אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
נחוצה רשות לפיזור אוכלוסייה צילום: אוראל כהן

נחוצה רשות לפיזור אוכלוסייה

הממשלה צריכה להעמיד כמשימה לאומית את חיבור ישובי מעגל תל-אביב למרכז העיר ברכבות מהירות, תוך מתן כל הסמכויות הסטטוטוריות למיניהן בידי "רשות לפיזור אוכלוסייה". ומי שלא מאמין - שיסע לסינגפור ויראה איך בונים מדינה

06.10.2011, 13:53 | מוריאל מטלון

"חסרי דיור בר-השגה התנחלו בשדרות אליזה בפריז בדרישה למגורים זולים במרכז פריז...". היעלה על הדעת?! הם גם לא יפגינו באוקספורד סטריט בלונדון. רק אצלנו מובנת לכולם הדרישה למגורים בשדרות רוטשילד. הצעת הממשלה להעניק לצעירים הנחה של 50% במחיר כרטיס הנסיעה באוטובוס מרמלה ולוד לתל אביב זכתה לתגובה של גיחוך. ובצדק.

סקירת המגה-כשלים במשך שנות דור בשיפור התשתית התחבורתית, מבהירה מדוע כולם גם היום רוצים לגור ב"דיזינגובה-ארלוזרובה" בשפת הגששים. כי אין תחליף לחיים בעיר הגדולה וכל העורקים המובילים אליה סתומים ומיושנים.

התמונות מהחודש האחרון שהציגו את תחילת הקידוח להקמת הרכבת הקלה/תחתית של תל-אביב - אשר עליה החליטה ממשלת גולדה מאיר לפני 40 שנה - נראו כלקוחות מסיפורי ארבינקא של אפרים קישון. כי כבר איבדנו את האמונה. איך נסביר לעצמנו את המהפכה בתקשורת ובהייטק - אשר ישראל היא בהן "אלופת העולם" - לעומת הכשל המשווע בהכשרת תשתית תחבורתית ראויה. רשת רכבות יעילה ומהירה הייתה מאפשרת פיזור ראוי של האוכלוסייה ובמתן אפשרות לדור הצעיר להגיע לדיור בר-השגה במרחק של 50-100 קילומטר מתל-אביב ועדיין למצוא לחם ושעשועים בעיר הגדולה.

בשנת 2002 הוזמנתי לכנס תחבורתי בשנחאי. גולת הכותרת הייתה נסיעה לאזור ביצות במרחק 200 ק"מ ממרכז שנחאי. שם בלב השיממון תכננו עיר חדשה שתחובר לשנחאי ברכבת "מונורייל" אשר תרחף על פס מגנטי במהירות של 404 קמ"ש. פחות מחצי שעה ואתה במרכז שנחאי. כשבאנו לאתר לא נראו כל סימנים של עבודות. אבל הסינים הבטיחו ש- 18 חודש לאחר מכן ישיקו את הרכבת. 18 חודש לאחר מכן הרכבת יצאה לדרך. ואצלנו - עוד בקדנציה הקודמת הבטיח נתניהו רכבת לאילת. ובכן - לאחרונה התבשרנו שהפעם יתנו לסינים להקים אותה. משום מה אני עדיין ספקן. האמנם בעוד 18 חודש נוכל להגיע לאילת ברכבת? (משך הנסיעה הצפוי - כשעתיים). והרכבת המהירה לירושלים מדשדשת גם היא.

לכן מאכזב מאד היה למצוא שגם ועדת הריכוזיות וגם ועדתטרכטנברג נמנעו מלעסוק במה שיכול היה לתת מענה של ממש לדפני ליף וחבריה. דיור בר השגה משולב בתחבורה יעילה וזולה שתקרב את הכפר אל העיר.

לכאורה - הממשלה מכירה בצורך להניח תשתית תחבורתית נאותה. בתוך כעשר שנים מספר כלי הרכב (גם ללא ההוזלה שמתכנן לנו ירון זליכה) יגדל ביותר מ- 50%. למעלה משלושה מליון כלי רכב וכולנו נהיה תקועים ב"פקק של המדינה". תקציבים לא מבוטלים הובטחו לשדרוג התשתיות והתחבורה הציבורית. אך ה"פקק" האמיתי הוא הבירוקרטיה הממשלתית. כך - משרד התחבורה, אשר רק לכאורה הוא המשרד שאמור להוביל (תרתי משמע) את המהפכה התחבורתית, חי בחסדי אגף התקציבים והחשכ"ל שבאוצר. שני משרדים אלו אינם יכולים כמובן לקדם פרויקטים ללא סמכויות התכנון שבידי משרד הפנים וועדות התכנון היגעות. הבטחת נתניהו לשנות מן היסוד את הליכי התכנון וליעל את עבודת ועדות התכנון "תקועה" במשרד המשפטים. בדרך "מזנב" בהם (בדרך כלל מטעמים ראויים) המשרד להגנת הסביבה.

ויש את משרד בטחון עם שיקולים לאומיים ויש את משרד חקלאות עם שיקולים סקטוריאליים... וכשיש פרויקט חוצה עיר כמו הרכבת הקלה של תל אביב - הויכוח עם העירייה מוסיף אף הוא שנים של בזבוז זמן. ההפרטות של התחבורה תקועות בדרך כלל שנים גם בשל קשיי מימון ומגבלות שמטיל בנק ישראל על היקפי האשראי (וגם הוא - טעמיו עמו). ובין לבין, אין כמעט פרויקט תשתיות אשר יהיה חסין מהדיון המשפטי. כך למשל המכרז להפרטת בתי הכלא בוטל על ידי ביהמ"ש העליון שבע שנים לאחר חקיקת החוק ולאחר שבית הכלא כבר עמד על תילו.

