אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ההתנצלות התקבלה? הסליחות המפורסמות של מנכ"לים וחברות בעולם צילום: בלומברג

ההתנצלות התקבלה? הסליחות המפורסמות של מנכ"לים וחברות בעולם

מרופרט מרדוק, דרך מנכ"ל BP, ועד מנכ"ל טויוטה ומארק צוקרברג. קבלו את ההתנצלויות הרשמיות של המנהלים הבכירים ביותר בעולם - ולמה הם נאלצו לעשות זאת

08.10.2011, 22:53 | סוכנויות הידיעות

התנצלויות רשמיות של מנכ"לים נחשבות נדירות למדי – משימה זו היא לרוב מנת חלקם של אנשי יחסי הציבור או של מנהלים זוטרים יותר בשרשרת המזון התאגידית. אולם, מפעם לפעם, חברה זו או אחרת עושה טעות כה קריטית עד כי לא נותר לעומד בראשה אלא לפרסם התנצלות רשמית, וגם אז יש להניח שהדבר נובע מלחץ ניכר המופעל עליו וכל שנותר לעשות הוא לקוות שהתנצלות תרגיע את הסערה.

קבלו כמה התנצלויות ידועות במיוחד:

1. מנכ"ל ניוז קורפ (News Corporation) רופרט מרדוק

האם די בהתנצלות של מרדוק בכבודו ובעצמו להביא את שערוריית האזנות הסתר לסופה? התנצלותו של מרדוק בפני קורבנות ההאזנה היתה בבחינת מוצא אחרון של ענק המדיה לתקן את המעוות, מאז פורסם שכתבי העיתון של התאגיד צותתו למאות תיבות קוליות. מרדוק סגר את הצהובון שפעל במשך 168 שנה והסיר את חסותו מתחנת החדשות BSkyB. עדיין מוקדם לדעת אם ההתנצלות השיגה את יעדה.

רופרט מרדוק. מוצא אחרון, צילום: בלומברג רופרט מרדוק. מוצא אחרון | צילום: בלומברג רופרט מרדוק. מוצא אחרון, צילום: בלומברג

2. ג'יי פי מורגן צ'ייס ((JPMorgan Chase

לעולם לא מאוחר להתנצל. ב-2005, הבנק השני בגודלו בארצות הברית התנצל על חלקם של שתי הישויות העסקיות שמהן צמח, בסחר העבדים בלואיזיאנה במאה ה-17 שכלל שימוש בעבדים כבטחונות. בהצהרה לעיתונות אמר הבנק: "סחר העבדים היה אירוע טרגי בהיסטוריה של ארצות הברית ושל הבנק". כפיצוי הקים הבנק קרן מלגות על סך חמש מליון דולר עבור סטודנטים ממוצא אפרו-אמריקאי.

3. מנכ"ל חברת החשמל של טוקיו TEPCO, טסונישה קצומאטה

לאחר רעידת האדמה החזקה והצונאמי שהיכו ביפן בשנה שעברה, ארעה התחממות יתר בכור הגרעיני פוקישימה דאיצ'יי, שהביאה לאחד מהמשברים הגרעיניים החמורים שידע העולם. לאחר האירוע בעלת הכור, חברת החשמל של טוקיו (TEPCO), פרסם אין-ספור התנצלויות רשמיות כמיטב המסורת היפנית.

4. מנכ"ל BP, טוני הייווארד

דליפת הנפט הגדולה שארעה במפרץ מקסיקו, היתה הגדולה ביותר בהיסטוריה של ארצות הברית שבעקבותיה הוטחה ביקורת קשה באחראית למחדל – חברת BP. בתחילה סירב מנכ"ל החברה להתנצל אך הודה שראוי היה שהחברה תיישם תוכנית חירום טובה יתר. לאחר מכן עורר את זעם הציבור כשאמר שהוא מייחל לסוף הפרשה כי הוא רוצה כבר לחזור לשגרת חייו. לבסוף הודה שהדליפה הינה טרגדיה ופרסם התנצלות רשמית.

