אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי ל"כלכליסט": דוידי ושמיר מחפשים קונה לסולבר צילום: יונתן בלום

בלעדי ל"כלכליסט": דוידי ושמיר מחפשים קונה לסולבר

השניים מנהלים מגעים למכירת אחזקותיהם ביצרנית חלבוני הסויה - שסיימה את 2010 ברווח נקי של כ־20 מיליון שקל

06.10.2011, 07:06 | רחלי בינדמן

ישי דוידי ומאיר שמיר מנהלים מגעים למכירת אחזקותיהם בחברה התעשייתית סולבר, כך נודע ל"כלכליסט". סולבר נשלטת על ידי קרן פייט (28%) שמהווה חלק מקרנות פימי שבניהולו של דוידי; קיבוץ חצור (22%); וחברת מבטח שמיר (17%).

בספטמבר 2006 רכשו דוידי ושמיר כ־55% ממניות סולבר מקיבוץ חצור, מייסד החברה. זאת, בתמורה להשקעה כוללת של 80 מיליון שקל לפי שווי חברה של כ־145 מיליון שקל. כמה שנים קודם לכן, ב־2004, נקלעה סולבר - העוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק של מוצרי חלבון וסויה - למשבר החמור בתולדותיה.

אמנם במרץ אותה שנה הונפקה סולבר בבורסה ורשמה ביקושי שיא לפי שווי חברה של 350 מיליון שקל. אלא שזמן לא רב אחר כך חלה תפנית במצבה על רקע איכות לקויה של פולי סויה שסופקו מברזיל והוצאות רבות שנבעו מהרצת מפעלים חדשים.

למעשה, ההשקעה של דוידי ושמיר בוצעה לאחר פרסום דו"חות הרבעון השני של סולבר לאותה תקופה שבהם נכללה הערת "עסק חי" לנוכח החשש כי סולבר לא תעמוד בחובותיה למחזיקי איגרות החוב. מאיר שמיר השקיע בחברה כ־30 מיליון שקל עבור 20% מסולבר ואילו קרן פייט השקיעה 50 מיליון שקל נוספים עבור 35% מהחברה.

הקשר בין שמיר ודוידי נוצר קודם לכן, בעת שהשקיעו יחדיו בחברות ליפמן ותפרון. קיבוץ חצור השתמשו אז בכספי ההשקעה - בתוספת סכום של 20 מיליון שקל שגויס על ידי החברה ממקורות אחרים - לצורך רכישת אג"ח של סולבר שהוחזקו על ידי הציבור.

לאחר ההשקעה של דוידי ושמיר ביצעה סולבר הקצאת מניות ואג"ח לחברת כלל ביטוח ולבית ההשקעות מיטב באופן שדילל את אחזקות הבעלים החדשים. שווי השוק הנוכחי של סולבר עומד על 238 מיליון שקל, גבוה ב־64% משווי השוק שעל בסיסו בוצעה עסקת ההשקעה של דוידי ושמיר. מאז הרכישה שיפרה סולבר את התוצאות העסקיות שלה. זאת, על רקע שינוי המיקוד העסקי שלה.

לחברה מונה מנכ"ל חדש, שאול שלח, שגויס על ידי קרן פייט לתפקיד ועזב לטובתו את תפקידו מנכ"ל שטראוס עלית ממתקים. אם עד תחילת 2008 סולבר שמה דגש על פיתוח חלבוני סויה עבור מוצרים דמויי בשר, הרי שאחר כך - ובעקבות שינוי הבעלות - החלה סולבר למקד את משאביה דווקא בפיתוח חלבונים עבור משקאות וחטיפי דגנים.

המהלך הוכיח את עצמו: אם את 2008 סיימה סולבר בהפסד של כ־13 מיליון שקל, הרי שאת 2009 היא סגרה ברווח נקי של 12.6 מיליון שקל; ואת 2010 סיימה ברווח נקי של 19.6 מיליון שקל. את המחצית הראשונה של 2011 סיימה החברה ברווח נקי של 13.1 מיליון שקל.

תגיות