לו אני טרכטנברג הייתי קורא לממשלה לשנס מותניה הרחבים מדי ולהקים רשות לפיזור האוכלוסייה ולחוקק חוק אשר יפקיד בידי הרשות את כל הסמכויות הפזורות היום בין המשרדים והרגולטורים למיניהם, על מנת לאפשר בנייה מיידית של יחידות דיור על קרקע זולה ב"מעגל תל-אביב". ישובים המצויים בתווך של 50-75 ק"מ משדרות רוטשילד ולהעמיד כמשימה לאומית את חיבור ישובי מעגל תל-אביב למרכז העיר ברכבות מהירות, תוך מתן כל הסמכויות הסטטוטוריות למיניהן בידי הרשות. ומי שלא מאמין - שיסע לסינגפור ויראה איך בונים מדינה.

הכותב הוא השותף המנהל של משרד עו"ד גורניצקי ושות'.

תגיות

14 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

14.
הנה פתרון זול ומהיר: העברת מרכז הכובד מת"א. ראו:
למה להצטופף? למה לבנות עוד רכבת? לצופף עוד יותר? ואז יגיעו עוד עובדים לת"א? ויצטרכו רכבת תת-תת-קרקעית? ועוד רכבת עילית? צריך להוציא -ומהר- את משרדי הממשלה מת"א. אם לא רוצים לפריפריה - מספיק כמה קילומטרים מזרחה, למרחב שבין ראש העין לשהם. יש שם שטחים פתוחים, ניתן לבנות תשתית תחבורה כשהשטח עוד פנוי (כמו בדוגמא שהכותב הביא מסין. בנו במהירות רכבת חדשה - אבל בשטח פתוח). בניית תשתיות תחבורה בשטח פתוח זולה הרבה יותר (קווי אוטובוסים מהירים, רכבת עירונית, מגרשי חניה, מסלולי רכבים דו-גלגליים). בסך הכל צריך להחליט - ומעבירים את כל משרדי הממשלה למיקום חדש. ההעברה תגרור אחריה את כל הנלווים (והטפילים...): משרדי עו"ד, רו"ח וכו' וכו'. כך בבת אחת יפחת העומס מת"א - וגם תתאפשר נגישות ציבורית רחבה.
10.10.11
13.
אין לסינים בג"צ שמפריע
וגם לא ארגונים ליברלים אחרים שתוקעים כל דבר וגם לא מאות אלפי עו"ד שצריכים פרנסה וגם לא הסתדרות שמשביתה כל דבר וגם לא ועד שיסגור את הרכבת מתי שמתחשק לו ויש להם ממשלה שעושה במקום לדבר כנהוג במערב ויש להם עם שעובד ולא צריך עובדים זרים שיעשו כל דבר יצרני ומועיל.
אאא  |  07.10.11
11.
הפתרון הוא הגדלת הזכויות בתמ"א 38 למאות אחוזים ולא לשווק עןד קרקעות !!!
יחידות דיור נבנות על קרקע - הקרקע היא מס שהמדינה מנסה להוציא שוב מהאזרח/יזם/קבלן באמצעות שיווק מוגבל ולפי חלוקה לאיזורים. ישראל לא משופעת בשטח וגם לא בתשתיות היכולות לשאת תנועה גדולה של נוסעים ממקום למקום. מה שכן ישראל משופעת בו הוא - בעלי בתים ובעלי קרקע - כל אחד שבבעלותו דירה בבנין שנבנה לפני 1980 שאני מניח כי מעל 50% מהציבור הוא זה יכול ליזום ולהרוויח יחד עם המדינה אם ורק אם יתנו להוסיף זכויות לפי תמ"א 38. תמ"א 38 שבאה לפתור את בעיית הבטיחות מרעידות אדמה יש בה כדי ליצור חידוש העיור בישראל למנוע הזדקנות הערים ולגרום לחלוקה יותר שיוויונית של ההון - בכך שנותנים יותר זכויות לפי תמ"א למעשה תעניק המדינה לכל אחד שקנה בעבר דירה זכויות לבניית דירות נוספות. ההון הזה - הזכויות הוא סחיר הוא יחזק את מעמד הביניים - לא יזמים או קבלנים או חברות ציבוריות יבנו אלא כל משפחה/בניין משותף פתאום יוכל להפוך לבניין רב קומות. כל בעל דירה יהפך לבעל נכסים וישפר את מעמד והכלכלי בבנקים ויוכל לקבל הלוואה לבנייה על סמך החלק שלו בזכויות - לא קומה אחת שמתחלקת בין 8 דיירים כי אם הכפלת ושילוש מספר הקומות משמע במקום דירה אחת בבניין שרכשת בעבר פתאום באפשרותך להיות בעלים של שתיים או שלוש אם תממש את זכויותיך. הבניין הישן יהרס ובמקומו נקבל בניין חדש עדכני עמיד ברעידות אדמה ובשכונה שבה גדלת - ללא העתקת מקום המגורים. הגדלת זכויות זו יכולה להתלוות להתחייבות להשכרת היחידות הנוספות במחיר מסויים או במחירה במחיר מסויים העייריות יכולות להתפרנס וכו.
אדם הכהן , תל אביב  |  06.10.11
לכל התגובות