אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
לקראת יום כיפור: סליחות מפורסמות

לקראת יום כיפור: סליחות מפורסמות

מדון דרייפר ועד אריק איינשטיין, "כלכליסט" אסף בקשות סליחה זכורות במיוחד בקולנוע, בטלוויזיה, במוזיקה ובספרות

06.10.2011, 10:38 | כתבי כלכליסט

רוב מצטער ב"היי פידליטי"

אם להיות נאמנים ל"נאמנות גבוהה", הטקסט הזה היה צריך להיפתח ברשימה של חמשת השירים הטובים ביותר על התנצלויות – ולא לכלול את הבחירה הבנאלית באלטון ג'ון. הסרט הזה, שיצא בשנת 2000 ומבוסס על ספרו של ניק הורנבי מ־1995, מצליח עדיין לשקף באופן מדויק את חבלי ההתבגרות וההתמסדות של רבים מאיתנו - האובססיה לטריוויית תרבות פופולרית, להגדרה עצמית דרך אמנות של אחרים, המאבק להישאר רלבנטי. רוב גורדון (ג'ון קיוזאק) כל כך עסוק בכל אלה, שבוקר אחד הוא מתעורר ומגלה שהוא איבד את לורה אהובתו, שבניגוד אליו דווקא התבגרה עם השנים. במהלך הסרט רוב חוזר לאקסיות המיתולוגיות שלו בניסיון להבין למה זה אף פעם לא עבד – וכמונו הצופים, שבכל שלב בחיים קוראים את הסרט הזה באופן קצת שונה - לומד שהזיכרון והרגשות נוטים לטשטש את המציאות. ברגע של הבנה והתפכחות, דווקא בלוויה של אביה, פונה רוב ללורה ואומר לה את המילים הפשוטות: "אני מצטער", ולורה מבינה. כשהוא צועד אחר כך בגשם השוטף, עם "רוב הזמן" של בוב דילן המתנגן ברקע, הכל מתבהר לו. חוסר היכולת להתחייב, הסירוב לחשוב על העתיד - כל אלה מובילים רק לאבדון. ואז לורה מגיעה. ההתנצלות התקבלה.

רעות מרים כהן

נאמנות גבוהה נאמנות גבוהה נאמנות גבוהה

28 שנה אחרי: REM

כולם מכירים את השיר הזה בשם "Sorry", אף על פי ששמו בכלל "Southern Central Rain", וגם בכך הוא מתאים לעונה הנוכחית, שהגשם הגיע אליה מוקדם. אולי זו החזרה של הפזמון, הזועק "אני מצטער, אני מצטער", שהפכה את השיר לאפקטיבי כל כך בזיכרון הקולקטיבי. באוקטובר 1983 הופיעה הלהקה הצעירה REM עם השיר בתוכניתו של דייוויד לטרמן, והוא עמד להיות הלהיט הגדול מאלבומה השני, "Reckoning". התמליל הקצת מסתורי של השיר עסק בפרידה של בני זוג. החודש, בדיוק 28 שנים אחרי ההופעה ההיא, הם התפרקו. REM הודיעו שישחררו אלבום אוסף עם כמה שירים חדשים, וזהו. "כל הדברים חייבים להסתיים", אמר הסולן מייקל סטייפ, בסוג של בקשת סליחה אחרונה מהמעריצים.

גיא בניוביץ'

REM REM REM

 

המונולוג של אלי ב"מציצים"

אלי (אריק איינשטיין) הוא אב טרי שמסרב לקחת אחריות, וחי על חוף הים עם חברו הבטלן גוטה (אורי זוהר). כשהוא חוזר הביתה מלילה של הוללות אל אשתו מילי (סימה אליהו) ובתו מרב הוא מקבל כתף קרה, ופותח במונולוג שתכליתו להוכיח כמה הוא מסכן. מילי מתעלמת, שלום חנוך מתנגן ברקע, והסצנה מסתיימת בטריקת דלת. הרטוריקה הבכיינית ומלאת הרחמים העצמיים של איינשטיין הותירה ציטוטים שהיו לנכס צאן ברזל: ״הוא גרר אותי ונגררתי״ ו״ערב ערב אני נוסע לדיסקוטקים המסריחים האלה עם האידיוט הזה. בשביל מה? אני נהנה מזה?״. באופן אבסורדי, בקשת הסליחה הכה מופרכת נשמעת אפילו משכנעת, ומקפלת בתוכה את הוויית הגבריות בקולנוע של אורי זוהר.

אוהד לנדסמן

(מימין) אריק איינשטיין ואורי זוהר ב"מציצים" (מימין) אריק איינשטיין ואורי זוהר ב"מציצים" (מימין) אריק איינשטיין ואורי זוהר ב"מציצים"

 

מתי כספי שר אהוד מנור

מאות שירים כתב חתן פרס ישראל אהוד מנור לאמנים מובילים במוזיקה הישראלית. חלק נכבד משיריו מוגש באופן אישי, אינטימי ורגיש, והמפגש עם לחניו של מתי כספי הוליד לא מעט קלאסיקות תרבותיות. "סליחה" הוא אחד השירים המרטיטים שכתב מנור והוא נכלל באלבומו של כספי "אחד לאחד" מ־1988. על פי מנור לא קל, ואפילו מביש, לבקש סליחה, ועוד יותר לא קל להיענות בשלילה. "איש חכם היה נשמר / ויודע שתלכי / איש טיפש עם לקח מר / מקווה שתסלחי. / זכרי לי חסד נעוריי / את אמונתי / כאן מולך מוטלים שברי / בואי ואחי אותי".

מאיה נחום שחל

אהוד מנור, צילום: יריב כץ אהוד מנור | צילום: יריב כץ אהוד מנור, צילום: יריב כץ

 

האשמה של בריוני ב"כפרה"

"כפרה", הרומן היפה של איאן מקיואן שעובד ב־2007 לסרט בכיכובה של קירה נייטלי, למעשה עוסק באי־אפשרותה של הכפרה, ובמקרים המצערים באמת שבהם שגיאותיו של אדם נשארות עמו לנצח. הספר מגולל את סיפורה של בריוני טאליס (בסרט גילמה אותה סירשה רונאן, בתמונה), ילדה מהמעמד האנגלי הגבוה, שיום אחד מעלילה - חצי ביודעין וחצי לא - על רובי, בנה של עוזרת הבית, שתקף את בת דודתה. בריוני נושאת עמה לכל אורך חייה את האשמה על ששלחה אדם לבית הכלא על לא עוול בכפו, אולם החרטה האמיתית שלה היא על שבשל המעשים שלה הפרידה בין בנה של עוזרת הבית לאחותה הגדולה ססיליה, שהיתה אהובתו. סופו של הסיפור מפתיע ועצוב במיוחד, והדפים האחרונים נקראים מתוך תחושה הולכת וגוברת של לב נחמץ. למעשה, הספר עוסק גם בבת זוגה של הכפרה - האשמה - ועל הרצון האנושי כל כך שלא לחוש בה. אלא שלא על כל דבר אפשר לכפר, מתברר, כי לא תמיד יש זמן. ולפעמים פשוט אי אפשר.

מיכל פלד פליישר

כפרה כפרה כפרה

 

דון מתוודה ב"מד מן"

לפעמים, אדם רוצה את בקשת הסליחה לשם הבקשה, לא כדי לסלוח. כשדון דרייפר הכל יכול לוחש ומתוודה באוזני אשתו, בטי, שדון דרייפר אינו מי שחשבה, בטי לוקחת עוד שכטה מהסיגריה, ושוקלת אם לתת לבחור הכי נחשב בניו יורק עוד צ'אנס. כך מסתיימים הפרקים האחרונים של העונה השלישית של "מד מן". בטי מחליטה לבסוף להמשיך לחיים חדשים עם בקשה לגירושים, עם הילדים ועם הנרי שלה, ודון מאחל "I hope you get what you always wanted", שמונה מילים שמשמעותן אחת: סליחה.

תמר וילרפורט

 

דון דרייפר, מד מן, צילום: AMC דון דרייפר, מד מן | צילום: AMC דון דרייפר, מד מן, צילום: AMC

 

תגיות