טוני הייווארד. לקח לו זמן, צילום: בלומברג טוני הייווארד. לקח לו זמן | צילום: בלומברג טוני הייווארד. לקח לו זמן, צילום: בלומברג

 

5. חברת הטיסות אייר טראן (AirTran)

לאחר שאילצה, ללא הצדקה, תשעה נוסעים מוסלמים לרדת מטיסה של החברה ב-2009, נאלצה החברה לפרסם התנצלות רשמית והציעה לנוסעים הפגועים החזר הוצאות וכרטיס טיסה חינם. ההתנצלות לא כוונה אך ורק לנוסעים שהורדו מהמטוס כי אם גם ל-195 הנוסעים האחרים שנאלצו להמתין כשעתיים בשל התקרית.

6. יו"ר ומנכ"ל אפל (Apple) סטיב ג'ובס

לאחר שחקירה פנימית מצאה שאפל ביצעה תיארוך לאחור של אופציות ב-2006, עשה ג'ובס -שמת השבוע ואז שימש כיו"ר וכמנכ"ל , מעשה בלתי שגרתי והתנצל בפני בעלי המניות של החברה. בהתנצלותו הוא ציין שתקרית זו הינה "לחלוטין חריגה באפל". רבים ראו בהתנצלותו של ג'ובס צעד שאינו אופייני למנכ"ל אפל.

7. מנכ"ל גולדמן זאקס (Goldman Sachs) לויד בלנקפיין

לאחר שבמהלך תשעת החודשים הראשונים של 2009 גרף הבנק רווחי שיא שמהם הקצה למעלה מ-16 מיליארד דולר עבור שכר בכירים, חש מנכ"ל הבנק צורך להתנצל על חלקו של הבנק במשבר הכלכלי הגלובלי והודה שהבנק ביצע מעשים שאסור היה לו לבצע.

   

מנכ"ל גולדמן זאקס מנכ"ל גולדמן זאקס' לויד בלנקפיין | צילום: בלומברג מנכ"ל גולדמן זאקס

 

8. מנכ"ל טויוטה (Toyota) אקיו טויודה

ב-2010, ביצעה טויוטה השבה (ריקול) של 1.8 מיליון כלי רכב לאחר סדרה של תקריות ותאונות שנגרמו כתוצאה מבעיות במערכת ההאצה של מכונית הלקסוס שייצרה שגרמו ללא פחות מ-89 מקרי מוות מתאונות. לאחר שבאחד מהמקרים נהרגה משפחה בת ארבע נפשות, פרסם טויודה התנצלות רשמית. עד היום מתמודדת טויוטה עם ירידה דרסטית במכירות כתוצאה מהמקרה וכן כתוצאה מרעידת האדמה שאירעה במרץ 2010.

   

אקיו טויודה. כמיטב המסורת היפנית, צילום: MCT אקיו טויודה. כמיטב המסורת היפנית | צילום: MCT אקיו טויודה. כמיטב המסורת היפנית, צילום: MCT

 

9. מנכ"ל סוני, האווארד סטרינגר

באפריל 2011 ארעה פריצה לרשת הפלייסטיישן של סוני שבמהלכה נחשפו פרטיהם של 77 מיליון משתמשים שבשל כך לא יכלו להשתמש בשירות במשך למעלה משבועיים. פריצה זו הייתה אחת מהגדולות מסוגה. לאחר האירוע, פירסם מנכ"ל סוני התנצלות רשמית והציע לנפגעים ביטוח מפני גניבת זהות והטבות נוספות.

מנכ"ל סוני, הווארד סטרינגר. התנצל, צילום: אי פי אי מנכ"ל סוני, הווארד סטרינגר. התנצל | צילום: אי פי אי מנכ"ל סוני, הווארד סטרינגר. התנצל, צילום: אי פי אי

 

10. מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג

מאז ומעולם היו הגדרות האבטחה של הרשת החברתית שנויות במחלוקת ונראה כי שעתם הקשה ביותר הגיעה ב-2006, כאשר ההגדרות החדשות שהותקנו עוררו את זעמם של אלפי משתמשים. ההגדרות אפשרו לכל אחד לצפות בכל המידע האישי של משתמשים אחרים. צוקרברג פרסם בפייסבוק הודעת התנצלות המתחילה במשפט שייזכר לעד "ממש פישלנו פה". החברה חיש מהר הטמיעה את הגדרות הבטיחות שדרשו המשתמשים ועד היום זוהי סוגייה מרכזית של החברה.

מארק צוקרברג. "ממש פישלנו פה", צילום: בלומברג מארק צוקרברג. "ממש פישלנו פה" | צילום: בלומברג מארק צוקרברג. "ממש פישלנו פה", צילום: בלומברג

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות