוועדת זילכה אינה נחוצה, יצאה הודעה חדשה לתקשורת מטעם משרד התחבורה - והפעם בהודעה ציין הפרופסור טרכטנברג שהוא חוזר בו מדבריו ושוועדת זליכה תצרף אליה נציגים מטעם האוצר. האוצר מצידו יצא בהכחשה, ומשרד התחבורה הגיב על ההכחשה והבהיר שוועדת זליכה היא הוועדה שתקבע את פני ענף הרכב. בקיצור, בלגאן.

בימים אלה של סליחות מומלץ לשר התחבורה ישראל כץ לחשוב היטב. האם הניסיון המבורך להביא שינוי אמיתי לענף הרכב נועד יותר לתרום ליוקרתו האישית של שר התחבורה, והאם כדאי לבלוע את האגו ולשבת לשולחן אחד עם אנשי ועדת טרכטנברג במטרה להביא לשינוי אמיתי שיטיב עם הציבור הישראלי.

יבואני הרכב: סליחה על מחירי המשפחתיות

מכונית משפחתית, כשמה כן היא - מכונית שנועדה לשנע את בני המשפחה ממקום למקום. בהיבט זה, מכונית משפחתית היא כמו גביע של גבינת קוטג', מוצר שלמשפחה הישראלית קשה מאוד להתקיים בלעדיו.

לא צריך להיות גאון גדול כדי לפתוח את מחירון הרכב ולהבין לבד שכל מחירי המכוניות המשפחתיות בישראל עומדים על 120 אלף שקל בדיוק. הסיבה אינה סודית: יבואני הרכב מחכים בתחילת השנה למובילי השוק, אשר קובעים את דגמי המשפחתיות שלהם, ואז מתמחרים את מכוניותיהם בהתאם. העובדה שרנו אינה זהה ליונדאי, שאינה זהה למאזדה, אינה מפריעה ליבואנים כלל.

מי מרוויח מהסידור? היבואנים וחברות הליסינג. היבואנים לא צריכים לנהל מו"מ קשוח מול היצרנים ואם הם זכאים להטבות מס בגין מיעוט זיהום, הטבות המס מגיעות לכיס חברות הליסינג. ומה עם הצרכן הפרטי, זה שרק רוצה מכונית משפחתית? באירופה אולי הצרכן הזה היה בוחר במכונית משפחתית אירופית במקום יפנית, כי היא זולה יותר. בישראל אין לו בכלל יכולת לבחור רכב משפחתי על פי יתרונות המחיר. אולי השנה, בדרך לבית הכנסת, יבואני הרכב יעצרו לרגע ויחשבו היטב, האם גם השנה כל המכוניות המשפחתיות יעלו אותו הדבר והאם שיטת התמחור המגוכחת הזאת לא מחניקה את כוח הקניה האדיר של הצרכן הפרטי.

מגרש ליסינג, צילום: עמית שעל מגרש ליסינג | צילום: עמית שעל מגרש ליסינג, צילום: עמית שעל

 

רשות המסים: סליחה על המיסוי הירוק

בשנה שעברה הורגשו לראשונה תוצאות מדיניות המיסוי החדשה של רשות המסים, המיסוי הירוק - תוכנית אשר קובעת מס קניה של 83% לכל הרכבים שמהם מנוכים אלפי שקלים בהתאם למידת הזיהום שהרכב פולט. לתוכנית הזו היה אפקט מבורך - יבואני הרכב גילו שמכוניות קטנות בעלות מנועים זעירים מזהמות מעט ולכן אפשר לתמחר אותן בזול.

הציבור התנפל על המכוניות הללו וכך במקום שיעלו על הכבישים עשרות אלפי מכוניות מזהמות, עלו במקומן מכוניות קטנות וידידותיות לסביבה וגם לחניה. אך בקרוב תוצג תוכנית מס חדשה, שבה יוצעו פחות הטבות לרכבים אלה.

השנה, רגע לפני הארוחה המפסקת, כדאי לאנשי רשות המסים לשבת ולחשוב שאולי למען איכות האוויר והחניה ברחובות הערים, כדאי להסיר את איום המס מן המכוניות הקטנות.

מחזיקי הרכב הצמוד: סליחה על הקילומטראז'

העלאת מחירי הדלק, חדירתן של מכוניות קטנות ונקיות, מצבה הירוד של התחבורה הציבורית, כל אלה אינם נוגעים לקהל גדול במיוחד - מחזיקי הרכב הצמוד. בגלל קהל מצומצם זה צריכים יתר נהגי ישראל לסבול משלל גזירות שפוגעות ישירות בכיסנו.

נתחיל כמובן במחירי המכוניות המשפחתיות, שלא יורדים בגלל חברות הליסינג. נמשיך עם הדלק - למי שלא שם לב, כאשר ההמונים יצאו להפגין על מחירי הדלק נפקד קולם של מחזיקי הרכב הצמוד. אחרי הכול, החברות בהן הם מועסקים יודעות היטב לא להתעסק עם העובדים ולא להגביל את מכסת הקילומטראז'. ואל תטעו, מדובר בנסועה גבוהה משמעותית מזו של רוב עם ישראל. למעשה, כאשר צומצם מרווח השיווק וחברות הדלק הודיעו על צמצום ההנחות, מיהרו נציגי העוסקים בהיי טק, שניצבו בפעם הראשונה בפני הטלת מגבלות נסועה, להתלונן בפני משרד התשתיות.

נסיים עם הבחירה המכוונת ברכב משפחתי, כאשר ניתן להסתפק במכונית קטנה. אולי השנה, כאשר מחזיקי הרכב הצמוד ידוממו את מכוניתם בחניה למשך יום הכיפורים, הם יעשו חשבון נפש ויחשבו האם כל נסיעה נחוצה, האם באמת צריך מכונית משפחתית והאם אפשר לעלות על אופניים לא רק בסופי שבוע.

הנהג הישראלי: סליחה שברחנו

הנהג הישראלי הוא יצור מסוכן. יום חופשה אחד בכבישיה של כל מדינה באירופה מבהיר היטב שהנהג הישראלי הוא בריון שמבלה את מיטב זמנו בנתיב השמאלי למרות שאינו עוקף, אינו מסתכל מי עומד לפגוע בו כאשר הוא יוצא לעקוף, אינו שומר מרחק, טרוד בזמן נהיגה בטלפון, בעיתון, בילדים ואפילו אינו יודע כיצד יש לאחוז בהגה .

אך השנה נחצה גבול מסוכן - הנהג הישראלי הפנים את העובדה שאפשר לקחת חיים ולהימלט ממקום התאונה. חלק מן המקרים זוכים לכותרות ענק. חלק מן המקרים מסתכמים בידיעה קצרה: "המשטרה מבקשת את עזרת הציבור באיתור רכב נמלט". לפעמים יש עונש, לפעמים הנהג נמלט.

אולי השנה, כאשר הנהגים הדורסים יבקשו סליחה ומחילה בבית הכנסת, הם ירהיבו אומץ ויספרו לשאר המתפללים שהם נדרשים לסליחה גדולה במיוחד וימהרו עם צאת החג אל תחנת המשטרה הקרובה כדי להתוודות.

תגיות